| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

به همت اندیشکده برهان؛


کتاب «دانش انسانیِ اسلامی یا دانش انسانیِ سکولار» منتشر شد

کتاب «دانش انسانیِ اسلامی یا دانش انسانیِ سکولار؟» با موضوع تأملی بر تحقق پذیری علوم انسانی اسلامی به همت اندیشکده برهان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه، کتاب «دانش انسانیِ اسلامی یا دانش انسانیِ سکولار» با موضوع تأملی بر تحقق‌پذیری علوم انسانی اسلامی به همت اندیشکده برهان منتشر و روانه بازار نشر گردید.

این کتاب که از مجموعه کتاب‌های اندیش نامه جنبش نرم‌افزاری و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است در ۶۸ صفحه و در ۲ فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.

«علوم انسانی اسلامی یا سکولار» و «علوم انسانی اسلامی، امکان یا امتناع» عناوین فصل‌های دوگانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «علوم انسانی اسلامی، به اعتبار «موضوع»، اسلامی نیست؛ زیرا موضوع این علم همان موضوع علوم انسانی سکولار است و در این جهت، تفاوتی میان آن‌ها نیست. توضیح اینکه، موضوع‌های هر یک از شاخه‌های مختلف علوم انسانی، «مقوم» و «ذاتی» این علوم هستند و در صورت تغییر موضوع، اساساً «علم» موردنظر تغییر می‌کند و به علم دیگری تبدیل می‌شود.

در اینجا، مقصود از موضوع یک علم آن کلیتی است که علم موردنظر آن را در کانون مطالعه خود قرار داده است و به مسائل مترتب بر آن می‌پردازد. به‌عنوان‌مثال، موضوع «جامعه‌شناسی اسلامی» همچون موضوع «جامعه‌شناسی سکولار» «جهان اجتماعی» است. هر سنخی و صنفی از جامعه‌شناسی به دلیل اینکه علم «جامعه‌شناسی» است، ناگزیر باید به مطالعۀ «جهان اجتماعی» بپردازد و آن را به‌عنوان موضوع خود برگزیند. بنابراین، از یک‌سو «ایدئولوژی»های مترتب بر هر یک از شاخه‌های مختلف علوم انسانی نمی‌تواند مدخلیتی در نوع «موضوع» های این شاخه‌ها داشته باشد و از سوی دیگر، نوع «موضوع» های هر یک از شاخه‌ها نیز تأثیری بر «ایدئولوژی» های مترتب بر آن‌ها ندارد. به سخن دیگر، ما در این مسیر با دو تعبیر روبه‌رو هستیم: یکی تعبیر «جامعه‌شناسی اسلام» و دیگری تعبیر «جامعه‌شناسی اسلامی».

جامعه‌شناسی اسلام به معنی آن است که «اسلام» به‌مثابه موضوع و متعلق مطالعه علم «جامعه‌شناسی» قرار بگیرد. در این صورت، جامعه‌شناسی اسلام یکی از مسئله‌های حوزه «جامعه‌شناسی دین» خواهد بود. مقصود ما از تولید علم چنین امری نیست؛ چراکه این صورت از علم، محقق و موجود است و گام برداشتن در راستای آن تحصیل حاصل است.

بسیاری از جامعه‌شناسان کلاسیک و متأخر غربی، با تکیه‌بر انگاره‌ها و چارچوب‌های نظری جامعه‌شناسی دین، به مطالعه و تحلیل «اسلام» به‌عنوان یک دین پرداخته و در باب آن بسیار سخن گفته و نوشته‌اند. حتی پاره‌ای از جامعه‌شناسان مسلمان و وطنی نیز با تکیه‌بر مایه‌های جامعه‌شناسی غربی، به مطالعۀ اسلام پرداخته‌اند. اما در تعبیر دوم، «جامعه‌شناسی اسلامی»، مقصود آن است که اسلام، به‌عنوان یک دین، ساختار درونی جامعه‌شناسی به‌عنوان یک علم را تکون ببخشد و نوع خاصی از علم جامعه‌شناسی را تأسیس نماید که به سبب خصوصیات ماهوی و ذاتی‌اش، با جامعه‌شناسی سکولار متفاوت است. هر دو تعبیر، متضمّن تولید علم است، اما ره‌آورد تعبیر نخست، تولید شدن علم سکولار است و ره‌آورد تعبیر دوم، تولید شدن علم دینی و اسلامی.»

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۲۶۱۵۳۲۹۱-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.


انتهای پیام/

کد خبر : 78667
تاريخ ثبت خبر : 3 آذر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:54
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)