| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

با حضور جمعی از صاحب نظران؛


«نقد سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی» رونمایی شد

کتاب «نقد سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی» شامل مقالاتی به قلم محسن فرمهینی فراهانی، عطاءالله رفیعی آتانی، رضا غلامی، حسن ملکی، علیرضا صادق زاده قمصری، علی پارسانیا، مجتبی همتی فر است.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، مراسم رونمایی از کتاب «نقد سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی» در خبرگزاری مهر برگزار شد. در این مراسم که دکتر محسن فرمهینی فراهانی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و دکتر فرزاد جهان بین دبیر شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی حضور داشتند و به بحث پیرامون اهمیت پرداختن به این موضوع و انتشار این کتاب و همچنین معرفی کتاب پرداختند.

در ابتدای مراسم فرزاد جهان بین درباره کتاب «نقد سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی» گفت: کنگره بین المللی علوم اسلامی انسانی چند دوره است که برگزار می شود. این کنگره از چند کمیسیون تشکیل شده است که به بحث تحول بنیادین در علوم انسانی- اسلامی و مباحث علوم انسانی- اسلامی می پردازد که یکی از کمیسیون ها، کمیسیون  تعلیم و تربیت اسلامی است. تلاش ما بر این است که در این کنگره به تولید ادبیات علمی و گفتمان سازی در این حوزه بپردازیم. قریب به ۳۰ جلد کتاب تا کنون به دنبال این سیاست تولید شده است.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است به برخی مسائل مهم روز را بر اساس مبانی تئوریک نقد و بررسی کنیم. از جمله نقد و بررسی سند ۲۰۳۰ است. همانطور که می دانید این سند ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف فرعی دارد و در حوزه های مختلفی چون محیط زیست، زنان، خانواده و… تدوین شده است که چهارمین هدف آن آموزش است. اما طرحی که طراحان این سند داشته اند بیش از همه معطوف به آموزش است و بدون تغییرات فرهنکی که از راه آموزش ایجاد می شود، دستیابی به اهداف دیگر در سایر حوزه های این سند امکان پذیر نیست.

جهان بین تصریح کرد: بحث آموزش و پرورش در کشور ما بحثی حاکمیتی است و مهمترین مجرای فرهنگسازی در جامعه محسوب می شود. برای همین هم مقام معظم رهبری با هشیاری تمام به این حوزه ورود کردند و جلوی اجرایی شدن این سند را گرفتند. از سوی دیگر گرچه به نظر می رسد بحث این سند تمام شده است اما از جهات واقعی این بحث ادامه دارد وبرای همین نیازمند نقد و ارزیابی است. همچنین نیازمند این است که اهداف اصلی در ورای سند ۲۰۳۰ برای جامعه شفاف سازی شود. این کتاب در همین راستا نگارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف سند۲۰۳۰ آموزش و پرورش است و این نهاد در این سند اهمیت استراتژیک دارد، بیان کرد: ورود کارشناسان امر تعلیم و تربیت به این حوزه از آنجایی اهمیت دارد که جامعه نسبت به محتوای این اسناد اطلاع پیدا کنند.

در ادامه مراسم محسن فرمهینی فراهانی به معرفی کامل کتاب و بخش های مختلف آن پرداخت. وی در این باره گفت: سند آموزش۲۰۳۰ یک پروژه جهانی سازی در نظام آموزش است. این یک فرض است که این سند با روح فرهنگ اسلامی و سیاست های اسناد بالادستی مغایر است و اگر این سند تایید می شد بر اسناد بالادستی دیگر چون سند تحول بنیادین سایه می افکند. هدف ما در این کتاب این بود که تبیینی کارشناسانه از زوایای گوناگون به این سند داشته باشیم.

وی ادامه داد: کتاب مورد نظر حاوی ۶ مقاله است که با مقدمه ای که دکتر رضا غلامی نگاشته اند به ۷ بخش تقسیم می شود. در مقاله نخست بحث این است که روح حاکم بر سند ۲۰۳۰ جهانی سازی فرهنگ غربی است و سلطه آن بر تمام دنیا. این سند تعهداتی ایجاد می کند که دولتها را به اجبار در راستای تسلط فرهنگ غرب پیش می برد.

به گفته وی در این مقاله بحث درباره ادعای حاکمیت مستقل کشورها در اجرای سند و مغایرت آن با اسناد پشتیبانش که بلافاصله از واژه های تحقق آوری چون حقوق بین المللی، دستور کار که همه را ملزم به اجرای آن می کند، است.

