| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در مجتمع طلائیه کاشان؛


کرسی‌های کارگروه «فرایند تمدنی در تجربه جمهوری اسلامی» برگزار شد

کرسی‌های فشرده نقد و بررسی کارگروه «فرایند تمدنی در تجربه جمهوری اسلامی» در 7 جلسه پی‌در‌پی و نفس‌گیر به همت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی، طی روزهای 16 و 17 شهریور 96 در مجتمع طلائیه کاشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی، حبیب الله بابایی یکی از اعضای کارگروه «فرآیند تمدنی در تجربه جمهوری اسلامی» در خصوص این کرسی‌ها بیان کرد: کرسی‌های فشرده نقد و بررسی کار گروه «فرایند تمدنی در تجربه جمهوری اسلامی» در ۷ جلسه پی‌درپی و نفس‌گیر، طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در مجتمع طلائیه کاشان برگزار شد.
این جلسات تخصصی که تمهیدات محتوایی آن بیش از یکسال بطول انجامید، در هفت موضوع «توسعه و تمدن در نگرش تطبیقی بین ترکیه و جمهوری اسلامی»، «مناسبات حوزه و دانشگاه و خوانش تمدنی آن در تجربه جمهوری اسلامی»، «مناسبات اقوام و مذاهب در رویکرد تمدنی در جمهوری اسلامی»، «تحولات علوم انسانی اسلامی و سهم تمدنی آن در تجربه جمهوری اسلامی»، «مناسک عبادی امت ساز (حج) در فرایند تمدنی جمهوری اسلامی»، «مقاومت در تمدن اسلامی در دوره جمهوری اسلامی»، «وحدت و کثرت ساختاری در نظام مردم سالاری (در مقیاس امت اسلام)» انجام یافت.
نکته قابل توجه در این نشست‌های ماراتونی، ابعاد روشی آن بود که هر مقاله توسط ۸ ناقد مورد نقد و بررسی قرار می‌گرفت. قوت مقالات از یک سو و سعه صدر و حوصله علمی محققان حاضر در طرح از سوی دیگر، انباشت و تراکم معرفتی و علمی قابل توجهی را موجب گردید و نکته‌های فراوانی را هم در متد علمی و شیوه فکر و تحقیق در تمدن و هم در موضوع جمهوری اسلامی و ظرفیت‌ها و کاستی‌های تمدنی در آن به ما آموخت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه گفت: شایان ذکر است که علاوه بر هفت مقاله فوق، مقالات دیگری نیز در موضوعات «امت و ماهیت تمدنی آن در قرآن»، «غیریت های تمدنی جمهوری اسلامی»، «عدالت در تجربه جمهوری اسلامی و امکان تحلیل تمدنی از آن»، در دستور کار این کارگروه بود که نشست‌های مربوط به آن پیش از این در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی برگزار گردید و برخی از آنها نیز تا مهر امسال انجام خواهد یافت و انشاءالله تمیدات نشست‌های علنی و نشر فاز نخست این مجموعه آغاز می شود.
مدیریت مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی در پایان از دکتر لک‌زایی ریاست محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، الویری ریاست محترم میز تمدن اسلامی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی،  محمدرضا بهمنی مدیریت پروژه مذکور، مهدی مولایی و دیگر عزیزان در تمهید و هماهنگی‌های مربوط به نشست کاشان، صمیمانه قدردانی کرد.
انتهای پیام/

کد خبر : 52829
تاريخ ثبت خبر : 21 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 16:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)