| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

توسط پژوهشکده کلام اهل بیت(ع)؛


کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام منتشر شد

در کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام نیز همۀ مباحث استنباط و دفاع از آموزه ‏های اعتقادی، به فراخور هدف کتاب، مباحث مهم، اصلی و تأثیرگذار در استنباط به صورت جزئی و مفصّل‏تر ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ت تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه قرآن و حدیث، کتاب «روش‌شناسی استنباط در علم کلام» از آثار پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) نوشته مهدی نصرتیان منتشر شد.

توجه به آموزه ‏های اعتقادی، از همان روزهای نخستینِ شکل‌گیری دین مبین اسلام، سرلوحۀ فعّالیت مسلمانان قرار گرفت و کم‌تر دوره‏ای را می ‏توان یافت که فعالیت‌ها و بحث ‏های کلامی، رواج نداشته باشد.

در این میان، متکلمان نقش بسزایی داشته‌اند؛ زیرا استنباط آموزه ‏های اعتقادی و دفاع از آن‌ها، از وظایف متکلّم به شمار می‌رود. اما از آنجایی که یکی از مشکلات پیش روی دانش آموختگان این دانش، عدم تبیین و نیز نبود بیان روشنی از مبانی و روش استنباط در کتب کلامی بوده و همچنین متکلمان در نوشته ‏های کلامیِ خود، بیش‌تر به خود آموزه ‏های اعتقادی پرداخته‏ اند تا به کیفیت استنباط و مبانی آن‌ها، لذا تلاش شده است تا با تدوین کتاب‌های مهم و تأثیرگذار اعتقادی، به این وظیفۀ خطیر عمل شود.

در سال‌های اخیر، تلاش ‏هایی بر ارائۀ نظام‌مند این مباحث صورت گرفته و نخستین کتابی که، به این مسائل به صورت متمرکز و جامع پرداخته، کتاب روش‌شناسی علم کلام نوشته حجّت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار می باشد.

در کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام نیز همۀ مباحث استنباط و دفاع از آموزه ‏های اعتقادی، به فراخور هدف کتاب، مباحث مهم، اصلی و تأثیرگذار در استنباط به صورت جزئی و مفصل ‏تر ارائه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 43333
تاريخ ثبت خبر : 21 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:55
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)