| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟» منتشر شد

کتاب «هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟» شامل سه گفتار از حسن رحیم پورازغدی است که در مجامع هنری و ادبی ایراد کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی دفتر نشر معارف، کتاب «هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟» سه گفتار از استاد رحیم پور ازغدی نظریه پرداز اسلامی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در مجامع هنری و ادبی ایراد کرده است.

«هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟»، «هنر؛ عهد با زیبایی و حقیقت» و «ما و خاستگاه مکتب های ادبی و هنری» عناوین گفتارهای این کتاب است.

با توجه به رویکرد انتقادی و کلان استاد رحیم پور ازغدی و کمبود کتب نظری درباره فلسفه زیبایی و فلسفه هنر اسلامی، این کتاب برای همه فعالان فرهنگی و هنری مناسب و قابل استفاده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: یک رکود طولانی و تعطیل در نوآوری در هنر ایران و به یک معنا در تمدن فروپاشیده‌ اخیر مسلمین به قدر کافی می‌تواند ما را به خود آورد که چه کنیم تا دوباره نهضت خلاقیت و تولید اندیشه در ساحت ادب و هنر، آغاز شود و از این وضع خجالت‌آور که ما را در حوزه‌ هنر، تقریباً به طور کامل، تبدیل به مصرف‌کننده، واردکننده و ترجمه‌کننده نموده، خارج شویم و در عرصه‌ نوآوری و خلاقیت، به عنوان تولیدکننده جهانی درجه‌ اول شناخته شویم و ضمن مصرف تولیدات دیگران، به خود نیز احترام گذاریم. به اندیشه‌ خود، قابلیت‌ها و استعدادهای برادران و خواهران‌مان، به غنای عظیم فروخفته در زیر غبار فراموشی، و به فرهنگ و ادب و فلسفه و اندیشه‌ و هنر این سرزمین، احترام بگذاریم؛ خود، به صفت مسلمان بودن و ایرانی بودن

بد است که دنیا ما را به عنوان جنبش جهانی جدیدی نه فقط سیاسی و ایدئولوژیک، به رسمیت شناخته و در همان امتداد، آماده‌ پذیرش یک جنبش جدید ادبی و هنری نیز باشد و ما خود چنین انتظاری از خود نداشته باشیم. در دهه‌ شصت، یک موج ادبیات مقاومت و هنر انقلاب را تجربه کردیم که کم‌سابقه و گاه بی‌سابقه بود. بی‌شک در منطقه، ‌سابقه نداشت و اگر در سطح جهان منتشر می‌شد، انگشت‌نما می‌بود، امّا ما جرأت نکردیم آن را تئوریزه و به عنوان مکتب جدید ادبی و هنری در استانداردهای جهانی عرضه کنیم و هنوز هم به خود اجازه نداده‌ایم که آن‌ را دستِ‌کم در دانشکده‌های هنر به متن درسی تبدیل کنیم. جالب است که غربیان، هنر و ادبیات انقلاب را دورادور زیر نظر داشته و ارزیابی دائمی دارند تا بدانند نهضت جدیدی که در دنیای اسلام پدید آمده، چه نقطه عزیمتی داشته و چه چیز را تهدید می‌کند؟ و در پی چه مطالباتی است؟

دفتر نشر معارف پیش از این سه کتاب «عقلانیت»، «گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی» و «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» را از این نویسنده و پژوهشگر منتقد منتشر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 55514
تاريخ ثبت خبر : 8 آبان 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:48
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)