| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم عطاءالله بیگدلی؛


کتاب تمدن‌شناسی منتشر شد/بررسی وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی

ظهور و سقوط تمدن‌ها در ادوار مختلف تاریخی از علل و عوامل متعددی سرچشمه می‌گیرد. علل و عواملی که نوع تحلیل و توجه به آن در ظهور و سقوط تمدن‌های دیگر بی‌تأثیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)، کتاب تمدن شناسی درآمدی بر ظهور و افول تمدن ها و وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی، نوشته عطاءالله بیگدلی، منتشر شد.

ظهور و سقوط تمدن‌ها در ادوار مختلف تاریخی از علل و عوامل متعددی سرچشمه می‌گیرد. علل و عواملی که نوع تحلیل و توجه به آن در ظهور و سقوط تمدن‌های دیگر بی‌تأثیر نخواهد بود. همین مسأله اساسی است که زمینه‌ ساز توجه جدی اندیشمندان غربی علی الخصوص شرق‌شناسان پس از عصر روشنگری را به نگارش و تحلیل تاریخی تمدن‌های بزرگ واداشته است و این تحلیل‌ها بسترساز ساخت اندیشه‌ای اندیشمندان مشرق زمین گردیده و از همین‌رو در وابستگی اندیشه‌ای ما به غرب تأثیری غیرقابل انکار داشته است.

در مقابل این جریان‌سازی تحلیلی از وقایع تاریخی و علل ظهور و سقوط تمدن‌ها توسط اندیشمندان غربی، در دوران معاصر علماء اسلامی تلاش داشته‌اند تحلیل‌های تمدنی بریافته از مبانی اسلامی را احیاء و از خلال مباحث کلامی و معرفتی بسط و گسترش دهند. چنین تراثی از اندیشمندان اسلامی پایه‌ گذار مبانی گردیده است که زمینه ساز شکل گیری انقلاب اسلامی شد. اثر حاضر که توسط عطاءالله بیگدلی نوشته شده است، سعی دارد انگاره‌های تاریخی ـ تمدنی و دلایل ظهور و سقوط تمدن‌ها و وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی را تحلیل کند.

علاقه مندان جهت تهیه این اثر می توانند به سایت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 46139
تاريخ ثبت خبر : 18 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:48
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)