به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی متولد ۱۳۳۹ در شهر شاهرود در روستای «حسینآباد پشت بسطام» است. او در خانوادهای مذهبی، کشاورز و دامدار زیست. قبل از آغاز تحصیلات کلاسیک در ۵ سالگی به مکتبخانه رفت و قرآن را فرا گرفت و با خواندن آشنا شد. تحصیلات ابتدایی را تا پنجم در روستا با موفقیت و شاگرد اولی در کلاسها گذراند. از کودکی علاقه وافری به روحانیت و مباحث دینی داشت و دوره تحصیلی راهنمایی را در «علیآباد کتول» گذراند و هر ساله در رده دانشآموزان ممتاز مدرسه قرار داشت.
وی در جلسات مذهبی شرکت مینمود و با اندیشههای حضرت امام (ره)، جزوه ولایت فقیه و آثار دکتر شریعتی آشنا شد و در آن زمان به مطالعه کتاب به ویژه کتابهای مذهبی پرداخت. جهت ادامه تحصیل به شهر شاهرود عزیمت نمود و در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان ادامه تحصیل داد. در کنار دروس دبیرستان، فعالیت مذهبی با جمعهای دانشآموزی را آغاز کرد و با اندیشههای انقلابی و آشنا، همراه گردید.
نصرتی در سال ۵۷ در کنکور علوم انسانی شرکت نمودو در رشته «علوم سیاسی» دانشگاه تهران قبول شد. ولی در عمل تا پیروزی انقلاب درسها تعطیل گردید، بلافاصله پس از پیروزی انقلاب با آغاز به کار دانشگاهها به دانشگاه وارد شد و در جمعهای مذهبی، همگام با انقلاب اسلامی علیه جریانهای نفاق، چپ و لیبرال قرار گرفت. در ایام انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه در آموزش و پرورش «بسطام» به عنوان معلم دوره راهنمایی به تدریس در روستا پرداخت.
وی در سال ۱۳۶۱ به قم عزیمت کرد و دروس علوم اسلامی را به صورت آزاد آغاز کرد. پس از بازگشایی دانشگاه با مشورت حضرت «آیت الله راستی» همزمان دانشگاه و حوزه را ادامه داد و در سال ۱۳۶۳ به حوزه درس مرحوم «سید منیر الدین حسینی شیرازی» پیوست.
حجت الاسلام والمسلمین نصرتی، دروس خارج فقه و اصول را نزد حضرات آیات: «راستی کاشانى»، «جوادی آملى»، «فاضل لنکرانی» و «میرزا جواد آقای تبریزی» به مدت ۱۲ سال گذراند و در سال ۱۳۸۳ در جهت تحقق فرمایش مقام معظم رهبری؛ مبنی بر لزوم ایجاد نهضت نرمافزاری، در مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی اقدام به تأسیس دفتر جنبش نرمافزاری نمود و مدیریت آن را برعهده گرفت که به نوبه خود در ایجاد فضای باز فکری و گسترش آزاداندیشی و روحیه نقد و نظریهپردازی تأثیر قابل ذکری گذاشته است.
وی هم اکنون، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی قم است.
سوابق تحصیلی
حوزوی: اشتغال به تحصیل خارج فقه و اصول
دانشگاهی: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دکترای تخصصی علوم سیاسی(در حال تدوین رساله).
شرکت در کارگاههای آموزشی:
پایاننامهها:
۱٫پایاننامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی: بررسی نظریه گفتگوی تمدنها، استاد راهنما: دکتر احمد دوستمحمد، استاد مشاور: دکتر سیدعلی مرتضویان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ۱۳۸۰٫
۲٫رساله دکتری علوم سیاسی: بایستههای مهندسی فقه سیاسی، استاد راهنما: دکتر منصور میراحمدی، استاد مشاور، حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در حال تدوین.
