| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی در درس‌گفتارهای فلسفه تمدن نوین اسلامی:


یکی از نیازهای تمدن‌سازی سرمایه‌گذاری جامع برای پرورش انسانهاست

جامعه ای که آرزوی تمدن‌سازی دارد، علاوه بر ضرورت داشتن نظریه و مدل برای پرورش افرادش باید به صورت گسترده و جامع با بهره گیری از تمام نهادها و ابزارهایش برای پرورش افراد سرمایه گذاری کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، با توجه به اظهار علاقه شماری از دانش پژوهان به بسط و تعمیق مباحث تمدنی، دومین درس گفتار از سلسله درس گفتارهای «فلسفه تمدن نوین اسلامی» توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، عصر سه شنبه ۱۷ مردادماه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

این درس گفتارها که طی ۱۰ هفته ارائه می شود، اصلی ترین مباحث مربوط به ماهیت، مولفه ها و الزامات شکل گیری تمدن جدید اسلامی را مورد بحث قرار می دهد و متن آن نیز پس از ویرایش به صورت کتاب منتشر می شود.

خلاصه ای از سخنان حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در پنجمین جلسه از این درس گفتار در ادامه می آید:

رضا غلامی با اشاره به اینکه موضوع اصلی تمدن نوین اسلامی، انسان است، گفت: این مهم بدین معناست که هر آنچه برای تمدن نوین اسلامی اتفاق بیافتد برای انسان و در جهت تعالی انسان است.

وی تبیین کرد: مقدمه واجب انسان شناسی، خودشناسی است و تا زمانی که انسان برداشتی از مقصد نداشته باشد امکان حرکت ندارد و ضرر انصراف از خودشناسی مدفون شدن گوهر وجودی انسان است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در تعریف انسان در تراز تمدن اسلامی اظهارکرد: این انسان، موجودی دو ساحتی با اصالت روح، آزاد، صاحب کرامت، فعال، خلاق، پیشرفت طلب، تعالی خواه، مشارکت جو، فضیلت گرا، مسئولیت پذیر و ابد زیست است که از شایستگی لازم برای قدم نهادن در مسیر تمدن نوین اسلامی، برخوردار است و ساخت تمدن را به مثابه اهداف میانی جامعه اسلامی و مقدمه دستیابی به اهداف عالی در نظر می گیرد.

رضا غلامی با بیان اینکه اهداف عالی همان رشد و رسیدن به تعالی است، افزود: هیچ‌گاه پایانی را نمی توان برای اهداف عالی متصور شد.

وی راه ظهور مختصات انسان در تراز تمدن را پرورش عنوان کرد و در ادامه پرورش را دانایی و ملکه شدن رفتارها در وجود انسان تبیین کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا  تاکید کرد: جامعه ای که آرزوی تمدن سازی را دارد، علاوه بر ضرورت داشتن نظریه و مدل برای پرورش افرادش، باید به صورت گسترده و جامع با بهره گیری از تمام نهادها و ابزارهایش برای پرورش افراد جامعه اش، سرمایه گذاری کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 50975
تاريخ ثبت خبر : 18 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:13
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)