| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

براساس سیاستهای ابلاغی رهبر معظم؛


اقتصاد مقاومتی، راهبرد پایه و اولویت اول برنامه ششم باشد

عضو شورای علمی مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد اسلامی گفت: ما باید در بخش علمی برنامه شمم، بحث گفتمان سازی را برای رسیدن به وحدت بنایی حوزه و دانشگاه از طریق شبکه هم افزای پژوهشی و آموزشی و تبلیغی در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، ابراهیم نیک‌منش، عضو شورای علمی مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد اسلامی و عضو پیشین شورای تخصصی حوزوی و کارگروه های مبانی و شاخص ها در ستاد تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور (دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی)، صبح امروز ۱۵ مهرماه در نشست تخصصی بررسی نسبت لایحه برنامه ششم توسعه با رشد علمی مطلوب کشور گفت: از گذشته تا به امروز نگاه متفاوتی در ۷۰ سالی که برنامه ریزی صورت گرفته و برنامه نوشته ایم، ماهیت برنامه نویسی تغییری نکرده است. تقریبا مدل ها تغییر نکرده است، به چه اندازه نیروهای انقلابی وارد این مبحث شده اند؟!

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه فرهنگ در قسمت ماده یک قرار گرفت و همیشه برنامه های ما با اقتصاد شروع می شد که این بار با پیوست فرهنگی، زن و خانواده شروع و ختم شد. و عده ای اعتقاد داشتند که بدترین برنامه برنامه پنجم بوده است. اگر بخواهیم که مثالی در این زمینه بزنیم، باید بگویم که اگرعینک سبز بزنید همه کارها را علف می بینید و اگر عینک قرمز بزنید تمام شلغم ها را لبو می بینید، پس باید این نگاه ها تغییر کند، در قالب ۳ یا ۴ سال برنامه طولانی مدت با کمک حوزه، می توانید کاری کنید کارستان.

نیک منش تصریح کرد: ۵مرحله در کشور داریم که دو از آن مراحل را پشت سر گذاشته ایم با عناوین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، دو مرحله ای که در آن هستیم دولت و ملت، هستند. بعد به بحث بین الملل انسانی می رسیم. ما هر چیزی که بخواهیم بنویسیم، اقتصاد مقاومتی در بند است، ما باید اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری و بحث فرهنگی را پر رنگ کنیم و به آن بپردازیم.

این پژوهشگر بیان کرد: باید اقتصاد مقاومتی بیت الغزل تمام بحثها باشد و حوزه علمیه و مرکز راهبری به این امر پیردازند همان گونه که  نگاه حضرت آقا به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان محور اصلی است و باید بگویم که سیاست و اقتصاد توفیل فرهنگ است. در حالی که این نگاه در تفکر غربی برعکس است. فردی از فرانسه به عنوان توسعه نگار می گوید که فرهنگ و سیاست توفیل اقتصاد است که اقتصاد اصل است.

عضو شورای علمی مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد اسلامی اظهار کرد: جبهه فکری انقلاب باید در این زمینه فعالیت داشته باشند، نقش علم مهارت فناوری در دو مرحله حضرت آقا چیست؟ باید به ان بپردازیم و تجزیه و تحلیل کنیم. و بگوییم که دولت سازی و کشور سازی چه نقشی دارند. فرهنگ جهادی، نظام سازی اجتماعی ما سیاست و اقتصاد است و البته اجتماعیات هم اضافه می کنیم، باید فرهنگ و اجتماع را تلفیق کنیم، یعنی حوزه فرهنگ و اجتماعی با یکدیگر قرار بگیرد.

نقش تحول علوم انسانی و اسلامی در منظومه علوم بشری، بحث جدی و مهمی است

نیک منش در ادامه تصریح کرد: باید عرض کنم که آموزش زبان، آموزش فرهنگ است زیرا فرهنگی را منتقل می کند. نقش تحول علوم انسانی و اسلامی در منظومه علوم بشری دو سوال جدی دارد که مبدأ و نقطه عزیمت آن در تحول زایی کل علوم بشر چیست با توجه به اینکه علوم بشر را در ۸ بخش تقسیم می کنند.

