| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشت؛


بالاترین سواد که یونسکو آن‌را نفی می‌کند، سواد توحیدی است

بالاترین سواد که نظام سلطه و استکبار در قالب مجامع بین المللی مثل یونسکو آن را کتمان و نفی می کنند یا آن را به رسمیت نمی شناسند، «سواد توحیدی» و حضور و دخالت آن در ابعاد زندگی اجتماعی بشر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت الاسلام عبدالعلی رضایی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در یادداشتی با عنوان بررسی ابعاد تعریف سواد از دیدگاه یونسکو آورده است:  تعریف تازه و مدرن شش ضلعی سواد، که از جانب سازمان جهانی یونسکو اعلام شده است را به این شرح بیان کرد: سواد عاطفی: توانایی برقراری ارتباط عاطفی با خانواده و دوستان،  سواد ارتباطی: آداب معاشرت و روابط اجتماع، سواد مالی: مدیریت اقتصادی و درآمد، دانش پس انداز و سرمایه گذاری و مدیریت هزینه، سواد رسانه: تشخیص رسانه های معتبر و نا معتبر در عصر انفجار اطلاعات و گسترش پیام رسانی، سواد آموزش و پرورش: توانایی پرورش فرزندان شایسته  و سواد کامپیوتر: توانایی استفاده از  فن آوری و تکنولوژی.

طبق آنچه در معارف کتاب و سنت آمده است، پیروی مسلمان در اصول و فروع دین از کفار حرام است و آیه مبارکه مربوط به “سبیل” بیانگر همین مطلب است. بالاترین سواد که نظام سلطه و استکبار در قالب مجامع بین المللی مثل یونسکو آن را کتمان و نفی می کنند یا آن را به رسمیت نمی شناسند، «سواد توحیدی» و حضور و دخالت آن در ابعاد زندگی اجتماعی بشر است. لذا همه نابسامانی ها و مشکلات معنوی و مادی بوجود آمده در جهان بر اثر نادیده انگاشتن این حق اساسی، یعنی “حق تکلیف” یا به عبارت دیگر “حق خدا شناسی” و به رسمیت شناختن حق حاکمیت خدا بر کلیه امورات در زمین است.

مادامی که این حق غصب شده، باز پس گرفته نشود جهان از بحران خارج نخواهد شد و زمین روی آرامش را نخواهد دید و کوشش مجامع بین المللی استکباری در جایگزینی حقوق دروغین اومانیستی سرمایه سالار به جای حقوق الهی عدالت محور عبث و بیهوده خواهد بود. پس باید دید برای اقامه و بر پاداشتن سنن الهی بر جهان نیازمند چه نوع سوادهایی هستیم که در کوشش تدارک و تدوین آن باشیم!

سواد توحیدی در ساخت اجتماعی از سطوحی برخوردار است که شامل توسعه یا تکامل، کلان وخرد می شود.البته تعریف از حد و حدود سواد در رتبه پایین تر تابع تعاریف رتبه بالاتر سواد خواهد بود. بنابراین تعریف سواد عاطفی، ارتباطی، رسانه، مالی، آموزش و پرورش، فناوری و رایانه نه تنها بریده و منفک از سواد محوری یکتا پرستی نخواهد بود، بلکه اساس و بنیان دیگر تعاریف است.

انتهای پیام/

کد خبر : 34066
تاريخ ثبت خبر : 16 آبان 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:16
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)