| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


پاسخ به دغدغه استنادات قرآنی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت

مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) در گام اول دغدغه‌دار پردازش مبانی پارادایمی و نظری الگوی اسلامی-ایران پیشرفت یا قرآنی‌شناخت پیشرفت است و ‌دومین بخش تخصصی، حوزه مطالعات تفسیری و بررسی استنادات قرآنی این الگو است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، در خصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: امروز با تأکیدی که مقام معظم رهبری داشته‌اند راهبردی‌ترین مسئله نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی است و مسئله اصلی اینجاست که الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی تا چه میزانی نظام دانش‌بنیان خود را تولید کرده است و چه میزان نظام ملی تولید علم کشور اعم از حوزه و یا دانشگاه، توانسته است دانش بنیانی جمهوری اسلامی را تولید کند.

آکوچکیان افزود: مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه، نهاد ملی تولید دانش راهبردی توسعه و پیشرفت در نظام جمهوری اسلامی است که طبیعتا با رویکرد میان‌رشته‌ای بین فکر دینی و اندیشه توسعه، انجام می‌گیرد. ما در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه سودای پردازش این دانش پایه، در ۸ بخش تخصصی مشخص راهبری دانشی را داریم.

وی تصریح کرد: ما در گام اول دغدغه‌دار پردازش مبانی پارادایمی و نظری الگوی اسلامی-ایرانی یا قرآنی شناخت پیشرفت اعم از مبانی فلسفی، دینی، معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختی هستیم و به دنبال آن هستیم که پایه‌های نظری الگوی دین‌شناخت پیشرفت با نظر به جهان معاصر ایرانی کدام است؟

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، افزود: ‌دومین بخش تخصصی ما حوزه مطالعات تفسیری است؛ اینکه چگونه این الگوی جامع تحول می‌تواند مستند به آموزه‌های قرآنی باشد. در این بخش ۴ عرصه پژوهشی را در ۲ حوزه مربوط به قرآن و سنت اهل‌بیت(ع) در دستور کار داریم. ابتدا به دنبال نظام ترتیبی هستیم، به این معنا که هر سوره از قرآن در ترتیب مصحف موجود چه نظامی را پردازش می‌کند. غرض معین در هر سوره‌ای در قالب یک سیستم تفسیری ارائه می‌شود.

آکوچکیان تصریح کرد: در این مدل ما به مدد آخرین یافته‌های روش‌شناسی‌های پژوهش مسئله‌محور می‌کوشیم تا ذیل غرض معین در هر سوره‌ای، نظام جامع مفهومی را ارائه کنیم که اجزای سیستمی ۱۱۴ سوره می‌شوند که در اینجا سوره حمد به مثابه مقدمه بر کل قرآن و منشور رشد تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: دومین حوزه پژوهش تفسیری در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه، حوزه پژوهش تنزیلی است، به این معنا که چگونه آموزش قرآنی می‌تواند ناظر بر مدیریت زمان گام به گام، فرآیند آینده‌نگار راهبردی را مدیریت کند، به هر ترتیب هر تحولی در قالب نظام برنامه‌ای مدیریت می‌شود. الگوی مرجع مدیریتِ آینده‌نگارِ راهبردیِ برنامه‌ایِ توسعه‌ایِ جامعه هدف، به مدد آموزه‌های قرآنی چه می‌تواند باشد؟ نظام تنزیلی قرآن کریم می‌تواند این الگوی آینده‌نگار را ارائه کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، ادامه داد: حوزه مطالعات سیستم موضوعی، سومین مطالعات تفسیری ماست که ناظر بر موضوعاتِ تخصصی نظام جمهوری اسلامی است که در حوزه نقد وضعیت موجود، پردازش نظام‌های مطلوب و نظام‌های مدیریت آینده‌نگار راهبردی، این کار انجام و ارائه می‌شود.

آکوچکیان چهارمین عرصه مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه را پژوهش فرایندهای تفسیری دانست و گفت: در این عرصه ما به این می‌پردازیم که نظام جامعه آموزشی و پژوهشی امور قرآنی ما در چه فرایندهایی گام به گام می‌تواند اندیشه کلان دین‌شناخت و قرآن‌‌شناخت پیشرفت را به دانشجو منتقل کند.

وی تصریح کرد: حوزه‌های مطالعاتی اخلاق و سبک زندگی، فقه و حقوق، علوم انسانی، تحقیق و توسعه راهبردی و اسناد بالادستی عرصه‌های دیگر فعالیت این مرکز هستند که ما در آخرین حوزه می‌کوشیم اسناد بالادستی جمهوری اسلامی را تدوین کنیم؛ این اسناد بالادستی شامل الگوی پایه پیشرفت، نقشه جامع علم، نقشه جامع آموزش، روش حوزه مهندسی فرهنگی و دیگر عرصه‌هایی که در ذیل اسناد بالادستی قابل ارائه هستند، می‌باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد)، افزود: مجموعه دستاوردهای مرکز نهایتا در گروه پژوهش هنر، حیثیت گفتمانی و زبانی می‌یابد که در اینجا ما به دنبال آن هستیم که چگونه این الگوی جامع پیشرفت‌شناخت دین‌شناختِ متناسب با جهان ایرانی و متناسب با زبان و تجربه ایرانی می‌تواند منتقل شود؛ بنابراین نظام جامع پژوهشی ما در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه، نظام جامع پژوهشِ پیشرفت با رویکرد دین شناخت ناظر بر مسائل ایرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 38465
تاريخ ثبت خبر : 19 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:22
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)