| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

زینب برخورداری:


بومی‌سازی معنویت در کودکان بدون پژوهش‌های تخصصی بی‌معناست

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بدون انجام پژوهش های تخصصی در زمینه بومی سازی معنویت برای کودکان، نمی توانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دوران کودکی از دوره های بسیار مهم در زندگی هر یک از افراد محسوب می شود که بزرگان و فلاسفه هم همواره بر آن صحه گذاشته اند. برنامۀ فلسفه بـرای کودکان، هم از منظر رو ش شناسی و هم از منظر اصول و بنیادها، شیوه ای مناسب برای پرورش اهداف هوش معنوی در کودکان است. این مقوله باعث شد تاگفتگویی را با زینب برخورداری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، که در حوزه معنویت و کودکان  تحقیقات و پژوهش هایی انجام داده، داشته باشیم.

زینب برخورداری دو پایان نامه و یک سمینار درباره معنویت برای کودکان داشته است. وی در بیستمین همایش ملی بزرگداشت حکیم ملاصدرا با عنوان معنویت برای کودکان نظرات خود را بیان کرده و پایان نامه های «نقد مبانی الهیاتی سبک کارن برگ در معنویت برای کودکان بر پایه حکمت متعالیه» و «معنویت برای کودکان با تکیه بر آراء آیت الله شاه آبادی و امام خمینی(ره)» را به نگارش درآورده است. از وی مقاله «تولید محتوای فلسفه و کودک» هم در فصلنامه فلسفه و کودک منتشر شده است.

معنویت امری غریب و بیگانه با نظام های ادیان ابراهیمی نیست و به تفصیل در تمام آنها مورد توجه قرار گرفته است. اجرایی کردن آموزش های معنوی برای کودکان در چارچوب نظام آموزش و پرورش اسلامی و ایرانی ضرورتا نیازمند مطالعات و پژوهش های تخصصی است.

برخورداری با اشاره به شیوه های بومی سازی معنویت برای کودکان در چارچوب نظام آموزش و پرورش ایرانی اسلامی، گفت: معنویت امری غریب و بیگانه با نظام های ادیان ابراهیمی نیست و به تفصیل در تمام آنها مورد توجه قرار گرفته است. اجرایی کردن آموزش های معنوی برای کودکان در چارچوب نظام آموزش و پرورش اسلامی و ایرانی ضرورتا نیازمند مطالعات و پژوهش های تخصصی است.

وی افزود: قید کودکان در این آموزش ها لزوم استخراج و مدل سازی در این زمینه را می نمایاند. در گفتگو از شیوه های عملیاتی ساز مطلوب معنویت برای کودکان، گام نخست مطالعات روش مند و هدف مند جهت استقصاء آرا است و در گام بعد عملیاتی سازی این آراء مورد نظر قرار می گیرد که با لحاظ شرایط انجام پذیر است.

وی ادامه داد: برای بومی سازی معنویت ابتدا باید پژوهش هایی در این زمینه صورت گیرد و بر اساس دستاوردهای آن به اجرایی کردن و آموزش آنها پرداخت و دانشگاه ها در این زمینه می توانند پژوهش های تخصصی را انجام دهند.

برخورداری تصریح کرد: فلاسفه در گذشته به طور ویژه به کودکان نپرداخته بودند زیرا در آن زمان تفکیک آموزشی مانند آنچه در امروز وجود دارد، رخ نداده بود. امروز در غرب سن کودکان تفکیک شده است به عنوان مثال از ۱-۳ و یا ۴-۷ ساله مرزبندی شده اند.

به گفته وی تا زمانی که پژوهش های تخصصی در این حوزه صورت نگیرد نمی توان قدمی در بومی کردن معنویت برای کودکان در کشور برداشت.

