| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


گام جدید حوزه در مسیر تحول اجتهادی/ تعلیم «الفائق فی الاصول»

کتاب «الفائق فی الاصول» امسال به صورت آزمایشی جزء برنامه درسی رسمی حوزه قرار گرفته و طلاب پایه نهم و دهم حوزه می‌توانند درس الفائق را در سامانه آموزش انتخاب و ثبت نام کنند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مرکز خبر حوزه، مجموعه فقه معاصر که متشکل از اساتید با تجربه و شناخته شده دروس خارج از جمله آیات و حجج اسلام والمسلمین شب زنده دار، قائنی، شهیدی، شوپایی، عندلیب، مدرسی یزدی و تحت اشراف مدیریت حوزه های علمیه می باشد از دو سال قبل یکی از برنامه های خود را تالیف کتب جدید فقهی و اصولی برای تدریس در دروس سطح و خارج قرار داد که بخش اول، اولین اثر پرمایه و حاصل صدها ساعت تلاش علمی آن اساتید با نام «الفائق فی الاصول» به زیور طبع آراسته و از ابتدای سال تحصیلی ۹۷ ـ ۹۸ جز دروس رسمی حوزه شده است.

این اثر در چهار موضوع مهم اصولی و مورد نیاز و کاربردی در مباحث فقه معاصر تالیف گشته است که عبارتند از: باب اول: سیره عقلای قدیم و مستحدث؛ باب دوم: سیره متشرعه قدیم و مستحدث؛‌ باب سوم: قاعده لو کان لبان و باب چهارم: تمسک به اطلاقات در موضوعات مستحدثه.

در تالیف این کتاب تلاش گردیده ضمن حفظ دقت های خاص اصولی و اجتهادی، با ادبیاتی روان و فصیح و باذکر مثال های خاص فقهی موضوعات کاربردی فوق برای طلاب به طور دقیق بررسی و روشن گردد و با ارجاع به کتب فقهای و اصولیون معاصر و سلف، محققین فعال حوزوی بتوانند بیشتر با تراث علمی شیعه آشنا گردند.

مجموعه فقه معاصر در آینده ای نزدیک با انتشار مباحث مهم اصولی و فقهی زیر که در کتب درسی حوزوی به صورت بحثی مستقل مورد تدقیق و آموزش قرار نگرفته است؛ گامی بسیار مهم در راستای تحول و بالندگی هر چه بیشتر دروس حوزوی بر خواهد داشت؛ موضوعی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع معظم «دام ظلهم العالی» بوده است.

با ابلاغ مدیرحوزه های علمیه، کتاب «الفائق فی الاصول» امسال به صورت آزمایشی جزء  برنامه درسی رسمی حوزه قرار گرفته است و طلاب پایه نهم و دهم حوزه می توانند درس الفائق را در سامانه آموزش انتخاب و ثبت نام کنند و در صورت موفقیت در امتحان کتبی این درس ۳ نمره  تشویقی به امتحان شفاهی کفایه در صورت کسب نمره حداقل ۱۲ افزوده می‌شود.

در نیم سال اول ۹۷ ـ ۹۸ این درس به وسیله آیت الله مهدی شب زنده دار در مسجد اعظم، شبستان ۴ (دار التلاوه) از ساعت: ۱۱ – ۱۲؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد تعظیمی فر در مدرسه آیت الله تبریزی (ره)، مدرس ۳۰۳ از ساعت: ۱۰ -۱۱ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 76821
تاريخ ثبت خبر : 3 مهر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:19
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)