| امروز چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی منتشر شد

هدف نگارش نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی بیان سیر تطور نظریه اعتدال در جهان اسلام و یافتن نقاط عطف تاریخی آن و ذکر نوآوری‌ها و ابتکارات حکمای مسلمان در این نظریه از جهات مختلف است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب «نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی» نوشته حسین اترک منتشر شد.

بنابر این گزارش، هدف اصلی این کتاب ابتدا، تبیین نظریه اعتدال از منظر حکمای یونان باستان، افلاطون و ارسطو که اولین نظریه‌پردازان این نظریه بوده‌اند و سپس بیان سیر تطور نظریه اعتدال در جهان اسلام و یافتن نقاط عطف تاریخی آن و ذکر نوآوری‌ها و ابتکارات حکمای مسلمان در این نظریه از جهات مختلف است.

همچنین، هدف نهایی این کتاب ارزیابی نظریه اعتدال و بیان نقاط قوت و ضعف آن است. روش این کتاب توصیفی ـ تحلیلی بوده و با رجوع به منابع اصیل اخلاقی اسلامی تلاش شده است بخش‌های مختلف نظریه اعتدال از منظر هر یک از حکمای اسلامی تبیین شود و با مقایسه آنها با یکدیگر، تأثیرپذیری‌های آنها از پیشینیان، نوآوری‌ها و تأثیر گذاری‌شان بر پسینیان مشخص شود.

45

روش این کتاب توصیفی ـ تحلیلی بوده و با رجوع به منابع اصیل اخلاقی اسلامی تلاش شده است بخش‌های مختلف نظریه اعتدال از منظر هر یک از حکمای اسلامی تبیین گردد و با مقایسه آنها با یکدیگر، تاثیرپذیری‌های آنها از پیشینیان، نوآوری‌ها و تاثیر گذاری‌شان بر پسینیان مشخص شود.

کتاب نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی از چهار بخش کلی به شرح زیر تشکیل شده است

بخش اول: کلیات

بخش دوم: نظریه اعتدال در یونان باستان

بخش سوم: نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی

بخش چهارم: تحلیل و نقد نظریه اعتدال

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است:

نظریه اعتدال رایج‌ترین نظریه اخلاقی میان حکمای اسلامی است. بر اساس این نظریه هر فضیلت اخلاقی حد و وسط دو رذیلت افراط و تفریط بوده و میانه روی در هر چیزی فضیلت است. گرچه خاستگاه نظریه در اندیشه افلاطون و ارسطو است، لیکن حکمای اسلامی چـون مسـکویه، ابن‌سینـا، غزالـی و خواجـه نصیـر با نوآوری‌های خود آن را به کمال رسانده‌اند. تحقیق حاضر با شرح این نظریه، سیر تطور آن در جهان اسلام رابیان نموده و با اشاره به نوآوری‌های حکمای مسلمان آنرا ارزیابی می‌نماید.

گفتنی است، این کتاب به قلم حسین اترک در ۵۰۸ صفحه و قیمت ۴۰۰۰۰ تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 37127
تاريخ ثبت خبر : 29 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 14:54
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)