| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» منتشر شد

«درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» کتابی درباره جامعه شناسی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر نشر معارف، کتاب «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» مجموعه گفتارها و یادداشتهای محسن صفایی فرد، مدیر واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

کتاب «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» در چهار فصل تنظیم و تدوین شده است: تاریخ و تفکر در هنر، حوزه های راهبردی هنر، موسقی انقلاب و ادبیات.

در حضور تاریخ دروغ می گویند، عملیات در جبهه فرهنگی چگونه طراحی می شود؟، «زیبایی شناسی نوار، دیوار و شعار» (سخنرانی در مراسم جشنواره عمار)، قواعد هنر انقلاب اسلامی؛ هنر انقلاب اسلامی و انقلاب در هنر معاصر، تأثیر دکتر شریعتی بر هنر انقلاب اسلامی، مسجد جلوه گاه هنر انقلاب اسلامی، نگاهی به عقل در مثنوی مولوی عناوین یادداشت ها و گفتارهای نویسنده در فصل اول هستند.

فصل دوم کتاب شامل پنج یادداشت «کتابخانه هنر معنوی»، «نقش در سنگ: درباره لوازم التحریر با طرحهای اسلامی ـ ایرانی»، «سخنی در باب موج ترجمه در آثار کودک و نوجوان»، «دو دلیل استقبال از اخراجی ها» و «هنر آن است که بمیری» است.

مقدمه ای بر شناخت سرودها و موسیقی انقلاب اسلامی، درباره آلبوم «نینوا»، تک نوا نگاری از اثر به یاد ماندنی «حدیث درد»، ستاره دهه شصت؛ حاشیه بر کتاب آهنگران، قصه گوی حکمت به زبان موسیقی؛ مروری بر آثار محسن نفر، نگاهی به آثار جدید موسیقی انقلاب و گشتی در بازار موسیقی انقلاب عناوین یادداشت های فصل سوم هستند.

فصل چهارم هم به موضوع ادبیات پرداخته است و شامل یادداشت های زیر است: شطح و شورش در زبان؛ مروری بر شطحیات احمد عزیزی، ملاحظاتی در باب جامعه شناسی ادبیات دفاع مقدس، شعر انقلاب اسلامی از مقاومت تا اعتراض؛ از اعتراض تا فتنه ۸۸، گذری کوتاه بر امتداد شعر و شعار انقلابی در کمدی فتنه سبز، قیصر به قاف پیوست.

این کتاب نمایش دهنده هنرهایی است که با طلوع انقلاب اسلامی به وجود آمد و تاکنون ادامه دارد. نویسنده انقلاب را از چهار محور تاریخ و تفکر در هنر، حوزه های راهبردی هنر، موسیقی انقلاب و ادبیات بیان کرده است.

2143936

«محسن صفایی فرد»، دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی از دانشگاه باقر العلوم(ع) و در حال حاضر مسؤل واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. وی برگزاری اولین فستیوال موسیقی ضد آمریکایی «طبس» و اجرای چندین دوره برنامه «جشنواره عمار» را در کارنامه خود دارد. صفایی فرد در این کتاب سعی کرده است گام های اولیه در باب «جامعه شناسی هنر انقلاب اسلامی» بردارد؛ ترکیبی از جامعه شناسی هنر و جامعه شناسی ادبیات.

چاپ اول کتاب «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» در  ۲۱۶ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان منتشر شده است. دفتر نشر معارف در زمینه هنر انقلاب تاکنون کتابهای «لذت با بوی باروت» (گفتگوهایی با هنرمندان و نویسندگان انقلاب اسلامی)، «عفریته و افلاطون: یادداشت هایی درباره شعر» (نعمت الله سعیدی)، «از سناباد شعر» (زندگی و زمانه مصطفی محدثی خراسانی)، «راز رسانه: گفتارهای و گفتگوهای نادر طالب زاده» (۲جلد)، «شهید فرهنگ: خاطراتی از زندگی شهید سید مرتضی آوینی»، «زندگی زیباست: روایتی داستانی از زندگی و فعالیت های شهید آوینی»، «دین در دام درام» (یادداشت های سینمایی و تلویزیونی نعمت الله سعیدی) و «جشنواره، مردم و سینمای مردمی: گفتارهایی درباره جشنواره مردمی فیلم عمار» (به کوشش موسسه اشراق) را منتشر کرده است.

برای تهیه کتاب «درآمدی بر هنر انقلاب اسلامی» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب ketabroom.ir اقدام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر : 26016
تاريخ ثبت خبر : 29 تیر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 09:21
برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)