| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


«بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی»

کتاب«بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی» نوشته و پژوهش دکتر احمد علی افتخاری، از سوی انتشارات کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران روانه بازار نشرشده است.

به گزارش طلیعه؛ موضوع این پژوهش به کارگیری اسلوب نقل قولهای قرآن کریم است. آیات قرآن کریم دارای اسلوبی ویژه در هدایت گری و از جمله قصه پردازی، نقل های تاریخی، تجربه های آدمی، نقل سنت و سیره نیاکان به منظور پند پذیری انسانها از حوادث تلخ و شیرین و فرجام به مقصد رسیدگان یا زیان دیدگان، در پیش گیری و اصلاح ناهنجاری های رفتاری است.

این پژوهش با شناسایی همه نقل قولها در قرآن کریم طبفه بندی آنها کوشیده است تا دلایل به کارگیی نقل قولها را تبیین نماید و در پرتو آن، آثار تربیتی این نقل ها را به دست آورد. عمده مباحث به رغم حجم گسترده نقل قولها در دو بخش سامان یافته است. بخش گزارش و توصیف که طبقه بندی نقل ها در این قسمت انجام یافته و بخش دوم تحلیل یافته ها و به دست آوردن مبانی و روش های تربیتی است.

روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی مبتنی بر تحقیقات کتابخانه ای است.

هف پژوهش، درباره روش های تربیت دینی در قالب آموزه های تربیتی و معرفی مربیان شایسته و الگوهای رفتاری با بیان ویژگی های فردی و اجتماعی در حوزه باور، اندیشه و عمل، تا رسیدن به خودباوری، بیداری، اصلاح، فرجام نگری، و پیروی از الگوهای خدایی و پرورش نیکوی روح و جان در راه نیک بختی و رسیدن به مقام شامخ بندگی در سایه سار گفته های گروه های مختلف از سوی خدای متعال با اثرگذاری های خاص خود بوده است.

سوال اصلی این پژوهش به کارگیری اسلوب نقل قول از سوی خدای حکیم در قرآن کریم چیست؟ و کارکرد ها و اثرگذاری هایش در حوزه تربیت و هدایت مردمان چقدر است؟ می باشد.

فرضیه های این پژوهش، عبارتند از: نقل های صورت گرفته از سوی خدای حکیم هدف مند بوده است. انسانها اثرپذیرند و نقل های صادره از خدای حکیم قطعاً در تربیت آدمیان اثر گذار است. نقل گفته های هر یک از گروه ها درجایگاه خاص خود اثرهای تربیتی ویژه ای دارد. پند گرفتن از شکست و ناکامی زیان دیدگان، راه اصلاح را هموار می سازد تا پیش از مایه پند دیگران شدن پند بپذیریم.

کلیات، بررسی نقل قولهای قرآن کریم (نقل خدا از زبان موجودات، گزارشی از انواع و گروه ها)، بررسی کارکردهای تربیتی، آیات نقل قول، فصول سه گانه این کتاب را تشکیل می دهند. اُتس انسان به داستان، تکرار و بازآموزی، معرفی الگوهای رفتاری، احیای روشهای اصلاحی، قصه های قرآنی، آسمان و زمین، اعضا و جوارح آدمی، دوزخ، مورچه، هدهد، شیطان، جنیان، شایستگان معصوم(پیامبران)، آدم، نوح، هود، صالح، لوط، ابراهیم، اسماعیل، یعقوب، یوسف، الیاس، خضر، عُزیز، هابیل، پیامبری از بنی اسرائیل، زکریا، یونس، ایوب، شعیب، داوود، سلیمان، هارون، چند پیامبر الاهی، پیام آوران(انطاکیه)، عیسی، موسی، طالوت، ذی القرنین، شایستگان غیر معصوم، لقمان، آصف ابن برخیا، حبیب نجار، مومن آل فرعون، گروهی از بنی اسرائیل، شاهدی از کسان زلیخا، حواریون، فرزندان یعقوب، ایمانیان اصحاب بستان، دوتن از اولیا، اصحاب کهف، ناصحانی از بنی اسرائیل، باورمندان(توده ایمانیان)، حوا، ساره، یوکاید مادر و مریم خواهر موسی، آسیه، مریم، بلقیس، دختران شعیب، دختران شعیب، همسر پیامبر اسلام، از جمله موضوعاتی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.

مراحل تربیت دینی، روش های تربیت دینی، ویژگی های تربیت دینی، پیش نیازهای اهداف تربیت دینی، پی آمدهای تربیت دینی، هدف نهایی تربیت دینی(پرستش الله)، آثار تربیتی گفته های پدیده های بی جان و جاندار، نابایسته های تربیتی(ناشایستگان و الگوهای رفتاری منفی)، طاغوتها، اشراف(ملا)، لذت طلبان و هوس رانان(مترفین)، شناخت رفتارهای نا به هنجار(نابایسته ها)، موانع تربیت، گفته های شایستگان در آخرت، فرجام نگری(تجلی رفتارهای تربیتی مثبت و منفی در جهان آخرت)، از جمله موضوعات و مباحث دیگری است که نویسنده در این کتاب بدانها پرداخته است.

کتاب «بررسی آیات نقل قول قرآن کریم با رویکرد تربیتی» نوشته و پژوهش دکتر احمد علی افتخاری، برای نوبت اول در۶۶۴ صفحه زمستان سالجاری از سوی انتشارات کتابخانه و مدرسه چهل ستون مسجد جامع تهران روانه بازار نشر شده است.

منبع: مهر

کد خبر : 3550
تاريخ ثبت خبر : 16 اسفند 1393
ساعت بارگزاری خبر : 11:51
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)