کتاب:
۱٫نظام سیاسی اسلام؛ مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۲٫
۲٫جایگاه و نقش زن از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری؛ اداره کل ارشاد اسلامی استان تهران، ۱۳۷۴٫
۳٫مبارزه با فقر و فساد و تبعیض؛ مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، (تألیف گروهی)، ۱۳۸۰٫
۴٫ تمایزات فقه و فقه سیاسی؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۳٫
۵٫اندیشههای سیاسی امام خمینی؛ جامعه المصطفی(ص) العالمیه، در حال نشر.
۶٫فقه سیاسی و جهانی شدن؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در حال نشر.
۷٫الزامات بازآفرینی دانش فقه سیاسی؛ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در حال تحقیق.
۸٫شاخصهای فرهنگ عمومی؛ اداره کل ارشاد اسلامی، استان تهران، (تدوین گروهی)، ۱۳۹۲٫
مقاله:
۱٫نقد مقاله علم و دین (محمد مجتهد شبستری)، کیهان اندیشه، ۱۳۶۶٫
۲٫تبیین اسلام آمریکایی، روزنامه رسالت، ۱۳۶۷٫
۳٫برسه دو راهی انتخابی بزرگ، روزنامه رسالت، ۱۳۶۷٫
۴٫رابطه ولایت و مرجعیت، روزنامه رسالت، ۱۳۷۰٫
۵٫ولایت مطلقه و نفی استبداد، روزنامه ابرار و جمهوری اسلامی، ۱۳۷۷٫
۶٫تحول در حوزه، پگاه، ۱۳۸۷٫
۷٫گزارش نشستهای علمی تمایزات فقه و فقه سیاسی، مجله فقه، ۱۳۸۷٫
۸ابعاد وجودی انسان، سمینار انسانشناسی، ۱۳۷۷٫
۹٫بررسی الگوهای توسعه فرهنگی/ سمینار توسعه فرهنگ و دین، ۱۳۷۸٫
۱۰٫آرامش جاویدان و اقامه قسط، خردنامه همشهری، خرداد ۱۳۸۴، ش ۵۲٫
۱۱٫موانع و آسیبهای تولید علم انسانی اسلامی، دومین همایش علوم انسانی اسلامی، ۱۳۹۲٫
۱۲٫گرایشهای سکولاریسم در اندیشه غرب، (گروهی)، کتاب نقد، بهار ۱۳۸۷، ش ۴۶٫
۱۳٫نقد و بررسی «مسألهای به نام آزادی (۱) و (۲)»، بازتاب اندیشه، آبان ۱۳۸۶٫
۱۴٫نقد و بررسی «لیبرالیسم: فردگرایی یا خویشتنمداری»، بازتاب اندیشه، اسفند ۱۳۸۶٫
۱۵٫استراتژی آمریکا در خلیج فارس، مکتب جبهه، سال ۱۳۶۹٫
۱۶٫آشنایی با وضعیت سیاسی، فرهنگی مصر، مکتب جبهه، ۱۳۶۹٫
۱۷٫مصلحت نظام (۱) و (۲)، مکتب جبهه، ۱۳۷۰٫
۱۸٫انتخاب رهبری (مستقیم یا غیرمستقیم)، روزنامه کیهان، ۱۳۷۷٫
۱۹٫مشروعیت نظام، رونامه کیهان، ۱۳۷۷٫
۲۰٫اختیارات رهبری، رونامه کیهان، ۱۳۷۷٫
۲۱٫الگوی توسعه سیاسی در حکومت دینی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، ارائه به برنامه پنج ساله توسعه، ۱۳۸۶٫
۲۲٫فرصتها و افقهای فراروی روشنفکری حوزوی، ارائه در همایش روشنفکری در حوزه، ۱۳۸۹٫
سخنرانی علمی:
۱٫تمایز فقه و فقه سیاسی، جامع علوم اسلامی اهل بیت، با نقد دکتر غلامرضا بهروز لک، بهار ۱۳۹۴٫
۲٫مبانی نظام سیاسی اسلام، جامعه المصطفی، با نقد دکتر باباپور، ۱۳۸۳٫
۳٫رسالت حوزههای علمیه و جنبش نرمافزاری، مشهد، حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۶٫
۴٫مهندسی تمدن اسلامی و جنبش نرمافزاری، مشهد، حوزه علمیه خواهران، ۱۳۸۶٫
۵٫مؤلفهها و بایستههای جنبش نرمافزاری، مشهد، دانشگاه فردوسی، کارگاه اساتید دانشگاههای مشهد، ۱۳۸۶٫
۶٫مؤلفهها و آسیبهای جنبش نرمافزاری، اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، کارگاه اساتید، ۱۳۸۵٫
۷٫تهاجم فرهنگی غرب علیه اسلام، شاهرود، نیروی انتظامی، ۱۳۸۳٫
۸٫بررسی انرژی هستهای ایران و فشارهای آمریکا و غرب بر ایران، دامغان، نیروی انتظامی، ۱۳۸۳٫
راهنمایی و مشاوره پایاننامه:
الف) کارشناسی: (مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی ـ جامعه المصطفی العالمیه)
۱٫راهنمایی پایاننامه: «تأثیر انقلاب اسلامی بر بیداری اسلامی در مصر»، سیدهاشم رضوی.
