| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

نویسنده تفسیر مهر عنوان کرد:


کمک به دهک‌های پائین جامعه؛ پیام سوره «ماعون»

حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به برخی پیام‌های اجتماعی سوره ماعون که به صورت مستقیم و یا با الغای خصوصیت به دست می‌آید گفت: یکی از مهمترین این پیام‌ها حمایت از محرومان و کمک به دهک‌های پایین جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، شب گذشته ۳۰ اردیبهشت ماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر اجتماعی قرآن در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) به تفسیر اجتماعی سوره ماعون پرداخت و گفت: این سوره هفت آیه، ۲۵ کلمه و ۱۲۵ حرف دارد و شانزدهمین سوره و مکی است.

وی با اشاره به اهداف این سوره افزود: یادآوری معاد و آثار معادباوری و نکوهش منکران معاد مهم‌ترین اهداف این سوره است؛ از این‌رو این عبرت را می‌گیریم که معاد باید در همه ابعاد زندگی ما از جمله در آموزش و پرورش و هنر و سینما و … چقدر باید موثر باشد.

رضایی اصفهانی با اشاره به «الدین» در این سوره با بیان اینکه دین در قرآن جزء وجوه و نظایر است، بیان کرد: دین در این سوره به معنای جزا و روز قیامت است در حالی که در سوره‌های دیگر به معانی دیگری آمده است.

نویسنده تفسیر مهر عنوان کرد: اگر انسان قیامت را با همه وجود باور کند در این صورت انفاق را از دست دادن مال نمی‌داند و به دیگران کمک می‌کند و نه‌تنها خودش کمک بلکه دیگران را نیز تشویق به این کار می‌کند و حتی در روایت داریم که اگر مالی برای انفاق نداشتید باید با خوشرویی برخورد کنید.   

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) ادامه داد: دارالایتام براساس آموزه‌های این سوره دو وظیفه تامین غذا و تامین عاطفی یتیمان را برعهده دارند همچنین اینکه با ضعفا و محرومان برخورد شایسته داشته باشید.

رضایی اصفهانی با اشاره به تعبیر وای بر نمازگزاران سهل‌انگار عنوان کرد: در روایات سهل‌انگاری منجر به ترک نماز و سهل‌انگاری در وقت نماز به عنوان دو مصداق برای ساهون در نظر گرفته شده است البته می‌توان با الغای خصوصیت صلاه را به عبادات دیگر نیز تسری بدهیم.

وی با بیان اینکه ریا موجب ابطال عمل است مگر اینکه برای آموزش به دیگران باشد به آخرین آیه این سوره اشاره و عنوان کرد: ماعون به وسایل کوچک گفته می‌شود و انسان نباید از اهدای آن به دیگران دریغ ورزد مگر اینکه بدانید طرف مقابل بی‌مبالات است و اگر وسیله‌ای در اختیار او قرار دهید نیست و نابود خواهد شد در این صورت مصداق منع نیست.

رضایی اصفهانی با اشاره به پیام‌های اجتماعی این سوره گفت: هر قدر معادباوری در جامعه تقویت شود مردم در عبادات خود نیز مقیدتر خواهند شد و کمک به محرومان و ضعفا و یتیمان و … نیز بیشتر خواهد شد؛ از این‌رو اگر در جامعه کمک نکردن به یکدیگر و … دیده شود باید بر روی معاد تمرکز کنیم.

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه توجه به دهک‌های پایین جامعه از پیام‌های این سوره است اظهار کرد: یکی دیگر از پیام‌های این سوره این است که حتی از اعطای کمک‌های جزیی به محرومان دریغ نکنید؛ همچنین بر اهمیت نماز در جامعه باید تاکید شود زیرا نماز بسیاری از مشکلات جامعه را حل خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 47024
تاريخ ثبت خبر : 31 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 14:43
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)