| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

توسط انتشارات کتاب فردا؛


کتاب «نگاهی به حوزه» منتشر شد

کتاب «نگاهی به حوزه؛ جایگاه شناسی توصیفی ـ تحلیلی روحانیت و حوزه های علمیه شیعه» نوشته سعید هلالیان از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «نگاهی به حوزه؛ جایگاه شناسی توصیفی ـ تحلیلی روحانیت و حوزه های علمیه شیعه» نوشته سعید هلالیان از سوی انتشارات کتاب فردا منتشر شد.

«یک معروف مهم که امروز برای ما مطرح است، تبیین جایگاه روحانیت است. جایگاه روحانیت اسلام چیست؟ این از مهم ترین مسائل است.»(رهبر معظم انقلاب، ۱۶ فروردین ۱۳۷۹(

درباره نقش حوزه های علمیه… باید خیلی مطالعه و تدبر بشود… متاسفانه، این جزء مباحث کم تحقیق شده و کم کار ماست؛ باید همه بدانند… حوزه علمیه از جهات مختلف برای جامعه یک نقش حیاتی دارد و این باید مورد تدبر قرار بگیرد؛ یعنی کسانی روی این فکرذکنند، تحقیق کنند، مواد لازم را جمع آوری کنند و در این زمینه، فکر نو ارائه نمایند.(رهبر رمعظم انقلاب، ۳۱ شهریور ۱۳۷۰(

ما ایرانی ها همه از بچگی کسانی از خودمان و در میان خودمان را می شناسیم که لباسی خاص می پوشند، احترام خاصی دارند و البته خود نیز حرمت آن لباس را نگه می دارند. این قدر می دانیم که آنها دروس خاصی می خوانند ـ دروس دینی ـ و تحت تربیت مخصوصی نیز پرورش می یابند. شاید در نظر ما بسیار عالِم جلوه کنند؛ چون آشنا به قرآن و حدیثند و شاید از سویی دیگر، بسیار جاهل به نظر بیایند؛ زیرا غالباً با علوم دانشگاهی آشنا نیستند و امروز هم روز این جور علوم است.

ممکن است باتقوا به نظر بیایند یا متظاهر، اهل منطق یا اهل مغالطه، اهل کار و تلاش یا اهل تنبلی و بیکاری… اما هر نظری درباره آنها داشته باشیم، در کل احترام آنها را نگه می داریم؛ چون آنها را سبب آشنایی با پیامبر(ص) و اولیاء دین می دانیم؛ حتی اگر تنها سالی یکی دو بار، آن هم در ماه محرم و ماه رمضان با آنها سر و کار داشته باشیم.

با این همه، این احترام دلیل نمی شود که گاهی نپرسیم و حتی گله و اعتراض نکنیم که اصلاً این روحانیون چه کاره اند و چه خاصیتی دارند؟ آیا آنها تنها علوم قدیم را می آموزند و تکرار می کنند یا به تولید علم هم می پردازند؟ اصلاً در حوزه علمیه که آنها درس می خوانند چه خبر است؟ نظام و تشکیلات آن به چه صورت است و چگونه افراد وارد آن می شوند؟ آیا همه روحانیان یک چیز می خوانند؟ تخصص در حوزه معنا دارد؟ آیا روحانی ها به غیر از منبر رفتن و امام جماعت شدن کار دیگری دارند؟ و دهها سئوال دیگر.

کتاب «نگاهی به حوزه» برای پاسخ دادن به بخشی از این سؤالات مخصوصاً برای مخاطبان دانشجو و طلبه و همچنین مدیران حوزه ها نوشته شده است و سعی شده است که با افزودن کتابشناسی و نمایه، پایه ای برای پژوهش های بعدی در این زمینه باشد.