۲٫راهنمایی پایاننامه: «نقش حکومت اسلامی در تحقق دین»، سیدکمال حسن.
۳٫راهنمایی پایاننامه: «بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری»، لیاقت علی.
۴٫راهنمایی پایاننامه: «بازتاب انقلاب اسلامی ایران در مالزی»، سیدعید روس.
۵٫راهنمایی پایاننامه: «موانع وحدت در جهان اسلام»، محسن عباس جعفری.
۶٫راهنمایی پایاننامه: «مقایسهای بین اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی»، محمد غالب حیات.
۷٫راهنمایی پایاننامه: «پیشرفت جامعه اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)»، سیدعمران علی نقوی.
ب) ارشد:
۱٫راهنمایی: اقبال و روشنفکری دینی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۲٫راهنمایی: تکنولوژی و پیآمدهای آن بر آزادی انسان، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۳٫راهنمایی: ثبات و فروپاشی دولت از دیدگاه امام علی(ع)، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۴٫راهنمایی: حضور اجتماعی زنان از دیدگاه اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۵٫راهنمایی: موانع وحدت در جهان اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۶٫راهنمایی: ویژگیهای مسئولان و کارگزاران در نظام سیاسی اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۷٫مشاوره: بررسی جریانهای روشنفکری دوره پهلوی دوم، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۸٫مشاوره: اعتقادات مذهبی و مردم سالاری در افغانستان، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۹٫مشاوره: تفرقه در جامعه پاکستان (زمینهها، علل و راهکارها)، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۰٫مشاوره: بررسی مسأله انتخاب و انتصاب امام معصوم و نقش مردم، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۱٫مشاوره: بررسی مسأله تهاجم فرهنگی به جهان اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۲٫مشاوره: آزادی سیاسی اجتماعی از دیدگاه اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۳٫مشاوره: مبانی دینی وحدت اسلامی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۴٫مشاوره: غربزدگی در جهان اسلام با تأکید بر افغانستان، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۵٫مشاوره: وظایف حاکم اسلامی از دیدگاه قرآن و سنت، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
۱۶٫مشاوره: زن، فمینیسم و اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴٫
مشاغل مدیریتی:
۱٫مرکز تحقیقات اسلامی سپاه، مسئول گروه سیاسی، ۱۳۷۰٫
۲٫دفتر جنبش نرمافزاری و توسعه علوم اسلامی، ۱۳۸۶ ـ ۱۳۸۳٫
۳٫رئیس شورای آموزش، فرهنگستان علوم اسلامی، ۱۳۸۰٫
۴٫مدیر پروژه راهبردی شناسایی نیازهای معرفتی نظام اسلامی و تعامل دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخگویی به آنها، ۱۳۸۹ – ۱۳۸۷٫
۵٫رئیس اداره همکاریهای علمی و پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، (فعلی).