وی با توجه نبه قرار دادن علوم به دو بخش حادی و غیر حادی، عنوان کرد: علوم حادی را به علوم انسانی، هنر، اجتماعی و دینی می گوییم که در حال حاضر آن را به عنوان علوم اصلی نمی دانیم و مورد غفلت واقع شده است در حالی که این رشته ها می توانند روزنه اصلی تحول علوم انسانی باشند. علوم غیرحادی به فنی و مهندسی و کشاورزی می گوییم.

این پژوشگر عنوان کرد: براساس نقطه خلع سند دانشگاه اسلامی نوشتند که علوم بشری باید تحول پیدا کند و نظام سازی صورت گیرد و حتی عنوان کردند شر و خیر امور جهان فتنه سیاسی سال ۸۸ بحث علوم انسانی بوده است در خصوص بحث علوم انسانی متخصصان می توانند در این زمینه کار کنند.

اگر می گویند که اقتصاد مقاومتی مهم است یعنی باید آن را احیا کنیم زیرا اقتصاد مقاومتی به عنوان قلب جامعه کار می کند در حال حاضر قلب از کار افتاده است.

وی گفت: نسبت تحول آموزش و پرورش، بخش علم مهندسی فرهنگی چارچوبی قرار دادیم که براساس سیاست ابلاغی حضرت آقا را در ستون اصلی و نظرات دیگران را در ستون هایی گذاشتیم که نقد و نظر نوشتیم تا نقاط قوت و ضعفی پیدا شود که نگاه مان هم معرفتی است.

به گفته وی، یک راهبرد پایه همیشه در برنامه های توسعه جایش خالی است باید بحث شبکه سازی و نظام سازی را دراین زمینه تقویت کنیم.

نیک منش بیان کرد: وحدت عاطفی، وحدت ساختاری که در دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگاه امام خمینی(ره) که ساختار تلفیقی از حوزه و دانشگاه بوده است که متولی اصلی علوم انسانی هستند. وحدت سوم مبنا است که امام (ره) فرمودند دانشگاه نگاه کاربردی و سکولار است و نگاه حوزه نگاه اجتهادی است. نقطه چین معرفتی ضعیفی بین دانشگاه و حوزه دیده می شود.

وی ادامه داد: کل برنامه ۵ ساله راهبرد پایه این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی، براساس گفتمان تهاجمی انقلاب، با تکیه برآنها پیروری انقلاب اسلامی رقم خورد. کل برنامه ۵ ساله راهبرد پایه این است که نظام مقدس جمهوری اسلامی، براساس گفتمان تهاجمی انقلاب، با تکیه برآنها پیروری انقلاب اسلامی رقم خورد. در حالی که اقتصاد مقاومتی مظلوم شده است. باید عرض کنم که بخش مردمی مورد ظلم قرار گرفته است. در بخش فرهنگی نظام نامه فرهنگ جهادی، مدیر حوزه تغییر کرده اند.

اقتصاد مقاومتی محور کل برنامه ششم شد

نیک منش تصریح کرد: اگر می گویند که اقتصاد مقاومتی مهم است یعنی باید آن را احیا کنیم زیرا اقتصاد مقاومتی به عنوان قلب جامعه کار می کند در حال حاضر قلب از کار افتاده است. نظام را باید احیا کرد که بخش علم و فناوری باید بیایند پشت اقتصاد مقاومتی قرار بگیرند. تاسیس شبکه هم افزا آموزشی و ترویجی براساس گفتمان انقلاب اسلامی صورت بگیرد، زیرا نیاز صنفی و مردمی نقشه راه جدیدی در استقلال کشور فراهم کرد.