محتوای کتاب

فصل نخست کتاب «نگاهی به حوزه»، به بیان رسالت و اهداف کلان حوزۀ علمیه یعنی بدون در نظر گرفتن عصر و سرزمینی خاص، پرداخته شده و بر اساس آن، در فصل دوم، تعریفی از حوزه و طلبه، ارائه شده است. در فصل سوم، رسالت عصری حوزه و برخی ابعاد مهم آن مورد بررسی قرار گرفته است. تفکیک رسالت و اهداف عصری و فراعصری حوزه، ضروری است و از پاره ای خلط ها و آسیب ها جلوگیری می کند که در متن بدان اشاره شده است. فصل چهارم به کارکردها و نقش های اجتماعی حوزویان در دوران معاصر می پردازد و به تعبیری دیگر آیندۀ کاری یک طلبه و نقش های اجتماعی حوزویان را بر اساس اهداف کلان و میانی حوزه ترسیم می کند. در فصل پنجم، در کنار پرداختن به افتخارات طلبگی و ویژگی های برجستۀ روحانیت پُرافتخار شیعی، به بیان برخی آسیب ها و خطرات احتمالی فراروی طلاب و نیز حوزۀ علمیه پرداخته شده است.

فصل ششم به بررسی وضعیت حوزۀ معاصر با توجه به ایستار تاریخی و مهم آن در نسبت با نهضت اسلامی می پردازد. در فصل هفتم، به محتوای آموزشی، پژوهشی، و تبلیغی حوزه و نیز قالب آموزشی آن پرداخته شده است. یکی از وظایف مهم حوزه، شناخت و بسط روشمند یا تخصصی دین در همۀ سطوح زندگی بشری می باشد و یکی از ابزارهای مهم تحقق این وظیفه، «استنباط» و «اجتهاد» است؛ ازاین رو در فصل هشتم، بحثی اجمالی و متناسب با سطح این نوشتار دربارۀ استنباط و اجتهاد ارائه شده است. فصل نهم، عهده دار بررسی و تحلیل مسأله مهم و کلیدی «جذب و گزینش» در حوزه است؛ و سرانجام در فصل دهم، ساختار و سازمان کنونی حوزه (نه آنچه باید باشد) معرفی و بررسی شده است.

این نوشتار، شامل چهار پیوست با موضوعات زیر نیز می باشد: ۱. منشور روحانیت (پیام مهم و تاریخی امام خمینی(ره) به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب، ائمۀ جمعه و جماعات)؛ ۲. نمایی از «عالَم طلبگی»؛ ۳. مهم ترین مسائل و موضوعات نیازمند تحقیق در عرصۀ حوزه و روحانیت؛ ۴. کتابشناسی حوزه و روحانیت.

مخاطبان کتاب

این کتاب برای دانشجویان، طلاب، مبلغان و اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان و سیاستگذاران فرهنگی و حوزوی به ویژه مدیران و برنامه ریزان حوزه ها و مدارس علمیه مفید و قابل استفاده خواهد بود.

مشخصات

چاپ اول کتاب «نگاهی به حوزه» در ۷۱۶ صفحه، قطع رقعی، گالینگور، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰۰۰ تومان به همت انتشارات کتاب فردا قم عرضه شده است.

انتشارات کتاب فردا از ناشران تخصصی در حوزه علوم انسانی و ناشر برگزیده کتاب سال حوزه در سال ۱۳۹۲ است در زمینه تحول در حوزه و فقه اجتماعی تاکنون کتابهای «تحول حوزه علمیه و روحانیت» (علیرضا پیروزمند)، «احکام حکومتی، (اسماعیل پرور) و «جستارهایی در فقه حکومتی (فلسفه، حکومت و تمدن)» (نوشته عباسعلی مشکانی سبزواری) را منتشر کرده است و به زودی «اصول و مبادی فقه حکومتی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیح الله نعیمیان را در چهار جلد منتشر می کند.

برای کتاب این کتاب و دیگر آثار انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir  می توانید تماس بگیرید. فروشگاه های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر : 70818
تاريخ ثبت خبر : 10 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 09:59
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)