| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

با ترجمه سیدغلامرضا سعیدی و کوشش سیدهادی خسروشاهی؛


کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» منتشر شد

کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» به ضمیمه «رسول اکرم(ص) در میدان جنگ» با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» به ضمیمه «رسول اکرم(ص) در میدان جنگ» با ترجمه سید غلامرضا سعیدی و به کوشش و مقدمه سید هادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

این کتاب مجلد دوم از مجموعه آثار سعیدی شامل دو کتاب ارزشمند زیر است: «جنگ و صلح در قانون اسلام» تألیف  مجید خدوری، دانشمند مسیحی عراقی و «رسول اکرم(ص) در میدان جنگ» تألیف پروفسورحمیدالله حیدرآبادی ـ مقیم پاریس ـ که پس از ویرایش کامل همراه با دو مقدمه  خسروشاهی تقدیم علاقمندان شده است.

محتوای کتاب

بخش اول این کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» که اصل آن به زبان انگلیسی به قلم  مجید خدوری از مسیحیان عراقی مقیم آمریکا علوم شرقی در دانشگاه هایکنس نگاشته شده است، حاوی تحقیق دقیق و مبسوطی است که با استناد به مدارک موثق و روشن در زمینه جنگ و صلح، طبق قوانین و مقررات اسلام تألیف شده است.
مؤلف در مقدمه کتاب می ‏نویسد: مقصد و هدف بحث حاضر، تنظیم و احیای نظریه اصولی قضایی اسلام و همچنین بحث و فحص درباره قوانینی است که بر روابط بین ملل اسلامی با ملل غیرمسلمان، حکومت دارد و…

این کتاب با مقدمه ‏ای از  خسروشاهی درباره جنگ ‏های صدر اسلام و جنگ های دیگران شروع می ‏شود و سپس مقدمه مترجم و مؤلف کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» می ‏آید.
این بخش از کتاب از سه عنوان اصلی و ۲۳ بخش تشکیل شود که مقاصد اسلامی قانون اساسی، قانون جنگ و قانون صلح عناوین اصلی این بخش هستند. تئوری دولت (حکومت)، خاصیت و منابع قانون، قانون ملل در اسلام، جهاد، فلسفه جهاد، اقسام جهاد، روش‏ های نظامی، ابتکار جنگ، جنگ زمینی، جنگ دریایی، غنایم جنگ، پایان جنگ، صلح، حدود یا قلمرو اختیار، بیگانگان در سرزمین اسلام، مسلمین در سرزمین غیراسلامی، وضع و مقامی ذمی، عهدنامه ‏ها، روابط بازرگانی، دیپلماسی، بی ‏طرفی و نتیجه ‏گیری موضوعات بخش ‏های اول کتاب هستند.

بخش دوم کتاب هم با مقدمه  خسروشاهی درباره  حمیدالله حیدرآبادی و آثار او آغاز می شود و از هشت فصل تشکیل شده است. توضیحات مقدماتی، بدر یکی از اگرهای تاریخی، احد، جنگ خندق، فتح مکه، جنگ ‏های حنین و طایف، جنگ با یهودیان و اکتشافات نظامی در زمان پیغمبر(ص) عناوین این بخش از کتاب هستند.

آشنایی با  محمد حمیدالله حیدرآبادی

گفتنی است  محمد حمیدالله حیدرآبادی در محرم ۱۳۲۶ ق در حیدرآباد هند به دنیا آمد و ای خود را در حقوق و فلسفه در دانشگاه بن آلمان و سپس دانشگاه سوربن پاریس گرفت. وی با تسلط بر چندین زبان، با اغلب مستشرقین و دانشمندان غربی ـ اروپایی، ملاقات و گفتگو می ‏کرد و در پایخ به اتهامات مستشرقین و ارباب کلیسا ید طولانی داشت و مقالات متعددی نیز در این زمینه از او به یادگار مانده است. تخصص اصلی او در فقه و قانون بین‏ المللی اسلامی بود که از آثار ارزشمند او در این زمینه «سلوک بین ‏المللی دولت اسلامی» است که به همت  سید مصطفی محقق داماد به زبان فارسی ترجمه شده است.  حمیدالله، این اندیشمند برجسته جهان اسلام، بیش از ۱۶۰ جلد تألیف و تحقیق و تصحیح و بیشتر از ۹۳۵ مقاله در سن ۹۴ سالگی در ۱۳ شوال ۱۴۲۳ هـ(۱۷ دسامبر ۲۰۰۲م) در یک سفر علمی در آمریکا درگذشت.
وی  سابق حقوق دانشگاه عثمانیه در حیدرآباد دکن و  دانشگاه کلژ در فرانسه (پاریس) بود که این اثر ابتکاری را در طی سه سفر به حجاز تهیه و به زبان انگلیسی نشر داده است که البته بیش از مندرجات آن در مجله اسلامیک ریویو در سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳م منتشر شد.

مشخصات

ویرایش جدید کتاب «جنگ و صلح در قانون اسلام» در ۵۲۸ صفحه، قطع وزیری، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت   11000  تومان منتشر شده است. ترجمه کتابهای «عذر به پیشگاه محمد(ص) و قرآن» (نوشته جان دیون پورت)، «اسلام و غرب» (نوشته خورشید احمد)، «مبادی اسلام و اندیشه انقلاب اسلامی» (ابوالاعلی مودودی)، «فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام» (نوشته محمد قطب و  فاضل الجمالی)، «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی(ع)» (نوشته صدرالدین شرف الدین)، «مانیفست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان» (نوشته  محمد رفیع الدین)، «مفخر شرق، سید جمال ‏الدین اسدآبادی و اندیشه های اقبال لاهوری»، «جنگ و صلح در قانون اسلام» (نوشته  حمیدالله حیدرآبادی و مجید خدوری)، «محمدعلی جناح، موسس پاکستان» (نوشته هکتور بولیتو)، «ماجرای سقیفه» (نوشته علامه محمدرضا مظفر) و نگارش «خطر صهیونیسم برای جهان اسلام» از جمله آثار مهم اوست. برای تهیه این کتاب و دیگر آثار  سید غلامرضا سعیدی و  خسروشاهی می ‌توانید در قم به کلبه شروق واقع در ابتدای خیابان صفاییه و در تهران به فروشگاه کتاب موسسه اطلاعات واقع در خیابان انقلاب روبروی دانشگاه تهران مراجعه نمایید و یا با مرکز پخش کتب در قم به شماره تلفن ۳۷۸۳۸۱۴۴ (۰۲۵) یا سایت مرکز بررسی های اسلامی www.iscq.ir یا سایت پاتوق کتاب فردا www.bookroom.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 70909
تاريخ ثبت خبر : 11 تیر 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:13
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)