| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

کتابی پیرامون موقعیت‌ها، افراد و مصادیق؛


“روان‌شناسی سیاسی”

این کتاب که در 17 فصل تنظیم شده در پی آن است که به مخاطبان بگوید رفتارهای سیاسی مردم در شرایط مختلف مانند انتخابات، نژادپرستی، تروریسم و روابط بین‌الملل چگونه شکل می‌گیرد.

به گزارش طلیعه؛

نام کتاب: روان‌شناسی سیاسی (موقعیت‌ها، افراد و مصادیق)

نویسنده: دیوید پاتریک هاوتن

مترجمان: دکتر علی‌اشرف نظری، شهرزاد مفتوح

ناشر: قومس/ ۱۳۹۳

تعداد صفحات: ۲۸۴ صفحه

قیمت: ۱۶ هزار تومان

دیوید پاتریک هاوتن دانشیار علوم سیاسی در دانشگاه مرکزی فلوریدا است. کتاب روان‌شناسی سیاسی (موقعیت‌ها، افراد و مصادیق) کتابی است از این نویسنده که انتشارات قومس آن را با ترجمه دکتر علی‌اشرف نظری و شهرزاد مفتوح منتشر کرده است. (همین کتاب با ترجمه دیگری از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است.) این کتاب که در ۱۷ فصل تنظیم شده در پی آن است که به مخاطبان بگوید رفتارهای سیاسی مردم در شرایط مختلف مانند انتخابات، نژادپرستی، تروریسم و روابط بین‌الملل چگونه شکل می‌گیرد. نویسنده در مقدمه کتاب می‌گوید «در حالی که چند کتاب عالی اخیراً منتشر شده‌اند که دانشجویان را با روان‌شناسی سیاسی آشنا می‌کنند، اما هیچ‌یک از آن‌ها، درباره آن‌چه می‌خواهم به دانشجویان دوره کارشناسی خود یاد بدهم نیستند. این مسأله قابل درک است، زیرا روان‌شناسی سیاسی رشته کاملاً منحصر به فرد و متمایزی محسوب می‌شود و اساتید مختلف آن را به شیوه‌های گوناگونی تدریس می‌کنند.
این کتاب را به همان دلیلی نوشتم که بسیاری از اساتید کتاب می‌نویسند، یعنی نتوانستم کتابی پیدا کنم که تمام موضوعاتی که می‌خواستم در مورد آن بحث کنم را در یک جلد آورده باشد. به ویژه می‌خواستم کتابی بنویسم که (الف) «روان‌شناسی سیاسی» را به‌طور کلی تعریف کند تا آثار روان‌شناسان و محققانی که ـ در مورد موضوعات صرفا سیاسی مطلبی می‌نویسند ـ و خود را روان‌شناس سیاسی تلقی نمی‌کنند نیز در آن بگنجد؛ (ب) حق مطلب در مورد سنت‌های موقعیت‌گرایی و خلق‌گرایی در روان‌شناسی بیان شود؛ (ج) مباحثی مقدماتی داشته باشد که به دقت دسته‌بندی شده و برای تدریس مناسب باشد.»
نویسنده در این کتاب با ذکر مصادیق روشن و جذاب دانشجویان را درگیر موقعیت‌های عینی و فرضی می‌کند که دربردارنده مسائل پیچیده و اخلاق سیاسی است. اثری خواندنی که مبانی مفهومی لازم برای دانشجویان را جهت درک به سرعت در حال تغییر و رو به رشد روان‌شناسی سیاسی فراهم می‌کند.
این کتاب با استفاده از چارچوب خلق‌گرا ـ موقعیت‌گرا که نگرانی‌های روانشناسی اجتماعی و شناختی را به موازات یکدیگر پیش می‌برد بر سازوکارهای تبیینی اصلی مانند رفتارگرایی، فرمانبرداری، شخصیت، همنوایی گروهی، شناخت، احساس، هیجان و علم عصب‌شناسی برای بررسی موضوع‌های مختلفی از رفتار انتخاباتی و نژادپرستی تا تروریسم و روابط بین‌الملل توجه دارد.
»طرح مفهومی کتاب»، «تاریخچه مختصری از رشته روان‌شناسی سیاسی»، «رفتارگرایی و آزادی انسان»،‌ «روان‌شناسی فرمانبرداری»، «ایجاد وضعیت نامناسب»، «تصمیم‌گیری گروهی»، «بیوگرافی روان‌شناختی»، «شخصیت و باورها»، «شناخت و نقش آن در کنش سیاسی»، «عاطفه و هیجان و بازتاب آن در رفتار افراد»،‌ «علم عصب‌شناسی»، «روان‌شناسی رفتار انتخاباتی»، «روان‌شناسی ناسیونالیسم، منازعه‌های قومی و نسل‌کشی»، «روان‌شناسی نژادپرستی و عدم مدارای سیاسی»، «روان‌شناسی تروریسم»، «روان‌شناسی روابط بین‌الملل» و «نتیجه‌گیری» فصل‌های هفده‌گانه کتاب را تشکیل می‌دهند

کد خبر : 1188
تاريخ ثبت خبر : 21 شهریور 1393
ساعت بارگزاری خبر : 16:43

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)