| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

در سرای اهل قلم؛


کتاب «مبانی فقهی حقوق شهروندی» بررسی می‌شود

کتاب «مبانی فقهی حقوق شهروندی با رویکردی بر حقوق سیاسی و اجتماعی» در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب معرفی و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، نشست معرفی و بررسی کتاب «مبانی فقهی حقوق شهروندی با رویکردی بر حقوق سیاسی و اجتماعی» نوشته احمدرضا خزائی و احمد مرادخانی با حضور نویسندگان کتاب و محمد روشن، در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار می شود. 

لایحه پیشنهادی حقوق شهروندی دولت یازدهم، مجموعه ای ازحقوق و امتیازاتی است که برای شهروندان کشورمان در نظر گرفته شده است و احتیاج به بررسی و کنکاش بیشتری دارد تا مغایر با شرع و حقوق اسلامی و عدالت و عرف نباشد. با بررسی های به عمل آمده در این پایان نامه، حقوق شهروندی در قانون اساسی به لحاظ محتوایی تفاوت معناداری با حقوق بشر در اسناد بین المللی نداشته و همگرایی حداکثری بین قانون اساسی با اسناد بین المللی وجود دارد.

با توجه به اینکه مهم ترین خاستگاه حقوق شهروندی در اندیشه اسلامی قرآن کریم است و بر عدالت وکرامت انسانی تاکید دارد در مواردی می توان به لایحه پیشنهادی دولت یازدهم خرده گرفت. به عنوان مثال در بند یک ماده یک، فقط اتباع ایران را بهره مند از حقوق شهروندی دانسته است که این محروم سازی غیر اتباع از حقوق شهروندی نه با اصول مذهبی و نه با اصول حقوق بشری سازگار است که تبعیض بر اساس تابعیت را نفی می کند.

این جلسه دوشنبه ۲۶ شهریورماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در سرای کتاب موسسه خانه کتاب به نشانی خیابان انقلاب، بین فلسطین و برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰، طبقه منهای دو برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 76334
تاريخ ثبت خبر : 25 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 12:00
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)