فراهانی ادامه داد: در مقاله دوم مفروضات توسعه غرب مطرح می شود که تسلط توسعه اقتصادی را مطرح می کند. در این مقاله تبیین شده است که در صورت اجرای این سند در واقع به بازتولید انسان غربی خواهیم پرداخت که با روح و فضای جامعه اسلامی همخوانی ندارد. در مقاله سوم با عنوان «سکولاریسم تربیتی و نقد سند اموزشی ۲۰۳۰، نیز مطرح شده است که چگونه سکولاریسم نقطه مقابل تربیت الهی است و تربیت الهی چه ویژگی هایی دارد. در این مقاله شهروند جهانی در مقابل شهروند نظام الهی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: در مقاله «نقدی بر آموزش جنسی در سند ۲۰۳۰» نیز که خودم نگاشته ام هدفم این بود که این موضوع باز شود که علیرغم اینکه گفته می شود این سند درباره این حوزه موضوعی نگفته است چگونه اسناد پشتیبان آن این موضوعات را عادی سازی می کنند. در سندی که قرار بود در کشورمان تصویب شود به دلیل حساسیت ها اسم این بخش را تنظیم خانواده گذاشته بودند در حالیکه در این بخش در سند مادر به موضوعات برابری جنسیتی، خشونت، آموزش مسائل جنسی در راستای عادی سازی آن پرداخته می شود و نگاهشان با روح حاکم بر اسلام در تناقض است و نظام تربیت جنسی در اسلام نقطه مقابل آن است.

به گفته وی مقاله بعدی کتاب مذکور که بسیار حائز اهمیت است با عنوان «بازنگری مفهوم استقلال فرهنگی در مواجهه با اسناد و معاهدات بین المللی با تاکید بر سند آموزش ۲۰۳۰» موضوع استقلال فرهنگی تبیین می شود به این معنا که پاسخی به این پرسش داده شود که با توجه به تجربیات به دست امده باید با اسناد بین المللی چه برخوردی داشت تا استقلال فرهنگی حفظ شود.

فراهانی در توضیح بیشتر این بخش از کتاب گفت: در این بخش بحث نویسنده سند ۲۰۳۰ و مخالفت آن با ارزش ها نیست بلکه فرض را بر این گرفته که این سند مغایرتی با ارزش هایمان هم نداشته باشد چرا باید حرف آن به عنوان یک سند بیگانه پذیرفته شود؟ رویکرد در مقابل اسناد بین المللی چند گونه است. یا رد و یا تایید بی چون و چرای آنها که هر دوی این نگاه ها از نگاه نگارنده مقاله غلط است. رویکرد مواجه انتقادی و فعال با این اسناد ملاک نویسنده و راهکار پیشنهادی است. همچنین در این مقاله ذکر شده که برای ارزشیابی این اسناد باید ۹ ملاک مدنظر قرار بگیرند.

وی درباره مقاله آخری که در این کتاب نگاشته شده نیز گفت: در مقاله آخر هدف نگارنده مقایسه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند ۲۰۳۰ است. نکته این است که در مواجه با سند ۲۰۳۰ شورای عالی آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شواری اسلامی موضع های متفاوتی گرفتند و نهاد اصلی و متولی سیاستگذاری آموزش در کشور مشخص نیست. در این مقاله همچنین جدولی مقایسه ای بین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که شاید یکی از کامل ترین سندهای آموزشی در دنیاست و سند ۲۰۳۰ آورده شده است.

در ادامه مراسم رونمایی جهان بین در پاسخ به پرسشی درباره ضرورت انتشار این کتاب در جالیکه گفته می شود از دستور کار خارج شده است، بیان کرد: دولت رسما گفته است که این سند از دستور کار خارج شده است و حتما همین طور است هر چند برخی گزارش ها حاکی از اجرای این سند در برخی حوزه هاست. اما از همه مهمتر این است که جامعه ما مردمسالار است و مردم باید نسبت به همه چیز جز سرار نظامی در جریان جزئیات قرار بگیرند. معلم و مدرسه درباره این سند ابهاماتی داشته و دارد و وظیفه جامعه علمی است که نسبت به این ابهامات واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: همچنین نوع مواجه با اسنادی اینچنین می تواند با انتشار این مقالات تبیین شود.

گفتنی است کتاب «نقد سند آموزش ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی» شامل  مقالاتی به قلم محسن فرمهینی فراهانی، عطاءالله رفیعی آتانی، رضا غلامی، حسن ملکی، علیرضا صادق زاده قمصری، علی پارسانیا، مجتبی همتی فر است.

پایان پبام/

کد خبر : 78693
تاريخ ثبت خبر : 5 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 19:28
برچسب‌ها:, , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)