| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مروری بر کتاب؛


کتاب «مدیریت عملکرد، چیستی، چرایی و چگونگی»

کتاب «مديريت عملکرد، چيستی، چرايی و چگونگی» حاصل نظریه‌پردازی صاحب‌نظران مدیریت عملكرد، مجموعه‌ای از مفاهیم، اصول، رویكردها، فرایندها، شیوه‌ها و فنون مدیریتی است كه تلاش شده است با نگاهی نظام‌مند در این كتاب به آن‌ها پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق(ع)، کتاب «مدیریت عملکرد، چیستی، چرایی و چگونگی» در خصوص نظریه‌پردازی صاحب‌نظران مدیریت عملکرد، مجموعه‌ای از مفاهیم، اصول، رویکردها، فرایندها، شیوه‌ها و فنون مدیریتی است که تلاش شده است با نگاهی نظام‌مند در این کتاب به آن‌ها پرداخته شود.

کتاب «مدیریت عملکرد، چیستی، چرایی و چگونگی» تالیف علی رضائیان و اسدالله گنجعلی،  در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) چاپ و منتشر شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است:  یکی از پدیده‌های مورد مطالعه در مدیریت و سازمان، «عملکرد و نحوه مدیریت آن» است. مدیریت عملکرد[۱] (که توسعه‌یافته مفاهیمی مانند ارزیابی عملکرد[۲]، ارزش‌یابی عملکرد[۳]، سنجش عملکرد[۴] و اندازه‌گیری عملکرد[۵] است) در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. حاصل نظریه‌پردازی صاحب‌نظران مدیریت عملکرد، مجموعه‌ای از مفاهیم، اصول، رویکردها، فرایندها، شیوه‌ها و فنون مدیریتی است که تلاش شده است با نگاهی نظام‌مند در این کتاب به آن‌ها پرداخته شود.

کتاب در چهار فصل تنظیم شده و در هر فصل به سه مقوله کلیدی پرداخته شده است: چیستی، چرایی و چگونگی. این تنظیم موجب شده است خوانندگان کتاب به راحتی بتوانند یافته‌های پژوهش را مورد استفاده قرار دهند. در فصل اول کتاب با عنوان «عملکرد»، تلاش شده است چیستی عملکرد از منظر مفهومی و عملیاتی و قضایای کلی عملکرد مورد بررسی قرار گیرد، چرایی پرداختن به عملکرد و چگونگی مواجهه با آن تبیین شود و برای تبیین بیشتر عملکرد، مفهوم عملکرد ضعیف و چگونگی مواجهه با آن ارائه گردد.

در فصل دوم کتاب با عنوان «مدیریت عملکرد در سطح فرد» ضمن تبیین چیستی و چرایی مدیریت عملکرد تلاش شده است با ارائه تفصیلی رویکردها، الگوها و چارچوب‌ها، فرایند، نقش‌آفرینان، عوامل زمینه‌ای، معیارها، ویژگی‌های نظام مدیریت عملکرد و مطالعات موردی از تجارب موفق دنیا و در نهایت ارائه الگوی پیشنهادی مؤلفان، چگونگی مدیریت عملکرد در سطح فردی به تصویر کشیده شود. در فصل سوم کتاب با عنوان «مدیریت عملکرد در سطح تیم» و نیز در فصل چهارم با عنوان «مدیریت عملکرد در سطح سازمان» تلاش شده است ساختار چیستی، چرایی و چگونگی مدیریت عملکرد رعایت شده و ضمن ارائه الگوها و چارچوب‌های تفصیلی مرتبط با هر مبحث، الگوی پیشنهادی مؤلفان در پایان هر فصل به‌عنوان حسن ختام ارائه گردد.

modiriat_amalkard-660x330

کتاب حاضر می‌تواند برای دانشجویان مدیریت، منبع علمی جامع و کاملی در قلمرو موضوعی مدیریت عملکرد باشد و آن‌ها را در دروس مرتبط با این قلمرو مانند مدیریت منابع انسانی، مدیریت تحول سازمانی و…پشتیبانی نماید. ازاین‌رو در تنظیم کتاب سعی شده است ماهیت آن به‌عنوان یک متن درسی مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از این کتاب برای مدیران و مجریان حرفه‌ای سازمان‌ها نیز توصیه می‌شود. ارائه مجموعه جامعی از نظریات و مفاهیم مرتبط با مدیریت عملکرد در سه سطح فرد، تیم و سازمان و در نهایت ارائه الگوی کاربردی برای سازمان‌ها ویژگی متمایزی است که به مدیران و مجریان مرتبط با مباحث عملکردی در سازمان‌ها کمک خواهد نمود برنامه‌ها و اقدام‌های خود را در طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد، با بهره‌وری بیشتر اجرا نمایند.

در پایان، مؤلفان کتاب بر خود لازم می‌دانند از زحمات تمام عزیزانی که در چاپ و نشر این کتاب همراهی و همکاری نموده‌اند که مجال برای ذکر نام شریفشان نیست، تشکر نمایند.

بی‌شک انتقادات و پیشنهادات اساتید، دانشجویان، مدیران و مجریان سازمان‌ها، در رفع اشکالات و نقصان‌های کتاب در چاپ‌های بعدی سودمند و مورد استقبال خواهد بود.

برای بارگیری فهرست مطالب و بخشی از کتاب اینجا کلیک کنید.

پی نوشتها:

[۱]. Performance Management
[۲]. Performance Appraisal
[۳]. Performance Assessment
[۴]. Performance Measurement
[۵]. Performance Evaluation

انتهای پیام/

کد خبر : 27839
تاريخ ثبت خبر : 24 مرداد 1395
ساعت بارگزاری خبر : 16:30
برچسب‌ها:, , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)