| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدمهدی زاهدی:


لایحه ششم را اصلا برنامه نمی‎دانم/ وضعیت مناسبی در تولید علم نداریم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی بررسی نسبت لایحه برنامه ششم توسعه با رشد علمی مطلوب کشور با بیان انتقاداتی به این لایحه و فعالیتهای صورت گرفته کمیسیون آموزش و تحقیقات در راه اصلاح این لایحه گفت: ما این لایحه را اصلا برنامه نمی دانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، دکتر محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در صبح امروز ۱۵ مهرماه در نشست تخصصی بررسی نسبت لایحه برنامه ششم توسعه با رشد علمی مطلوب کشور با ارائه احکامی در خصوص ماده ۱۸ برنامه ششم و ارائه جایگزینی برای آن و جداولی که به پیشرفت ها و تصحیحاتی در خصوص این ماده اشاره می کرد، ارائه نمود. این ماده در چند خط خلاصه می شد که این چند خط با یک متن کارشناسی و تخصصی که به کمیسیون تلفیق ارائه خواهد شد، جایگزین می شود.

وی افزود: دولت اعتقادی به اینکه مجلس باید برنامه را تصویب کند؛ ندارد، لذا تصمیم مجلس بر نگارش و اصلاح برنامه است. این امر قرار بود در مجلس قبلی صورت پذیرد ولی با روی کار آمدن مجلس جدید این امر صورت نپذیرفت.

وی در ادامه سخنانش گفت: تصمیم مجلس بر این شد که برنامه توسط کمیسیون ها آماده شود و مجلس بر اساس آن تصمیم بگیرد لذا آن کار عملی نشد. مجدداً احکامی توسط دولت اراده شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه آقای نوبخت آن را امضاء نموده بود و این خلاف قانون بود در واقع این احکام باید به امضاء رئیس جمهور برسد. در برنامه ای که اشاره شد که مجدداً تصحیح شده بود تفاوت چشمگیری وجود نداشت ولی برخی جداول در درون آن گذاشته شده بود ولی در ماهیت تفاوت زیادی نداشت. به لحاظ زمانی دولت موظف است که تا دو ماه آینده این لایحه را ارائه نماید.

در ادامه این ارائه دکتر زاهدی به توضیح برخی از اهداف این متن پرداخت. رویکردهای این متن جایگرین در خصوص نهادهای علمی با جذب دانشجو از خارج کشور، رسیدن به هدف چشم انداز افرایش و کیفیت اختراعات و ایجاد شرکت های دانش بنیان توسط اساتید و دانشجویان از رویکرد های کمیسیون آموزش در رابطه با دانشگاه ها و موسسات آمورش عالی دولتی است.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در خصوص کاردان ها غفلت صورت گرفته است و نسبت کاردان به کارشناس در حد مطلوب نیست که تا سال ۱۴۰۰ این نسبت به حد مطلوبی خواهد رسید. باید ۵۰ درصد از آموزش کشور به آموزش های مهارتی تبدیل شود. در خصوص کاردان ها غفلت صورت گرفته است و نسبت کاردان به کارشناس در حد مطلوب نیست و تا سال ۱۴۰۰ این نسبت باید به حد مطلوبی برسد. باید ۵۰ درصد از آموزش کشور به آموزش های مهارتی تبدیل شود. همچنین اختصاص سه میلیارد ریال برای مقاوم سازی مدارس از موراد دیگر لحاظ شده در این متن جایگیزن است.

در خصوص کاردان ها غفلت صورت گرفته است و نسبت کاردان به کارشناس در حد مطلوب نیست. تا سال ۱۴۰۰ باید این نسبت به حد مطلوبی برسد. باید ۵۰ درصد از آموزش کشور به آموزش های مهارتی تبدیل شود.

زاهدی افزود: درآمدزایی دانشگاه ها در این متن لحاظ شده و تشویق شده اند که با تاسیس شرکتهای دانش بنیان درآمدزایی نمایند. درآمد دانشگاه نباید صرفاً از طریق جذب دانشجو و شهریه صورت پذیرد. صنایع می توانند با مراجعه به دانشگاه ها برای رفع نیازهای خود از تخفیف مالیاتی ۱۰ درصدی بهره مند شوند.

زاهدی همچنین به ارتقای سطح رساله های کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد و گفت: این رساله ها به خصوص در مقطع دکتری باید به سمت رفع نیازهای کشور هدایت شوند. ما اکنون در ارتباط با تولید علم در وضعیت مطلوبی نیستیم.

وی در ادامه افرود: ما در تولید مقالات تاکنون به جاهایی رسیدیم اما با این حال افرایش ارتقاء تولید علم به معنای کمی مقالات و تعداد اختراعات و ابداعات ثبت شده باید تا سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.

وزیر علوم دولت نهم در پاسخ به این سوال که خود شما در زمان صدارت وزارت علوم تا چه حدی این سیاستها را اجرا کردید، گفت: بنده در آن زمان هم به این موارد آگاهی داشتم و عمل می کردم. در دوران وزارت بنده بود که ISC پایگاه استنادی جهان اسلام راه اندازی شد.

زاهدی همچنین در پاسخ به اینکه قریب به ۴۰ سال است که در ارتباط با صنعت و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان برای درآمدزایی بحث می شود، گفت: شرکت های دانش بنیان قریب به یک سال است که که عنوان شده است و بحث جدیدی است. اما در ارتباط با دفاتر ارتباط با صنعت باید بگویم این دفاتر فقط در ارتباط با کارآموزی و تزهای دانشجویان فنی بیشتر فعال بوده و تصنعی است ولی باید به شکل جدی تری کار شود. به هر حال شرکت های دانش بنیان از موارد خوبی است که در این یرنامه لحاظ شده است.

وی همچنین به بحث اختصاص دادن حکمی در مورد هوا فضا در این برنامه اشاره کرد و گفت: اگر از ظرفیت هایی که در این باب ایجاد شده استفاده نکنیم ممکن است که مدارهایی که در اختیار ماست از ما گرفته شود.

وی در پایان سخنانش به عدم اعتماد صنعت و دانشگاه یه یکدیگر اشاره نمود و گفت: این از آسیب های است که در حوزه علم و صنعت به آن در این متن پرداخته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 31676
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:28
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)