| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا منتشر شد

کتاب مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا تالیف زهرا قنبرپور با همكاری محمد حسین یارمحمدیان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از انجمن فلسفه تعلیم و تربیت، زهرا قنبرپور با همکاری  محمد حسین یارمحمدیان، کتاب مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا را تالیف کردند.

 

این اثر را انتشارات پادینا با مشارکت دانشگاه آزاد واحد اصفهان خوراسگان در ۱۹۰ صفحه به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان به پیشخوان کتابفروشی ها فرستاد.

مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا اثری است که با این فصل بندی تدوین یافته است:

فصل اول: زندگی نامه و انسان شناسی مولانا؛
فصل دوم: هدف از آفرینش و حقیقت انسان؛
فصل سوم: مرگ شناسی مولانا و آثار تربیتی مرگ

قنبرپور و بارمحمدیان بعد از بررسی های انجام شده در مثنوی مولانا،مساله مرگ را بعد از خدا اساسی ترین محور اندیشه بشری در طول تاریخ میدانند و اعتقاد دارند که مولانا انسان را با همه ظرافت و پیچیدگی های منحصر به فرد خودش بیان کرده است. در اشعار این عارف نامدار،سه معما همیشه برای بشر سوال برانگیز بوده است: مرگ عشق، خدا و مولانا از سه جنبه به مساله مرگ می پردازد:

نگاه به جهان
نگاه به انسان
نگاه به خدا

و جهان هستی ما از دیدگاه مولانا به سه عالم تقسیم می شود؛

عالم عدم
عالم خیال
عالم ماده

مولانا عموما جهان را از چشم خدا نگاه می کند و از این جهت جز زیبایی در پدیده های عالم و جز امتحان الهی در وقایع مربوط به انسانها چیزی احساس نمی کند. وی انسان را ترکیبی از روح و جسم می داند که با رسیدن زمان مرگ، انسان به سوی اصل خود که عالم مجردات است باز می گردد.

در مثنوی، مولانا بیشتر به اخلاق و تربیت نظر دارد و مثل یک شیخ تربیت می کوشد که خواننده را از خود بیرون آورد و از او چیز تازه ای بسازد. نگاه مولانا به مرگ،سازماندهی شده و دارای طرح و اندیشه قبلی همراه با ارایه نظریات و بیانات کلامی و عقیدتی است و مرگ در کلام وی در مثنوی،با نگاه مثبت نگریسته شده و پدیده ای محبوب و خواستنی در نزد مولانا است.

 

انتهای پیام/

کد خبر : 24608
تاريخ ثبت خبر : 31 خرداد 1395
ساعت بارگزاری خبر : 12:43
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)