| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

استادیاردانشگاه بین المللی امام خمینی(ره):


تمدن، صورت بندی زندگی اجتماعی بر اساس نرم افزار دین اسلام است

استادیاردانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: ‌مراد از تمدن صورت بندی زندگی اجتماعی است که در قلمرو سرزمین مسلمانان بر اساس نرم افزار دین اسلام طراحی و عینیت پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ فرزاد جهان بین گفت: برای واژه تمدن تعریف های متعددی مطرح شده  و این موضوع بیانگر این است که کلمه تمدن به راحتی در تعریف نمی‌گنجد.

وی با بیان اینکه تمدن بالاترین صورت‌بندی زندگی اجتماعی بشر است، گفت: جنبه سخت افزاری زندگی بشر را تمدن می دانند و از فرهنگ به عنوان جنبه نرم افزاری یاد می‌کنند.

جهان بین در ادامه افزود: برخی تمدن را مجموع نرم افزار و سخت افزار زندگی بشر می دانند. زمانی که از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوئیم، ‌مرادمان آن صورت بندی زندگی اجتماعی است که در قلمرو سرزمین مسلمانان بر اساس نرم افزار دین اسلام طراحی و عینیت پیدا کرده است.

 وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری درباره تمدن نوین اسلامی گفت: ایشان درباره تمدن نوین اسلامی به ۴ رکن توجه دارند که رکن اول «دین» است که بنیادی‌ترین اصل در شکل گیری تمدن اسلامی است.

 جهان بین با بیان اینکه رکن دوم در تمدن نوین اسلامی از نگاه رهبری «عقلانیت» است، ادامه داد: نقش عقل هم در فهم مقاصد شریعت و هم در استنباط‌های جدید در «منطقه الفراغ» بر اساس مصالح و مفاسد واقعی و هم در تربیت عقلانی مردم بسیار مهم است.

 وی افزود: سومین رکن تمدن نوین اسلامی «علم» و چهارمین رکن «اخلاق» است؛ به عبارتی صورت بندی زندگی که در آن سیاست همراه با عدالت، علم همراه با اخلاق، معنویت همراه با مادیات است و تمام این ها زیر چتر دین می باشد.

 جهان بین در بیان ظرفیت های موجود برای تمدن سازی نوین اسلامی گفت: شکل‌گیری تمدن مساله ای مربوط به  اعصار و نسل‌هاست. البته تمام تمدن ها از جایی جرقه خورده‌اند و بعد توسعه یافته اند و مانند چتری جغرافیای وسیعی را پوشش داده اند. به عنوان نمونه تمدنی که از آن به عنوان تمدن غربی یاد می کنیم سرچشمه هایی داشته است. رنسانس، جنبش اصلاح دینی، انقلاب صنعتی، انقلاب فرانسه و تمام تحولات دیگر که نهایتا سیستم عاملی به نام مدرنیزم را ایجاد کردند و مبتنی بر این سیستم عامل، دستاوردهای نرم و سخت حاصل شده است.

وی انقلاب اسلامی را آغازگر یک راه دانست و ادامه داد: اگر منش و روش دولت به معنای واقعی اسلامی منجر به شکل‌گیری یک جامعه نمونه اسوه شود،  این جامعه می تواند تکثر نرم پیدا کند.

جهان بین در خصوص ظرفیت ها تصریح کرد: کتاب، سنت و به عبارتی اسلام شیعی عقلایی مهمترین سرمایه ماست.

 این استاد دانشگاه بیان کرد: با وجود فشارهای بسیار امروزه نظام جمهوری اسلامی ایران سرپا ایستاده و قدرتمندتر از گذشته است. البته قدرتی درونزا و نه عاریتی که مانند عروسک خیمه شب بازی، طناب حیاتش در دست ابرقدرت ها باشد.

 وی در بیان موانع تحقق تمدن نوین اسلامی نیز گفت:  تمدن هایی که مستقر هستند ، به صورت امپراطوری عمل کرده و اجازه رشد را به رقیب نمی‌دهند. در این میان بسیاری از مسائل که مطرح می شود جنبه ذهنی و انتزاعی دارد در حالی که آنها عینی و انضمامی هستند. اشکالات تمدن موجود باید برطرف شود و مواردی که تمدن اسلامی می تواند پیش روی بشر بگذارد باید مورد توجه قرار گیرد.

 استادیاردانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: باید بر تولید فکر و نظریه متمرکز شویم؛ به طور مثال در زمینه سیاست داخلی باید به نظریه کلان مردم سالاری دینی توجه داشته باشیم و در زمینه سیاست خارجی نظریه آرمان گرایی واقع بینانه را مورد بررسی قرار دهیم. متاسفانه هنوز در زمینه اقتصاد و یا برخی حوزه های مهم دیگر نتوانسته ایم یک مدل مناسب بومی تولید کنیم.

 وی با اشاره به اهداف هفته علمی تمدن نوین اسلامی، گفت: گفتمان سازی هدف اول است. معتقدیم که تمدن موجود نواقص جدی دارد و با ارائه تعریف ناقص از انسان به او ضربه می زند. یکی از اهداف این است که تمدن اسلامی به عنوان مساله ای ایجابی در نظام مسائل کلان جامعه علمی قرار گیرد.

 جهان بین گفت: هدف دوم، تولید ادبیات علمی در این زمینه است. تولید مقالات و کتب خوب در زمینه تمدن نوین اسلامی ضرورت دارد و باید مد نظر قرار گیرد.

 لازم به توضیح می‌باشد مهلت ارسال مقالات نخستین هفته تمدن نوین اسلامی تا پایان مهرماه تمدید شده است.

انتهای پیام/

 

 

کد خبر : 10408
تاريخ ثبت خبر : 31 شهریور 1394
ساعت بارگزاری خبر : 11:02
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)