| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

رضا غلامی در رونمایی کتاب «روش تبیین کنش انسانی»:


کتاب رفیعی‌آتانی چشم‌انداز جدیدی برای فلسفه علوم انسانی ترسیم کرد

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی»، سنگ بنایی برای عبور از شعار و درگیر کردن فلسفه اسلامی با مسائلی است که نه تنها پایه های علوم انسانی اسلامی را مستحکم می کند، بلکه قدرت عینیت بخشی به علوم انسانی اسلامی را هم مضاعف کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، مراسم رونمایی از کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی(نظریه ای بنیادین در علوم انسانی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و دکتر عطاءالله رفیعی آتانی مؤلف اثر امروز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه در مسجد حضرت خدیجه(س) برگزار شد.

غلامی در ابتدای این نشست با قدردانی از رفیعی آتانی به دلیل تالیف این کتاب گفت: کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» با بهره گیری عالمانه و روزآمد از فلسفه اسلامی، تصویر ما از علوم انسانی را عمق داد و چشم انداز جدیدی را برای فلسفه علوم انسانی ترسیم کرده است. 

باید قبول کرد فلسفه صدرایی این ظرفیت را دارد که در رگ های علوم انسانی جاری شود و با ایجاد میدان اختصاصی برای علوم انسانی اسلامی جدای از علوم انسانی مدرن، به ده ها مساله به خصوص بحث کنش انسانی پاسخ دهد

وی افزود: اگر در گذشته به طور کلی از نقش فلسفه اسلامی به خصوص حکمت متعالیه در ساخت بنیانهای علوم انسانی اسلامی صحبت می شد، کتاب حاضر جلوه بارزی از حضور موثر فلسفه اسلامی در علوم انسانی محسوب می شود. باید قبول کرد فلسفه صدرایی این ظرفیت را دارد که در رگهای علوم انسانی جاری شود و با ایجاد میدان اختصاصی برای علوم انسانی اسلامی جدای از علوم انسانی مدرن، به ده ها مساله به خصوص بحث کنش انسانی پاسخ دهد.

غلامی تأکید کرد: جامعه شناسی مدرن به دلیل از دست دادن نسبتش با فلسفه دچار تنگدستی شده و نوعی سطحی گرایی را به فهم انسان و فهم جامعه تحمیل کرده و این مختص جامعه شناسی نیست و سایر علومی که با انسان و جامعه انسانی رابطه مستقیم دارند، این سطحی گرایی و تنگدستی را دارند

وی ادامه داد: علامه طباطبایی نماد اصلی فلسفه نوصدرایی به شمار می رود و کتاب دکتر رفیعی مفهوم نوصدرایی را در بکارگیری فلسفه صدرایی در منقح سازی و حل ابرمساله یعنی واقعیت کنش های فردی و اجتماعی انسان و چگونگی تبدیل اندیشه به اراده و عمل به خوبی نشان داده است.

غلامی اضافه کرد: جامعه شناسی مدرن به دلیل از دست دادن نسبتش با فلسفه دچار تنگدستی شده و نوعی سطحی گرایی را به فهم انسان و فهم جامعه تحمیل کرده و این مختص جامعه شناسی نیست و سایر علومی که با انسان و جامعه انسانی رابطه مستقیم دارند، این سطحی گرایی و تنگدستی را دارند. امروز جامعه شناسی درباره موضوعی که دکتر رفیعی در این کتاب به آن پرداخته اند، حرف جدی برای گفتن ندارد و از کنار بسیاری از آن مسائل به راحتی عبور کرده است، لذا اغراق نیست که بگوییم این کتاب سنگ بنایی برای عبور از شعار و درگیر کردن فلسفه اسلامی با مسائلی است که نه تنها پایه های علوم انسانی اسلامی را مستحکم می کند، بلکه قدرت عینیت بخشی به علوم انسانی اسلامی را هم مضاعف کرده است.

یکی از دغدغه های ما عینیت بخشی به علوم انسانی اسلامی است

رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: یکی از دغدغه های ما در سالهای اخیر عینیت بخشی به علوم انسانی اسلامی است و این نظریه ای جدی می تواند تلقی شود و باید ببینیم چگونه باید عینیت بخشی را دنبال کنیم.

وی در ادامه گفت: از دکتر رفیعی از سرمایه های فکری کشور ما به دلیل تالیف این کتاب هستند، سپاسگزاری می کنم و مطالعه این کتاب که از سیر منطقی و شیوایی و انسجام برخوردار است را به دانشجویان و دغدغه مندان علوم انسانی اسلامی توصیه می کنم.

غلامی در پایان سخنانش اضافه کرد: این کتاب جا دارد در مقطع دکتری محور بحث و پژوهش قرار گیرد زیرا علاوه بر اینکه این کتاب دانش پژوهان را با نقش آفرینی فلسفه اسلامی در مسائل نوپدید آشنا می کند، آنها را با نظریه بنیادین در علوم انسانی که راه را برای مدیریت نسبی با کنش انسانی باز می کند، آشنا می کند.  

انتهای پیام/

کد خبر : 52879
تاريخ ثبت خبر : 22 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 13:16
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)