| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


کتاب «بنیادهای نظری علوم انسانی»

کتاب حاضر در ۵ فصل طبقه‎بندی شده است؛ فصل اول «چیستی علوم ‎انسانی»، فصل دوم «مبانی علوم ‎انسانی‎سکولار»، فصل سوم « مبانی علوم ‎انسانی‎اسلامی»، فصل چهارم «قلمرو اسلام در عرصه علوم انسانی» و بالاخره فصل پنجم «تاثیر مبانی بر نظریه‎های علوم انسانی» است.

به گزارش طلیعه؛

نام کتاب: بنیادهای نظری علوم انسانی

نویسنده: عبدالحسین خسروپناه

ناشر: انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی

چاپ: اول ۹۲

قیمت: ۹۰۰۰۰ ریال

در کتاب «بنیادهای نظری علوم انسانی» می‎خوانیم؛ نظام آموزش متوسطه و آموزش عالی کشور در میان سیستم‌های اجتماعی هر کشوری، دو نهاد مهم تربیتی و معرفتی است که جایگاه ویژه‌ای دارند. رسالت این دو نظام، علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارب علمی بشری به نسل جدید، ایجاد تغییرات مطلوب در بینش‌ها، منش‌ها و کنش‌ها و به عبارت دیگر، تحول در شناخت‌ها و نگرش‌های نسل جوان و فرهیخته است. نظام آموزش و پرورش ایران، نزدیک به یک میلیون و یک صد و سی هزار معلم، مربی، کارشناس، مشاور، معاون و مدیر دارد که به امر تعلیم و تربیت اشتغال دارند و دارای ۹۶۶/۹۹۷/۱۴ دانش‌آموز است که در تعداد ۵۲۳/۱۵۱ آموزشگاه مستقر هستند. دانشگاه‌های کشور نیز با حجم چهار میلیون دانشجو و بیش از هفتاد هزار عضو هیأت علمی و هزاران نفر حق‌التدریس در دانشگاه‌های دولتی، پیام­نور و دانشگاه آزاد، به تدریس و تحصیل مشغول هستند. این آمار نشان می‌دهد که مسئولیت تربیت حدود سی درصد کل جمعیت کشور به عنوان گسترده‌ترین سرمایه ملی که بیش‎ترین سهم را در رشد سازندگی و اعتلای ملی ایفاء می‌کند؛ در اختیار آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور است. پس یافتن نگاهی نو به نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی، به خصوص شناخت آسیب‌ها در تمامی حوزه‌ها، از جمله حوزه مبانی و بنیادهای نظری علوم انسانی، یکی از ضرورت‌های دوره معاصر است؛ برای اینکه بدون توجه به رشد و بالندگی این دو نهاد، تکامل جامعه انسانی ناممکن است. تبدیل انسان‌های مستعد به انسان‌های سالم و توانمند، توسط آموزش و پرورش و آموزش عالی، تأمین‌کننده نیاز‌های نیروی انسانی جامعه در بخش‌های متفاوت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است.

هم‎چنین بحث مبانی و بنیادهای نظری علوم انسانی، یکی از مباحث فلسفه علوم انسانی است. فلسفه علوم انسانی، یکی از فلسفه‌های مضاف است. نگارنده در کتاب فلسفۀ فلسفه اسلامی به تفصیل درباره فلسفه‌های مضاف و تقسیم آن، به دو دسته فلسفه مضاف به امور (پدیده‌ها) و فلسفه مضاف به علوم سخن گفته­است. فلسفه امور، علوم درجه اول هستند و در درون فلسفه محض قرار دارند. قلمروی حکمت خودی که بیان می‌گردد، از سنخ فلسفه امور هستند. فلسفه علوم، دانش‌های درجه دوم هستند که با روش تاریخی (به نظر امثال کوهن و فایرابند) یا روش منطقی (به نظر امثال پاپر) یا با روش تاریخی- منطقی (به نظر نگارنده) به پرسش‌های بیرونی علوم تحقق‌یافته پاسخ می‌دهد. فلسفه علوم انسانی نیز با رویکرد تاریخی- منطقی به پرسش‌های بیرونی علوم انسانی، مانند: چیستی، قلمرو و روش‌شناسی علوم انسانی و نسبت علوم انسانی با علوم دیگر و … پاسخ می‌دهد. مبانی و بنیادهای نظری علوم انسانی، یکی از مسایل فلسفه علوم انسانی است. فلسفه‌های علوم نیز از فلسفه محض بهره می‌برند. نگارنده در این کتاب از حکمت نوین اسلامی یا حکمت خودی بهره برده است و … .

کتاب حاضر در ۵ فصل طبقه‎بندی شده است؛ فصل اول «چیستی علوم ‎انسانی»، فصل دوم «مبانی علوم ‎انسانی‎سکولار»، فصل سوم « مبانی علوم ‎انسانی‎اسلامی»، فصل چهارم «قلمرو اسلام در عرصه علوم انسانی» و بالاخره فصل پنجم «تاثیر مبانی بر نظریه‎های علوم انسانی» است.

کد خبر : 1203
تاريخ ثبت خبر : 21 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 17:02

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)