| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

بهرام اخوان‌کاظمی در گفتگو با طلیعه:


یک بام و دو هوای سازمان‌های بین‌المللی در برخورد با جنایات میانمار

استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز گفت: وجود کشورهای قدرتمند و مستکبر در سازمان‌های بین المللی باعث شده که به صورت یک بام و دو هوا عمل شود. به خصوص در زمینه مسائل مربوط به جهان اسلام و پذیرش و گروشی که در جهان اسلام وجود دارد، علاقه‌مندی به پایان دادن به این بحران‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، بهرام اخوان کاظمی استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه شیراز با اشاره به جنایات رخ داده برای مسلمانان روهینگیا گفت: بخشی از منازعات قومی و مذهبی مختص عرصه بین الملل به خصوص جهان سوم و جهان چهارم می شود. قبلا این پیش بینی شده بود که با وجود چالش های فرهنگی و تمدنی منازعه ایجاد می شود و یکی از این موارد منازعات مذهبی بوداییان میانمار با مسلمانان روهینگیا است و این اتفاق در هر کجای دنیا هم می تواند اتفاق بیافتد.

وی اظهار کرد: اصل اختلاف این دو گروه بر سر تعدی مسلمانان به بوداییان منطقه بود که بعدها شعله ور شد و به کشمکش و کشتار دوجانبه منتهی شد و سپس به خروج مسلمانان از این منطقه منجر گردید. اما با وجود این حجم از کشتار مسلمانان چرا واکنش جهانی نسبت به این مساله ضعیف است؟ دلیل اصلی آن عدم وجود رویه وحدت آمیزی در میان دولت‌های مسلمان جهان تحت عنوان امت اسلامی است. بیشترین کشمکش ها و درگیری ها در جهان اسلام وجود دارد و بیشترین فروش تسلیحات نظامی به کشورهای اسلامی صورت می گیرد.

اخوان کاظمی بیان کرد: منطقه خاورمیانه از سه دهه گذشته درگیر آشوب و جنگ است. جنگ‌های مذهبی بارها شکل گرفته است و جریان‌های داعش و القاعده و جنگ‌های مذهبی در میان مسلمانان ازجمله این موارد است. غرب این گروه ها را ایجاد کرد و به آنها دامن زد. طبق آیه قرآن هنگامی که مسلمانان با یکدیگر درگیر باشند دچار سستی می شوند. این درگیری هم به تار و پود جهان اسلام رخنه کرده است.

دلیل دیگر بروز چنین جنایاتی ضعف ساختار بین الملل است که ساختار آنارشیست دارد و حتی قبل از جنگ جهانی اول تاکنون سیستم بین المللی غالب و هژمونی نبوده که بتواند این بحران ها را مدیریت کند

استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: فقدان وحدت، وجود کشمکش، درگیری و منازعات متعدد در جهان اسلام و عدم وجود وحدت رویه و صدای واحد باعث می شود دیگران تحریک و تهییج شوند تا به مسلمانان صدمه وارد کنند.

وی افزود: دلیل دیگر بروز چنین جنایاتی ضعف ساختار بین الملل است که ساختار آنارشیک و هرج و مرج گونه دارد هرچند که نمی توان از ضعف سازمانها و نهادهای بین المللی و جهانی و فقدان بی طرفی آنها در این گونه مناقشات؛ چشم پوشی کرد، حتی قبل از جنگ جهانی اول تاکنون سیستم بین المللی غالب و هژمونی نبوده که بتواند این بحران‌ها را مدیریت کند. وجود کشورهای قدرتمند و مستکبر در سازمان های بین المللی باعث شده که به صورت یک بام و دو هوا عمل شود. به خصوص در زمینه مسائل مربوط به جهان اسلام و پذیرش و گروشی که در جهان اسلام وجود دارد، علاقه‌مندی به پایان دادن به این بحران ها نیست.

اخوان کاظمی افزود: حتی بعضی از تئوریسین‌های بزرگ جهانی بحث تعدیل جمعیتی را مطرح می کنند و مایلند در این درگیری‌ها جمعیت جهان و به ویژه کشورهای نابرخوردار تعدیل شوند. کشورهایی که خود را نژاد برتر می دانند چنین بحث‌هایی را در تئوری های نژادی امپریالیسم از منظر زیست شناختی مطرح می کنند. این افراد موضوع بقای اصلح و مباحث اسپنسر را دنبال می کنند. به طوری که کشورهای برخوردار جزو کشورهای اصلح هستند و باید باقی باشند.

این استاد دانشگاه گفت: ضعف نهادهای بین المللی در کشورهای مسلمان وجود دارد. مثلا ما سازمان کنفرانس اسلامی را سازمان مرده ای می‌دانیم. سازمان مقتدری در عرصه بین‌المللی در میان مسلمانان وجود ندارد که بتواند ید واحده ای باشد و بتواند در این مسائل ورود کند اگر هم چنین سازمانی وجود داشته باشد بانیان اصلی و حمایت کنندگان مالی آنها کشورهایی مانند عربستان هستند که آتش بیار معرکه های قومی و مذهبی در جهان اسلام است.

وی در ادامه گفت: دلیل دیگر بروز چنین وقایعی استضعاف مسلمانان آن مناطق از لحاظ مالی و فرهنگی است که قدرتی ندارند تا روی پای خود بایستند.

