| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

شنبه 27 خرداد در قم؛


کتاب «زن در قرآن» قبل از انتشار نقد و بررسی می شود

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جلسه نقد قبل از چاپ کتاب «زن در قرآن» را روز شنبه 27 خرداد برگزار می کند.

   به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کتاب «زن در قرآن» اثری از گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین بستان استادیار گروه علوم اجتماعی این پژوهشگاه و حجت‌الاسلام رضا دهقان‌نژاد تألیف شده است.

منتقد جلسه نقد قبل از چاپ کتاب «زن در قرآن»، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبایی نژاد رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده است.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: قرآن کریم، یادگار گرانبهای پیامبر گرامی اسلام (ص)، اصلی‌ترین و اصیل‌ترین منبع فهم دین است که در هیچ حوزه‌ای از حوزه‌های معرفت دینی، بی‌نیاز از مراجعه به آن و تفکر و تدبر در آیات آن نیستیم. حوزه مطالعات زنان، یکی از حوزه‌های معرفتی است که در نتیجه تحولات شگرف اجتماعی و فرهنگی، گسترش کم‌نظیری را در دهه‌های اخیر پشت سر گذاشته است و با توجه به نگاه همه‌جانبه قرآن کریم به ابعاد دنیوی و اخروی و فردی و اجتماعی زندگی زنان، این حوزه می‌تواند به عنوان یکی از حوزه‌های غنی و پردامنه معرفت دینی نیز قلمداد شود.

مباحث این کتاب در قالب دوازده فصل تنظیم گردیده است. سه فصل آغازین کتاب، پاره‌ای مباحث مبنائی انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی را در بر دارند، به این ترتیب که فصل نخست به موضوع کلی انسان‌شناسی و ویژگی‌های عام انسان در قرآن می‌پردازد؛ فصل دوم، بحث جایگاه ارزشی زن از منظر قرآن و پاسخ به برخی شبهات در این زمینه را دنبال می‌کند و فصل سوم، بر بحث تفاوت‌های تکوینی زن و مرد تمرکز می‌یابد.

در فصل چهارم، موضوع زنان و ازدواج بررسی شده است. فصل‌های پنجم و ششم به بررسی وظائف و حقوق زن در نقش‌های همسری و مادری و فصل هفتم به مسئله جایگاه زن در مدیریت خانواده اختصاص یافته‌اند. در فصل هشتم، مسئله خشونت خانگی بر ضد زنان بررسی شده است و فصل نهم به بحث حریم‌شناسی ارتباط زن و مرد و بیان فلسفه و اقسام محدودیت‌ها در این خصوص می‌پردازد. فصل دهم بر نقش‌های اجتماعی و سیاسی زنان متمرکز شده است. در فصل یازدهم، پاره‌ای از تفاوت‌ها درحقوق اجتماعی زن و مرد مطرح می‌شوند و سرانجام، فصل دوازدهم به معرفی الگوهای قرآنی زن اختصاص یافته است.

جلسه نقد قبل از چاپ کتاب «زن در قرآن» روز شنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰ در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم ـ‌ پردیسان ـ بلوار دانشگاه ـ میدان علوم برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر : 48115
تاريخ ثبت خبر : 24 خرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:03
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)