| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

آیت الله حائری شیرازی:


کرسی علوم انسانی در کشور به منزله تنگه احد است

مرحوم آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر جایگاه ظریف و کلیدی علوم انسانی در فلسفه وجودی جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: کرسی علوم انسانی در کشور ما به منزله تنگه احد در جنگ احد است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مرحوم آیت الله حائری شیرازی در سخنانی گفته بود: در جنگ سرنوشت ساز احد پیامبر مکرم اسلام(ص) به نیروهای خود تاکید موکد کردند در صورت پیروزی و پیشروی و یا شکست و عقب نشینی به هر قیمتی که هست باید تنگه احد حفظ شود که نشد و حزب اسلام شکست خورد. با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه درباره امور اقتصادی کشور اجرا نشده است، گفت: دشمن هنوز از لحاظ اقتصادی روی ما تاثیر دارد.
وی با بیان اینکه ما در استفاده از تجربه غرب در علم آموزی مشکلی نداریم، گفت: آنچه که نباید اتفاق بیفتد به کارگیری علوم غربی در کشور اسلامی ماست.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید کرسی های علوم انسانی در کشور شکل گرفته و تداوم یابد، گفت: تنها در صورتی که بتوانیم کرسی های علوم انسانی را در دانشگاه ها فتح  کنیم  به  رستگاری عظیم دست یافته و در سایه آن دیگر مشکلات مادی و معنوی جامعه برطرف می شود.
عضو خبرگان رهبری با ارایه تحلیلی منشا و ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نبود نگاه عمیق علمی عنوان کرد و گفت: اگر استخراج و استنتاج علوم انسانی از طریق و مسیر قرآن صورت می گرفت اکنون شاهد این همه مشکلات ریز و درشت در جامعه نبودیم.

انسان مد نظر قرآن با انسان دنیای غرب کاملا متفاوت است
حائری شیرازی با بیان این جمله که تعریف انسان در تحلیل تجارب انسانی دخیل است، توضیح داد: اگر به قرآن رجوع کنیم تعریف ما از انسان با تعریف کنونی و غربی کاملا فرق داشته و نگاه ما به انسان و نوع مولفه ها و فعالیت هایی که می کند به تمام معنا دگرگون خواهد شد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غربی ها  معتقدند که دستگاه شناخت در انسان روبناست و روابط تولید زیر بناست، اظهار داشت: آنها معتقدند اگر یک انسان عاصی و گناهکار شد باید روابط تولید را تغییر دهیم یعنی مثلا شرایط زندگی را آسان کنیم یا یک معلم خوب برایش استخدام کنیم تا در ندامتگاه و زندانی که قرار داردذائقه فکری اش را عوض کند و با این تغییرات دستگاه شناخت هم بالتبع استحاله می شود.
حائری شیرازی با ذکر این نکته که غرب بیش از ۳۰۰ است که با این شیوه اداره می شود، گفت: اسلام نگاه کاملا متفاوتی با غرب دارد، قرآن می گوید که این انسان است که شرایط را می سازد و  دستگاه شناخت انسان محور همه تحولات است. با تغییر روابط تولید شناخت بشری تغییر نمی کند. غرب بنده شرایط و طبیعت شده و به اراده و خود سازی انسان توجه نمی کند و آن را فرع قرار داده است.
وی با ابراز تاسف از این مساله که در دانشگاه های کشور ما «فی الشرایط» مورد نظر غرب تدریس و تدوین می شود، گفت: قرآن می فرماید: «و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض» این آیه نه تنها شامل تسلطه بشر بر هرچه در آسمانها و زمین است می شود، بلکه حتی می گوید که ابلیس هم تحت سیطره انسان است. انسان می تواند بر همه شرایط درونی و بیرونی اش غلبه کند.