مشاغل علمی:
۱٫مشاور معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۸۲٫
۲٫عضو شورای علمی گروه فقه سیاسی، ۱۳۸۲ تاکنون.
۳٫عضو و رئیس شورای پژوهش دفتر جنبش نرمافزاری، ۱۳۸۶ ـ ۱۳۸۳٫
۴٫عضو شورای راهبری مرکز مطالعات جوانان و مناسبات نسلی، ۱۳۸۶ ـ ۱۳۸۵٫
۵٫عضو کمیته حوزوی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، ۱۳۸۶٫
۶٫عضو گروه عمومی مدرسه عالی حجتیه، ۱۳۸۵ ـ ۱۳۸۲٫
۷٫عضو گروه معارف مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، جامعه المصطفی، ۱۳۸۷ تاکنون.
۸٫مدیر گروه فقه سیاسی، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، ۱۳۸۷ ـ ۱۳۸۶٫
۹٫عضویت در شورای سیاستگذاری و کمیته علمی هماندیشی علمای شیعه و سنی، ۱۳۸۸٫
تدریس:
۱٫اخلاق اسلامی، دانشگاه علوم انتظامی، ۱۳۷۳ (۲ ترم).
۲٫اخلاق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ۱۳۸۲ (۲ ترم).
۳٫انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ۱۳۸۲ (۲ ترم).
۴٫سیاست و حکومت در اسلام، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ۱۳۸۲ (۲ ترم).
۵٫تاریخ اندیشههای سیاسی در اسلام، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ۱۳۸۲ (۲ ترم).
۶٫ریشههای انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ۱۳۸۲ (۲ ترم).
۷٫روش تحقیق، مرکز جهانی علوم اسلامی، ۱۳۸۳، (ارشد).
۸٫نظام سیاسی اسلام، جامعه المصطفی، ۱۳۸۴ تاکنون، ۱۵ دوره
۹٫نظام سیاسی اسلام، مدرسه خواهران معصومیه، ۱۳۸۷٫
۱۰٫نظام سیاسی اسلام، مرکز تخصصی مهدویت، ۱۳۸۷، (ارشد).
۱۱٫اندیشه سیاسی امام خمینی، جامعه المصطفی، از ۱۳۸۷ (۱۰ دوره).
۱۲٫مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی و امام خامنهای، جامعه المصطفی، ۱۳۹۲، (دکتری).
۱۳٫نظام فکری در اسلام، فرهنگستان علوم اسلامی، ۱۳۸۰٫
۱۴٫حکومت جهانی در اسلام، فرهنگستان علوم اسلامی، ۱۳۷۹٫
ارزیابی کتاب:
۱٫روحانیت و انقلاب اسلامی، دکتر فراتی، ۱۳۹۲٫
۲٫اندیشه سیاسی آیتالله میرزامحمدحسین نائینی، تألیف عباس حیدری بهنویته، ۱۳۹۲٫
۳٫ولایت فقیه از دیرباز تا امروز، محمد ابوطالبی، ۱۳۹۲٫
۴٫ولایت و رهبری در اسلام، سیدحسن طاهری خرم آبادی، ۱۳۹۲٫
۵٫بررسی اندیشه سیاسی اصحاب فرهنگستان علوم اسلامی، محمدصادق پورابراهیم اهوازی، ۱۳۹۲٫
ارزیابی مقالات:
۱٫مبانی فقیه تعامل فقیهان با دولتهای صفویه، مجله رواق اندیشه، ۱۳۹۲٫
دبیر علمی نشستهای تخصصی:
۱٫نشست علمی نقد کتاب «قواعد فقه سیاسی»، ۳۰/۱/۱۳۸۷٫
۲٫نشست علمی نقد کتاب «کشورهای اسلامی، چالشها و حقوق بشر در اسلامی»، ۲۶/۳/۱۳۸۹٫
۳-نشست علمی فقه سیاسی تطبیقی شیعه و سنی، ۳ نشست ، ۱۳۸۵
انتهای پیام/