| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


کتاب «رویکرد عرفانی مولانا به محیط زیست» منتشر شد

کتاب «رویکرد عرفانی مولانا به محیط زیست» با هدف اصلاح و تصحیح نگاه و رفتارهای­ زیست محیطی توسط «سیدحمیدرضا رئوف» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی به نگارش درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، سیدحمیدرضا رئوف نویسنده کتاب «رویکرد عرفانی مولانا به محیط زیست» سعی کرده از طریق افکار و اندیشه‌های این شاعر فارسی‌گوی، الگویی برای تغییر نوع نگاه انسان به طبیعت ارائه دهد.

امروزه اهمیت محیط زیست برای حیات بشر از صورت مسأله‌ای بیرونی یا محیطی به مسأله‌ای حیاتی و وجودی برای انسان بدل شده است و اساساً موضوع محیط زیست و چالش­ های آن ارتباط تنگاتنگ و انکار نشدنی با حیات او دارد؛ چندان که نادیده گرفتن آن به معنای بی‌توجهی به حیات انسانی و زیست اجتماعی است. از منظر رویکرد تعاملی در ساحت علمی نیز اگرچه تعامل با طبیعت در کنار تعامل اجتماعی، فردی و دینی (امر اُلوهی) روابط چهارگانه اصلی را سامان می­‌دهد، اما محیط زیست و مسائل آن امری است که به شکل پیچیده‌­ای در دیگر ساحات تعاملی نیز رسوخ دارد و بر دیگر رویکردها و روابط ما اثرجدی خواهد گذاشت.

مولانا یکی از بزرگان فرهنگ و ادب فارسی است که آثار و اندیشه‌های او بر متفکران و اندیشمندان بسیاری اثرگذار بوده است به‌گونه‌ای که برخی مولاناپژوهان معتقدند در غرب، هیچ عارف و شاعری از دنیای اسلام به‌اندازه مولوی مشهور نیست. میراث ارزشمند مولانا از ارزش‌های والای انسانی سرشار است و گونه‌ای از جهان‌بینی را ارائه می‌دهد که برای درک هستی، الگوهای معناداری را فراهم می‌کند. اندیشه‌های او به‌گونه‌ای است که می‌توان آنها را دستاویز و مرکز قرار داد و عصاره اندیشه‌های پیش و پس از او را چه در جهان اسلام و چه در ایران بررسی کرد.

نویسنده در این پژوهش سعی کرده از طریق افکار و اندیشه‌های این شاعر فارسی‌گوی، الگویی برای تغییر نوع نگاه انسان به طبیعت ارائه دهد که بر نوع نگاه مولانا به جهان و انسان مبتنی است. با این‌حال، در تبیین الگوی مستخرج از نظام فکری مولانا، اقدامی در ریشه‌یابی افکار و اندیشه‌های مولانا درباره این امر صورت نگرفته است.

کتاب «رویکرد عرفانی مولانا به محیط زیست» نوشته سیدحمیدرضا رئوف، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی است که از سوی چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی(ره) و با همکاری انجمن علمی عرفان اسلامی ایران منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 76052
تاريخ ثبت خبر : 20 شهریور 1397
ساعت بارگزاری خبر : 16:27
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)