توجه بزرگان و فلاسفه به دوران کودکی

برخورداری در پاسخ به این پرسش که چه اهدافی برای شیوه های بومی سازی معنویت برای کودکان درنظر گرفته شده است؟ گفت: دوران کودکی از دو حیث داشتن فطرت نانوشته و پاک و پایه ای بودن این دوران برای مراحل دیگر زندگی انسان دارای اهمیت است. برای دستیابی به انسان معنوی، کودکی وی نباید مغفول بماند. علاوه بر وجود احادیث و روایات موید این مطلب، در سخنان و آراء بزرگان و فلاسفه نیز توجه به کودکی دیده می شود، اما باید به زبان امروز و روش های کارآمد امروزی بازتولید شود.

غرب به دنبال انسان خداشدن است اما ما به دنبال انسان خدایی شده هستیم و به همین دلیل در این موضوع مشکل اساسی با آنها داریم هرچند که شاید در بعضی جهات با غرب ویژگی های یکسانی وجود دارد. این عقیده که انسان تبدیل به خدا شود در واقع تفکر شرک آمیزی است که مورد نظر ما نیست بلکه ما می خواهیم انسان خدایی شود تا به درجات عالیه ای که هدف از خلقت او بوده، برسد.

این نویسنده درباره تبعات بکارگیری معنویت برای کودکان به شیوه غربی، گفت: معنویت برای کودکان آنچه به طور فراگیر و بین المللی در حال اجراست، توسط کارن برگ یهودی بنیان نهاده شده است و بالطبع برمبنای معنویت یهودی بنیان گذاری شده است و به تصریح او بر مبنای عرفان کابالاست. تبعات هر امر با توجه به هدف آن قابل توضیح است به این معنا که باید از هدف برگزاری و انجام این آموزش ها پرسید. هر آموزشی در پی تحویل دادن انسان مطلوب آن نظام آموزشی است. بر این اساس معنویت برای کودکان سبک کارن برگ مبتنی بر عرفان یهود، همان انسان مطلوب آن حوزه را تحویل می دهد. حال باید پرسید آیا ما نیز بعنوان حوزه اسلامی در پی تربیت چنین انسان معنوی هستیم؟ قطعا تفاوت اهداف بسیار است.

ما به دنبال انسان خدایی شده هستیم

وی اضافه کرد: غرب به دنبال انسان خداشدن است اما ما به دنبال انسان خدایی شده هستیم و به همین دلیل در این موضوع مشکل اساسی با آنها داریم هرچند که شاید در بعضی جهات با غرب ویژگی های یکسانی وجود دارد. این عقیده که انسان تبدیل به خدا شود در واقع تفکر شرک آمیزی است که مورد نظر ما نیست بلکه ما می خواهیم انسان خدایی شود تا به درجات عالیه ای که هدف از خلقت او بوده، برسد.

برخورداری با اشاره به تاثیر فلسفه عرفان کابالا بر روی طراحان معنویت برای کودکان، گفت: عرفان کابالیستی مبنای معنویت برای کودکان در سبک کارن برگ و همکاران اوست. بر طبق پژوهش هایی که تا کنون صورت گرفته از جمله اهدافی که در این سازمان بسیار جدی پیگیری می‌شود، افزایش خودآگاهی، تأثیرگذاری بر اهداف در زندگی، گرفتن تصمیم های خردمندانه و فهمیدن تأثیر انتخاب‌ها در رسیدن به اهداف، با چالش‌ها و تهدیدها و مشکلات زندگی به سان فرصت رفتار کردن، بهره‌برداری از نیروهای درونی(تأکید بر نور درونی) و رشد و عزت و اعتبار خود است.

وی در پایان سخنانش گفت: آموزه های معنوی سبک کارن برگ، توجه به نیروهای درونی انسان دارد و نامی از آفریدگار دیده نمی شود. مبانی سبک کارن برگ عبارتند از: قانونمندی درون بنیان، هدایت یافتگی خود بنیان انسان (نور درونی)، ثنویت خیرگرا و شرگرای درون آدمی و مختار بودن و مسئول بودن خود بنیان آدمی (محدود به قانونمندی طبیعت).‌

انتهای پیام/

کد خبر : 38385
تاريخ ثبت خبر : 19 دی 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:03
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)