غرب گاهی برای دفاع از یک نفر یک کشور را به فراخور منافع خودشان زیرسوال می برند اما در اینجا که هزاران نفر کشته شدند و مهارجت کرده اند، سکوت می کند غرب در این گونه مواقع گزینشی عمل می کند و فقط نگاه ابزاری به مباحث حقوق بشری دارند

وی با اشاره به برخورد دوگانه غرب با نسل‌کشی و افراط گرایی در مسلمانان گفت: غرب گاهی برای دفاع از یک نفر یک کشور را به فراخور منافع خودشان زیرسوال می برند اما در اینجا که هزاران نفر کشته شدند و مهاجرت کرده اند، سکوت می کند. غرب در این گونه مواقع گزینشی عمل می کند و فقط نگاه ابزاری به مباحث حقوق بشری دارند.

اخوان کاظمی با بیان اینکه کشورهای غربی فقط به مسلمانان چنین نگاهی ندارند بلکه به کشورهای آمریکایی جنوبی مانند کوبا و ونزوئلا نگاه ابزاری داشتند، گفت: در کشور چین هم در دو دهه قبل قیام‌هایی برای آزادی انجام گرفت و آمریکایی ها در مباحث حقوق بشر چین را تحت فشار قرار دادند. هر کس که در رقابت با این کشورهای غربی باشد در نگاه تک سویه در مباحث حقوق بشر مورد شماتت بیشتری قرار می گیرد.

جهان اسلام با همه نابسامانی هایش جهان قدرتمندی است

وی در ادامه سخنانش گفت: اکنون جهان اسلام با همه نابسامانی‌هایش جهان قدرتمندی است و نگاه حقوق بشری غرب تبعیض بیشتری به آن دارد و هر جا که همآوردی برای کشورهای قدرتمند وجود دارد، مساله حقوق بشر را مانند چماق بر علیه آن کشور استفاده می کنند.

این استاد دانشگاه درباره علت نشات افراط گرایی بودائیسمی بر علیه مسلمانان گفت: مذهب بودا در کنه خود مذهب آرامش‌طلبی است اما در دهه های اخیر این قشر هم آلت دست قرار گرفته اند و رهبران و روحانیون شان جوایز صلح نوبل دریافت کردند.

وی اظهار کرد: آمریکا در گذشته بودایی‌ها را بر علیه چین تهییج کرده بود و اکنون این اتفاق بر علیه مسلمانان افتاده است. با وجود سیاست‌های کشورهای مستکبر که سیاست‌هایی امپریالیستی دارند متوجه فریب خوردن این گروه می شویم. از سوی دیگر اسلام هراسی هم در این قضیه موثر است زیرا این طور القا می شود که با حضور مسلمان در این منطقه، افراط گرایان مسلمان هم حاضر و زندگی مختل می شود. با این نوع تفکر و اسلام هراسی این گروه از بودایی ها هم تهییج شده اند.

اخوان کاظمی افزود: به تازگی از یکی از تئوریسن های غربی مطلبی خوانده ام که جریان میانمار سناریویی است که پای جریان های افراط گرایی داعشی و پیکارجویان اسلامی را در آسیای جنوب شرقی و آن منطقه باز کند و این هم بهانه ای برای ترویج افراط گرایی در آن منطقه باشد و به این وسیله اسلام هراسی هم در آن منطقه تقویت شود.

وی یادآور شد: متاسفانه بخشی از مسلمانان و به ویژه نیروهای بالفعل و موثر آنها با فقدان بصیرت و هوشیاری و ذکاوت لازم؛ در له و خدمت و کانون جریانهای افراط گرایی قرار گرفته اند البته نظام سلطه پس از سو استفاده از این نیروها و جریانها؛ بعد از رسیدن به اهدافش؛ آنها را در صورت تلاش در خروج از جریان خدمت به نظام استکباری؛ تضعیف و یا نابود می کند. به هر حال این بخش از جریانهای تکفیری در گذشته جزء ذخایر انسانی مسلمانان و امت اسلامی محسوب می شده اند و در مجموع نابودی آنها مایه خوشحالی نیست زیرا با تنویر ذهنی می توانستند به دامان اسلام باز گردند مقام معظم رهبری هم در صحبت های خود با  سردار همدانی و بروایت این شهید؛اذعان کرده بودندکه سعی کنید از جریانهای داعشی با اتکا به سازو کارهای تقابلی دیگر، کمتر کشته شوند زیرا بسیاری از آنها با روشنگری ذهنی از باورهای خود دست برمی دارند.

وی اظهار کرد: اتفاقات در میانمار دامی است برای نیروهای اسلامی و باعث تشدید افراط گرایی در آنها و اسلام هراسی است. غرب تا زمانی که افراط گرایان در خدمت خودشان هستند مدیریت شان می کنند اما زمانی که بخواهند شورش کنند و داعیه هایی فراتر از منویات کشورهای غربی داشته باشند، سرکوب می کنند. غرب از درگیری مسلمانان معرکه گیری می کند. به طوری که برای فروش تسلیحات، کویت و عربستان و بحرین به تازگی قرارداد بزرگی بستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 52964
تاريخ ثبت خبر : 26 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:05
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)