| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

احمدحسین شریفی:


گنجی از معارف اسلامی در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را رها کردیم

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: ما گنجی از معارف در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی داریم اما آن را رها کردیم در حالی که ما در مقام عمل ادعا می کنیم نسخه‌های اسلامی راهکار برای تمام بشریت دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نخستین همایش مواجهه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام، مقابله و پیشگیری با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش و کارشناسان و محققان در عرصه آسیب های اجتماعی صبح امروز ۲۶ تیرماه در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز شد.

احمدحسین شریفی دبیر علمی همایش در افتتاحیه این همایش اظهار کرد: عنوان همایش دارای سه کلید واژه مواجهه، آسیب های اجتماعی و دیدگاه اسلام است. در زمینه آسیب های اجتماعی کارهای زیادی صورت گرفته و تئور یهای عملی و محصولات و دستورالعمل های مختلفی تا به امروز تولید شده است.

وی افزود: زندگی اجتماعی منهای آسیب وجود ندارد و نخواهد داشت اما سطح آسیب ها متفاوت هستند. در دو سده اخیر آسیب ها فراگیری بیشتری پیدا کرده اند. دانش هایی برای مواجهه با آسیب ها تولید شدند به طوری که فلسفه تولید علوم اجتماعی، فهم و کنترل و مدیریت جامعه بوده است اما آن گونه که انتظار می رفت، موفق نبود به همین دلیل عده ای سخن از مرگ جامعه شناسی مطرح کردند.

وی با بیان اینکه درجامعه ما اندیشه های موجود ترجمه و تعلیم داده شده است، گفت: در زمینه اعتیاد از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۸۷، تعداد ۴۰۶۶ عنوان کتاب، مقاله، پایان نامه و رساله نوشته شده است اما امروز کمیت و کیفیت مواد مخدر بیشتر شده است. پس در زمنیه آسیب های اجتماعی هزینه های کمی صورت نگرفته اما چرا کارهای علمی در میدان عمل پاسخ شایسته ای نداده اند؟ شاید نسخه ها بیماری را به درستی تشخیص نداده اند و یا عملکرد مسئولان صحیح نبوده و یا هر دو عملکرد مناسبی نداشته اند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: به زعم ما دو مشکل عمده در مطالعات آسیب های اجتماعی وجود دارد که درصدد آن هستیم تا نقطه عطف رفع این مشکل ها باشیم. اول اینکه در راستای  رفع آسیب های اجتماعی مطالعات مختلفی صورت گرفته است  که اغلب با بهره گیری از اندیشمندان غربی بر توصیف، تبیین و چرایی آسیب ها متمرکز بوده است و این کمترین نگاه در سطح تخصصی مواجهه با آسیب های اجتماعی محسوب می شود.

وی افزود: بر اساس منطق قرآن اگر تمرکز اصلی بر توصیف و تبیین باشد خود به نوعی آسیب محسوب می شود. قرآن صرفا تمرکز بر آسیب ندارد بلکه زشتی آسیب را هم بیان می کند. دوم اینکه در مطالعات اجتماعی، عدم وجود و یا گاهی انکار نگاه اسلامی در رفع آسیب ها دیده می شود.

وی اضافه کرد: مدلهای موجود در جوامع غربی کارکرد نداشتند. بنابراین در جامعه ما هم پاسخگو نخواهند نبود. مدل ها باید وابسته به جهان بینی فرهنگی هر جامعه ای باشند و لزوما در جوامع دیگر جوابگو نیستند. ما در این همایش تلاش کردیم تا بر پیشگیری و مقابله و نگاه اسلامی تمرکز کنیم و مقاله هایی که به این مسائل توجه نکرده بودند، پذیرفته نشدند.

شریفی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته متوجه وجود ظرفیت های بالا و خلاهای زیاد در جامعه شده ایم، گفت: ما گنجی از معارف در مواجهه با آسیب های اجتماعی داریم اما آن را رها کردیم در حالیکه ما در مقام عمل ادعا می کنیم نسخه های اسلامی راهکار برای تمام بشریت دارند. مثلا پیامبر اسلام(ص) حرکت خود را در جامعه فاسد آغاز و آن را اصلاح کرد. بنابراین ما هم باید از این نسخه استفاده کنیم.  

وی با اشاره به مقاله های رسیده به این همایش گفت: ۲۴۷ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از آن میان ۶۰ مقاله انتخاب شد و ۴۶ مقاله هم در شش کمیسیون در همایش عرضه می شود.

شریفی در پایان سخنانش گفت: راهکارهای نابی برای رفع آسیب های اجتماعی در مقاله های رسیده وجود دارد و ما پیشنهاد می دهیم تا این راهکارها به صورت نسخه های روشن تدوین شوند و به عنوان محصولی کاربردی و راهبردی از همایش در دسترس مدیران و مسئولان قرار گیرد تا عملیاتی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر : 72143
تاريخ ثبت خبر : 26 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:43
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)