| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» منتشر شد

کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» اثر علامه آیت الله مصباح یزدی و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» اثر علامه آیت الله مصباح یزدی و توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

 

می توان این کتاب را به دو بخش تقسیم کرد. بخش نخست اوصاف بندگان شایسته خداوند به عنوان بهترین ها و بخش دوم نیز اوصاف دوستان و سرسپردگان شیطان به عنوان بدترین ها را از دیدگاه نهج البلاغه بر شمرده است.

در بخش نخست این نوشتار، مباحث ذیل بیان شده است: ضرورت مبارزه با نفس و مفهوم آن و عقل در علم اخلاق؛ عوامل هدایت انسان به کمال و تعالی و نقش یاری خداوند در مبارزه با نفس؛ ستایش اندوه و ترس از خداوند؛ دلیل سفارش به حزن و اندوه و ترس در آموزه های دینی با ذکر فواید ترس از خداوند و رفع شبهات موجود در این زمینه و نیز، اشاره به شادی مطلوب از دیدگاه اسلام.

ضرورت وجود غرائز و حالات روانی ولزوم استفاده مناسب از آن ها و نقش «شناخت» و «معرفت» در بروز حالات روانی؛ بصیرت دوستان خدا درکلام حضرت علی(ع)؛ چرایی فروتر بودن گمراهان از چارپایان و فرجام پیروی از هوای نفس؛ مفهوم «شهوت» در کلام حضرت و اشاره به کاربرد تکوینی و تشریعی آن؛ ضورت شناخت دنیای نکوهیده از دنیای مطلوب با اشاره به بازتاب منفی دلبستگی های دنیا در روان و رفتار انسان.

بخش دوم این کتاب مباحث ذیل بیان شده است: نکوهش بدعت گروی و دعوت به گمراهی ،شبهه افکنان و جاهلان عالم نما و فرجام منحرف کردن دیگران از مسیر حق؛ بیان جلوه هایی از انحراف و سوء استفاده از قرآن با تأکید بر ایجاد سازگاری برای فهم درست قرآن وسنت؛ ویژگی های دوستان و سرسپردگان شیطان؛ مراتب سه گانه انسان ها (مخلصین، متقین و گنه کاران)؛ توجیه علمی تسلط شیطان بر انسان با شاهد آوردن مسئله هیپنوتیزم؛ شکوه امیرمؤمنان(ع) از شیوه قضاوت در روزگار خویش؛ نهی از اختلاف در دین با توجه به آیات قرآن و با ذکر عصمت پیامبر در ابلاغ دین و پاسخ به شبهه پلورالیزم دینی.

کتاب «بهترین‌ها و بدترین‌ها از دیدگاه نهج‌البلاغه» در ۳۰۴ صفحه و به قیمت ۱۴هزار تومان منتشرشد.

انتهای پیام/

کد خبر : 62651
تاريخ ثبت خبر : 30 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)