| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


گذشتن از تعلقات دنیوی گام اول در سبک زندگی مومنانه است

در مناجات شعبانیه آمده است: «إِذَانَاجَيْتُكَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ..»، «خدایا من به سمت تو در حال حرکتم»، انسان مومن از بسیاری از تعلقات دنیوی باید ببرد، در صورتی که از این تعلقات برید، در پیشگاه خداوند جایگاه ویژه ای خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام سید مجتبی فلاح، کارشناس دینی با اشاره به کیفیت تبیین «سبک زندگی مومنانه و نحوه رسیدن به حیات طیبه در مناجات شعبانیه»، گفت: برای رسیدن به هدف باید با روش و شیوه خاص خود قدم برداشت، وقتی از سبک زندگی مومنانه صحبت می کنیم باید ببینیم که مراد از ایمان و مومن حقیقی چیست؟.

وی بیان کرد: ملاک واقعی، در سبک زندگی آن چیزی است که حجت الهی و اهل بیت(ع) می فرمایند، زیرا که ایمان آن حضرات علیهم السلام مورد تایید پروردگار است و آنها طی کردن در مسیر الی الله را مورد توجه قرار داده اند، چنان که حضرت مهدی(عج) در دعایشان به خداوند می فرمایند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ»؛ مومن حقیقی کسی است که مسیرش، اطاعت خدا و شالوده زندگیش دوری از معصیت باشد.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مومن حقیقی رفتارش و نیتش خالصانه است، تصریح کرد: مومن واقعی ظاهر و باطنش کسب رضای پرودگار و معرفت نسبت به آنچه در پیشگاه خداوند محترم است، می باشد اگر مصمم باشیم که در این جهت قدم برداریم،  امام زمان(عج) خود نقشه قرار گرفتن در این مسیر را برای ما ترسیم می کنند.

وی با اشاره به فرازهایی از دعای امام زمان(عج) که می فرمایند: «أَکْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَهِ»، گفت: لازمه حرکت در مسیر هدایت، صبر و استقامت است، زیرا از این طریق، می توان به کرامت الهی دست یافت و روش های زندگی برای همگان مشخص می شود.

کارشناس دین در تبیین ویژگی های زندگی مومنامه که در مناجات شعبانیه به آن اشاره شده است، بیان کرد: با نگاه به فرازهایی از این مناجات نامه می بینیم که انسان مومن باید زبانش به راستگویی و سخنان حکیمانه گشوده  شود و قلبش معرفت و علم الهی را کسب  کند و شکمش از مال های حرام و  شبهناک و تعدی به حقوق دیگران به دور و چشمش از نگاه نابه کار برحذر باشد، چنین فردی به طور قطع شاخصه های یک انسان مومن را داراست.

حجت الاسلام فلاح ماه شعبان را مقدمه ای برای رسیدن به ماه ضیافت الهی دانست و گفت: در مناجات شعبانیه آمده است: «إِذَانَاجَیْتُکَ فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ..»، «خدایا من به سمت تو در حال حرکتم»، انسان مومن از بسیاری از تعلقات دنیوی باید ببرد، در صورتی که از این تعلقات برید، در پیشگاه خداوند جایگاه ویژه ای خواهد داشت. دنیاپرستی و سرگرم شدن به امور دنیوی انسان را از یاد خدا و عبادت غافل می‌کند.

وی تصریح کرد: در بخشی از مناجات شعبانیه از توجه به شرک به عنوان کمال انقطاع نام برده شده است، در حقیقت هر وابستگی به غیر خدا، مرتبه ای از شرک است، انسان، آیینه محض خداوند است. بنابراین ما باید به این آیینه محض بودن در زندگی برسیم، زیرا در این صورت است که سبک زندگی ما مومنانه خواهد شد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ائمه معصومین(علیهم السلام) فرموده اند: اگر می خواهید در رابطه با خدا دارای جایگاه باشید، اهل تضرع و زاری و در عین حال امیدوار به درگاه خدا باشید، برخی از انسان ها نسبت به خداوند بی تفاوت هستند و در ارتباط با خدا تضرع ندارند، این  در حالی است که اهل بیت(ع) توصیه به تضرع و زاری در درگاه خداوند کرده اند و به این مهم در فرازهایی از مناجات شعبانیه هم اشاره شده است.

حجت الاسلام فلاح مناجات شعبانیه را بهترین نقشه راه در تبیین سبک زندگی مومنانه و حیات طیبه دانست و خاطرنشان کرد: با نگاه به مضامین این مناجات نامه می توان به این نتیجه رسید که برای رسیدن به زندگی مومنانه در گام اولِ بندگی باید نگاه توحیدی داشت، در این نگاه خداوند برای بنده تجلی پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 66443
تاريخ ثبت خبر : 3 اردیبهشت 1397
ساعت بارگزاری خبر : 13:58
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)