| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

با ارائه غلامرضا فیاضی؛


کرسی نظریه‌پردازی «عینیت ماهیت و وجود» برگزار شد

نقد و مناظره، پیش اجلاسیه «عینیت ماهیت و وجود» با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره، پیش اجلاسیه «عینیت ماهیت و وجود» با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی برگزار شد.
در این نشست علمی که با ارائه آیت الله غلامرضا فیاضی همراه بود، آیت الله علی اکبر رشاد، حجج الاسلام و المسلمین یدالله یزدان پناه، دکتر عبدالحسین خسروپناه و سعید جوادی آملی به عنوان شورای داوران، و حجج الاسلام و المسلمین دکتر عسکری سلیمانی، دکتر حسین عشاقی و دکتر سیدمحمد انتظام به عنوان ناقدان طرح نامه حضور داشتند.
بنا به این گزارش، آیت الله فیاضی درباره نظریه خود بیان داشت: نظریه «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» که مهم‌ترین و پرآوازه‌ترین مسأله در مابعدالطبیعه صدرایی است، از یک سو، پرسش‌های فراوانی برانگیخته، و از سوی دیگر تفسیرهای متفاوتی یافته است.
وی افزود: تفسیر صحیح و قابل دفاع از اصالت وجود و اعتباریت ماهیت که با آن می‌توان به پرسش‌های پدید آمده پاسخ گفت و نیز تفسیری که مورد نظر خود ملاصدرا از اصالت وجود بوده است موضوع نظریۀ پیشنهادی است.
آیت الله فیاضی در تشریح این نظریه بیان کرد: حاصل این نظریه آن است که در مورد «اصالت وجود و اعتباریت ماهیت» دست‌کم، سه تفسیر وجود دارد که از آن میان، تنها تفسیر نخست درست و قابل دفاع است و براساس آن، پرسش‌هایی که در باب این نظریه مطرح شده است پاسخ‌هایی سرراست‌ می‌یابد و همین تفسیر با سخنان صدرالمتألهین، مبتکر نظریه اصالت وجود، نیز سازگار است.
وی ادامه داد: آن تفسیر این است که در مورد هر شیء خارجی، از میان دو حیثیت وجود و ماهیت، آنچه اساس و پایه تحقق آن شیء است وجود است؛ یعنی وجود بذاته موجود است و برای موجود بودن به ضمیمه شدن چیزی (حیثیت تقییدیه) نیاز ندارد، اما ماهیت بذاتها موجود نیست، بلکه به واسطه وجود، موجود گشته است.
این استاد حوزه تصریح کرد: پس آنچه بالذات موجود است وجود است و ماهیت که با تحلیل از وجود خالی شده بالعرض موجود است چون ماهیت من حیث هی نه موجود است و نه معدوم و روشن است که چیزی که نه موجود است و نه معدوم تنها در عالم اعتبار موجود است، چون در عالم حقیقت ارتفاع نقیضین محال است.
آیت الله فیاضی در پایان گفت: پس اینکه وجود اصیل و ماهیت اعتباری است بدین معنا  نیست که ماهیات در خارج تحقق ندارند. بلکه ماهیت و وجود در خارج عین هم‌اند و نمی‌شود چیزی که عین وجود است معدوم باشد. از این‌رو، ماهیت نیز به عین موجودیت وجود حقیقتاً موجود است
انتهای پیام/

کد خبر : 47349
تاريخ ثبت خبر : 6 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:25
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)