img_8186-2

علوم انسانی را به زیر چتر بزرگ دین پژوهی قرار دهیم

وی اظهار کرد: جنبش نرم افزار دینی بر تمرکز بر علوم انسانی اسلامی است. بحث نقد و توجیه هم هست که برنامه پیشنهادی هم قرار دارد. در بخش تحول علوم انسانی و اسلامی اگر مواردی که گفته ام انجام شود کل برنامه تغییر می کند و به هدف مشخص می رسد. طرح تاسیس نظام پژوهش تبلیغ و ترویج، بحث علم و مهارت و فناوری شبکه هم افزا به عنوان چتری بزرگ همه مباحث را تشکیل دهد.  حوزه دین پژوهی را در خصوص تحول علوم انسانی و نظام کارشناسانه را به زیر یک چتر بیاوریم.

نیک منش گفت: سه وزارت خانه فرهنگی تمام برنامه محتوایی و معارفی را از شبکه دین پژوهی بگیرند. در بخش دوم آموزش و پرورش و بخش آموزش عالی است که بحث مدیریت طرح تجلیل حوزه علمیه را دادند. حضرت آقا فرمودند که طلبه ها را در حوزه به عنوان مجتهد نگه ندارید هر بحثی را که دوست دارند بروند و انجام دهند. تمام مهدکودک به مساجد مستقل شوند و نظام تربیتی مسجد محور باید در کشور انجام شود. بحث دانشگاه تک جنسیتی و بیمارستان های مخصوص بانوان هم ترتیب اثر داده شود.

عضو پیشین شورای تخصصی حوزوی و کارگروه های مبانی و شاخص ها در ستاد تدوین نقشه مهندسی فرهنگی کشور (دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی) در پاسخ به این سوال که بحث علوم انسانی و اسلامی، با فقر شدید علمی در فضای علوم انسانی قرار دارد و چه کار کنیم؟ گفت: زیرا ما در این زمینه هم افزایی نداشتیم، فقر داریم افراد همدیگر را نمی بینند. در خود حوزه هم این مسئله هست که نحله های وجود دارد تنها کار خودشان را انجام می دهند که خروجی آن کار به درد دنیا و آخرت مردم نمی خورند. زیرا احکام ما بیشتر فردی است و نه فقهی.

حضرت آقا فرمودند کل علوم انسانی حاضر مضر است

وی در پاسخ به سوال دیگر با این بحث که ما وقتی راجع به علوم انسانی صحبت می کنیم. طراحی ما معمولا از محتوا به دور است و حرف های ساختاری می زنیم و تکنیک زده است. که احساس می کنیم علوم انسانی را دستخوش تحول می کنیم، ما چطور می توانیم سیاستگذاری کیفی که معطوف به واقعیت علوم انسانی داشته باشد که دانشگاه الهیات را با حوزه مشترک کنیم وحدت حوزه و. دانشگاه را ایجاد کنیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیشتر سوال شما به سازوکار است که حرف ما باید به قم برسد. ما باید بحث گفتمان سازی حوزه و برنامه سازی را ایجاد. تا زمانی که جامعه، ما بعد از ۳۷ سال به بلوغ کامل نرسیده است. نمی توانیم به هدف مان برسیم این بلوغ را باید به سرانجام برسانیم.

جامعه علمی که زمانی که بخواهد تحول در علوم انسانی در آن رخ دهد، به سخره می گیرند حتی بعضی از روحانیون هم این مبحث را قبول ندارند. جامعه علمی که زمانی که بخواهد تحول در علوم انسانی در آن رخ دهد، به سخره می گیرند حتی بعضی از روحانیون هم این مبحث را قبول ندارند. در بعضی گزاره ها که حضرت آقا به قم مشرف شدند که عده ای گفتند ما صرفا در بعضی گزاره ها تصرف کنیم کفایت می کند اما حضرت آقا گفتند کل علوم انسانی حاضر مضر است و باید تغییر کند.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 31652
تاريخ ثبت خبر : 15 مهر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:09
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)