وجود شیطان برای انسان شایسته یک فرصت است
عضو خبرگان رهبری با ذکر مثالی مبارزه و مقاومت در مقابل شیطان را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر تیم فوتبالی مانند برزیل قبول کند که با تیم ملی ایران بازی کند چقدر برای فوتبال ما مهم و ارزشمند است. مبارزه با چنین تیم قدری بسیار برای ما لذت بخش و غرور آفرین است. حالا یک انسان کامل باید ابلیس را موجود قدرتمندی فرض کند که دوست دارد با او مبارزه کند و غلبه یابد. این نوع غلبه است که لذت بخش و سازنده است. اینجاست که می فهمیم شیطان برخلاف نظر بسیاری از افراد نه تنها تهدید نیست بلکه فرصتی  برای بروز تکامل و ارزش های والای انسانی است.
وی با تاکید براینکه چاره ای نداریم که انسان را از منظر قرآن کریم بشناسیم، بیان داشت: اگر انسان را بشناسیم همه علوم انسانی اصلاح می شود. همه زمینه های تربیتی، مدیریتی، سیاسی، اقتصادی و… اصلاح می شود.
حائری شیرازی با بیان اینکه آیات قرآن یک دوره کامل انسان شناسی است اظهار داشت: وقتی به قرآن رجوع می کنیم نباید زیاد درگیر نام ها شویم. فرعون تنها یک اسم است. موسی هم یک اسم است. اما آنچه که مهم است جریان فرعونی است. جریان موسایی است.در قرآن موسی یعنی عقل و فرعون یعنی نفس است. قرآن هم داستان مبارزه عقل و نفس را بیان می کند. در دیدگاه قرآنی فطرت می گوید سالم کار کنید.حالا اگر به ظاهر هم شکست خوردی اما هیچ گاه اسیر نفس نشو اما طبیعت می گوید پیروز شو. طبیعت می گوید به نفس عمل کاری نداشته باش به هرقیمتی که می شود پیروز شو.

سیاست از زمانی که از دین جدا شد آلوده شد
 امام جمعه سابق شیراز با تاکید براینکه دیپلماسی غرب براساس نفس تعبیه و تعریف شده است و به دنبال پیروزی مطلق است، گفت: غرب می گوید سیاست یعنی دروغ و دغل. براساس همین استدلال باید دین از سیاست تبری جوید.
وی افزود: روزی یکی از سیاستمداران غربی به من گفت چرا اصرار دارید که سیاست را که پر از مکر و حیله است با دین که محل صدق و صفاست پیوند بدهید. با این کار باعث آلودگی دین شده اید. من به ایشان گفتم آیا اعتقاد دارید که بدن باید پاک باشد؟ گفت: بله. گفتم آیا معتقدی که باید لباس تمیز باشد؟ گفت: بله. حالا از شما می پرسم سیاست بی ارزشتر از یک لباس است؟ گفت: نه. گفتم سیاست از زمانی که از دین جدا شد آلوده شد. سیاستی که آبشخور آن دین اصیل باشد خالی از مکر و حیله است. بلکه یک روش سالم اداره کردن بشریت است.
 
مخالف خود را تشویق کنیم
وی در پایان با اشاره به اینکه حوزه علمیه و دیگر مراکز علمی تنها در سایه انتقاد پذیری و ارایه نظریات جدید رشد می کند، گفت: مساله نقد و نقض در اسلام بسیار مهم است. بسیاری از علما و فقهای صاحب سبک و  سلوک ما اهل رد و نقض بوده اند. بی جهت زیر بار یک نظریه و حرف نمی رفتند. منظورم این است بگذاریم که دیگران ما را به چالش بکشند. تا خودمان را به چالش نکشیم نمی توانیم نظریه های غرب را به چالش بکشیم. نباید کسی که مخالف ما حرف را طرد کنیم. اتفاقا باید به او که مخالف ماست جایزه بدهیم تا تشویق شود نظریه ما را اصلاح و تکمیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر : 74937
تاريخ ثبت خبر : 4 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:27
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)