| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ترجمه سید غلامرضا سعیدی؛


کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» به چاپ رسید

کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» به ضمیمه «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» و «پیشرفت سریع اسلام» با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه استاد خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» از مجموعه آثار (۳-۱) غلامرضا سعیدی است که محقق برجسته، استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است.

این کتاب از سه بخش تشکیل شده است: بخش اول ترجمه کتاب (an apology for mohammed and the Koran) (عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن) نوشته جان دیون پورت است که در سال ۱۸۶۹م در لندن منتشر شد و سعیدی، ترجمه فارسی آن را در سال‏های ۱۳۳۴ و ۱۳۳۸ در تهران منتشر ساخت.

بخش دوم ترجمه کتاب «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» نوشته مارگرت مارکوس (مریم جمیله) و بخش سوم ترجمه «پیشرفت سریع اسلام» نوشته دکتر لورا واکسیا واگلیری است که این سه بخش، تحت عنوان نخستین مجلد از مجموعه آثار سعیدی است که به همت استاد خسروشاهی به جامعه فرهنگی و علمی کشور تقدیم شده است.

کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» در سال ۱۳۳۸ به عنوان کتاب برگزیده سال کشور انتخاب شد. «خاورشناسی و توطئه خاورشناسان» هم توسط انتشارات دارالتبلیغ در قم منتشر شد و بخش سوم با عنوان «پیشرفت سریع اسلام» از سوی انتشارات دارالکتب الاسلامیه در سال ۱۳۳۷ منتشر شد و این سه جلد، هم اکنون در چاپ و ویرایشی جدید  در یک مجلد از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد.

محتوای کتاب

بخش اول کتاب شامل چهار فصل است که فصل اول آن به تولد و بعثت، هجرت و رحلت پیامبر(ص) می پردازد و فصل دوم این کتاب با عنوان قرآن و اخلاق به تعلیمات قرآن و احترام مسلمین به تحصیل دانش پرداخته شد و ردّ تهمت ‏هایی درباره پیامبر(ص) و زیبایی ‏های قرآن هم عناوین دیگر فصول این کتاب هستند. بخش دوم کتاب تألیف بانو مریم جمیله (مارگرت مارکوس آمریکایی، یهودی سابق) است که مطالعه این کتاب توطئه خاورشناسان مسیحی و یهودی را روشن می‏ سازد و توضیح می‏ دهد که آنها در پناه عنوان «علمی» خاورشناسی، چه جنایت ‏ها و خیانت ‏ها مرتکب می ‏شوند. این کتاب محصول چندین سال مطالعه نویسنده در نیویورک و لاهور بوده است.

بخش سوم هم نوشتاری از خانم دکتر لورا واکسیا والگیری (Dr. Laura Vaceia Vaglieri) درباره علل پیشرفت سریع اسلام است. دکتر والگیری، پروفسور ادبیات عرب و استاد تاریخ تمدن اسلام در دانشگاه ناپل ایتالیا بود.

بخشی از کتاب

در بخشی از کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» می خوانیم: «قرآن ستیزی و اسلام هراسی پدیده خاص عصر ما نیست، بلکه از بدو پیدایش اسلام و آغاز دعوت حضرت محمد(ص)، احبار و رهبان یهود و نصارا، به این امر پرداخته و با تمام توان خود در مبارزه بر ضد آیین نو، به پاخاستند و در این راستا، علاوه بر پیمان شکنی های نخستین، در زمان پیامبر(ص) و پس از آن با ایجاد جنگ های خونین و کشتار جمعی مسلمانان در هر نقطه ای از جهان که مقدورشان بود، از اندلس تا فلسطین، از آفریقا تا آسیا به مبارزه و مقابله همه جانبه و از هر نوعی دست یازیده اند و برای رسیدن به این هدف، از همه وسایل و ابزار نامشروع، ضدانسانی و غیراخلاقی، از جمله نشر اکاذیب و تهامات علیه قرآن مجید و پیامبر اکرم(ص) و تحریف حقایق اهداف انسان ساز اسلام، بهره برده اند که هزاران کتاب و صدها مقاله بر جای مانده از آنها در این زمینه، گواه صادقی بر مدعاست.»

آشنایی با سید غلامرضا سعیدی

استاد سید غلامرضا سعیدی به سال ۱۲۷۴ش در روستایی در بیرجند به دنیا آمد. پس از طی دوره مکتب خانه در نخستین دوره مدرسه شوکتیه بیرجند شرکت نمود و برنامه آن را به پایان رساند، همزمان به آموختن زبان‏های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و آنگاه با اندیشه ‏های سید جمال ‏الدین حسینی اسدآبادی آشنا شد. سپس در دانشگاه اسلامی علیگره هند، مجذوب افکار اقبال لاهوری گردید.

او استواری مبانی عقیدتی ‏اش را مدیون سید جمال و اقبال می‏دانست. از استاد سعیدی آثاری بالغ بر پنجاه جلد کتاب و صدها مقاله منتشر شده، به یادگار مانده است. استاد سعیدی پس از یک زندگی همراه با تلاش و کوشش فرهنگی و عمری پربار، در سال ۱۳۶۷ش در ۹۴ سالگی در تهران درگذشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (در دوران ریاست جمهوری ‏شان) به مناسبت درگذشت استاد سعیدی در پیامی می ‏نٍBد%C د ۵۶rlm;شا۲ width=7ه s70342*F سعAFر یگرuم۶ یگرuم۶ ه%Dی %۸رu]8ۧسمش؅ی (در بل ۱۳۶۷ش %;شد در % سید جقشناد پرب%C %876rlm;ش۴لش AFی ا۵%Dی %ح۸C ‏ی%Aا اF، ۴%Dی %ؤرک۵DBءی بالغ ۸۶ رFD8ل و۲D8یا۲ار؈۶گ%D س%بٯی۳تین۷ذی%قبا% ۵۶rlm;ذشی (در د٨ل ۱۳۶۷۹تا۸قح۳D8AF ش%اس۱نام%؈۶E13679تا% د%Aش%بالد سع%ار؈۶اهاBقش٧ل وواBEای ۱۳۶۷ش -۸ب٧۰DB م%۸ ضداس% ۵۶س۶D8د سدر دً ۱۳۶۷ش ۴٧ٌاست ۴D8ا د.وو% تAF 566lm;ذش%۸ ا%یدؘ۵باB1ی م۷بل ر؂بFAFر %A%لٌ مبا۲ %۱یفBرجم الٌ و مقاس۱ن.اسبا%۸ز۸A9ه مقAF سدر D8%89 م۵AFر D8%ٍBد%C دبو۲D9ل ۸Cگض۷ش % تلاه؂۸ش نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزنده ‏ای می کرد.»

ترجمه کتاب های «مفخر شرق، سید جمال الدین اسدآبادی» (نوشته دکتر احمد امین)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و دکتر فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته دکتر محمد رفیع الدین)، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته دکتر حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش«اندیشه های اقبال لاهوری»، «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار استاد سید غلامرضا سعیدی و استاد خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی (www.iscq.ir) یا سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir) تماس بگیرید.

کتاب «عذر تقصیر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» با ترجمه غلامرضا سعیدی در ۳۷۵ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 70341
تاريخ ثبت خبر : 4 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)