| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم موسی نجفی؛


کتاب اندیشه تحریم و خودباوری در تاریخ سیاسی ایران به بازار نشر رسید

کتاب اندیشه تحریم و خودباوری در تاریخ سیاسی ایران نوشته موسی نجفی از اثرات تحریم بر جامعه ایرانی و نقش آن در خودباوری و اعتماد به نفس افراد می گوید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «کتاب اندیشه تحریم و خودباوری» تألیف موسی نجفی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر است.

از حکم تاریخی میرزای بزرگ شیرازی مشهور به حکم تحریم تنباکو تا دهه های بعدی نهضت بیداری اسلامی، ایرانیان به فرهنگ و سیاستی مجهز گردیدند که می توانست با ظرفیت های وجودی اش به زخم های سطحی و عمیق استعمار بر پیکر ایران التیام بخشیده و زنده بودن و زنده ماندن ملتی را نشان دهد که عده ای می خواستند وانمود نمایند، در بی خبری عصر بی خبری به خواب گران فرو رفته است.

در طلیعه و سپس افق اندیشه تحریم، فکر خودباوری، تولید ملی و اعتماد به نفس ملی در نهضت بیداری اسلامی ایرانیان متولد شده و آرام آرام رشد نموده، رشدی که با همه سیاهی های فرقه ضاله، استعمار غرب و استبداد قاجار و پهلوی از هویت و شخصیت روح ملی ایرانیان در سایه مذهب اهل بیت عصمت و طهارت حمایت و حراست نموده است.

کتاب حاضر به تحلیل و ارائه اسناد این قسمت مهم از تحولات سیاسی و فکری تاریخ ایران اشاره می کند. فکر تحریم در مقام سلب و اندیشه خودباوری در مقام اثبات و ثبوت نه تنها مقام تاریخی ممتازی در سده اخیر تاریخ سیاسی ایران دارد بلکه به عنوان شاخصی مهم در نهضت بیداری اسلامی نیز قابل پژوهش و مطالعه است. این کتاب اندیشه مقاومت در برابر استعمارگران را بررسی کرده است. و به تبیین ابعاد تاریخی واجتماعی نهضت تحریم تنباکو پرداخته است.

کتاب اندیشه تحریم و خودباوری در تاریخ سیاسی ایران  شامل هفت فصل می شود. فصل اول: تحلیل تاریخی قیام تحریم تنباکو، فصل دوم: مبانی و سیر تکوین اندیشه تحریم، فصل سوم: متون اندیشه تحریم؛ نیم قرن اسناد و فتاوی تاریخی تحریم، فصل چهارم: متون اندیشه تحریم؛ اندیشه تحریم در رسائل سیاسی (از قیام تحریم تبیاکو تا نیم قرن بعد از آن)، فصل پنجم: پیوند اندیشه تحریم با خودکفایی و موازنه منفی، فصل ششم: جریان شناسی تحریم در تاریخ فکر سیاسی ایران (اندیشه ها-ناگفته ها-نکته ها و دقایق – تحریف ها و ذهنیت های غربی) و فصل آخر شامل چهار مصاحبه می شود که با موسی نجفی توسط رسانه های مختلف درباره تحریم تنباکو صورت گرفته آمده است.

بخش پایانی کتاب اسناد و تصاویر و نامهای اشخاص اضافه شده است تا هرچه بیشتر گویای مطالب کتاب باشد.

نجفی در بخشی از فصل دوم کتاب آورده است:

«از نقطه نظر زمانی، قیام تحریم تنباکو، پانزده سال قبل از انقلاب مشروطیت بوده است. ولی اثرات و امواج آن به طور کاملا ملموس و محسوس به عصر مشروطیت رخنه کرده است و قسمت مهمی از زمینه های نظری و عملی سنوات قبل و بعد از مشروطیت را باید از سرچشمه تحریم و اثرات آن نگریست…از نکات قابل تعمق در حوادث و رویدادهای قیام تحریم این است که ملت و دلسوزان ملت نه تنها فجایع و مصائب را می بینند بلکه از کنار آن رد نشده، درصدد تغییر اوضاع و واژگونه کردن چرخ حرکت روزگار بر می آیند. نه امتیاز تنباکو و رژی اولین امتیاز استقلال شکن ایران بود و نه حضور فرنگی و مداخله آنان در شئونات مردم، امر بدیع و تازه. ولیکن تازگی و بدیع بودن ماجرا نه در حول و حوش مسائل اقتصادی که بر محور آگاهی مردم و تیزبینی آنان در مسائل سیاسی بوده است.»

نویسنده در بخشی دیگر از کتاب در فصل چهارم می گوید: «اندیشه تحریم و ماهیت شیعی آن از لحاظ کمی و کیفی، جهت و نحوه عمل مقاومت منفی در ایران را ترسیم نمود و این نحوه اثر، عمیق تر از آن بوده است که بتوان فقط آن را در راستای انحطاط اقتصادی جامعه ایران محدود نمود. تحریم دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دامنه داری بوده است. تداوم فکری و عملی آن را می توان در اسناد و متون تاریخی ایران رهگیری نمود.»

کتاب اندیشه تحریم و خودباوری در ۳۵۲ صفحه، شمارگان ۷۰۰ و قیمت ۲۰۰۰۰ تومان توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است.   


انتهای پیام/

کد خبر : 43421
تاريخ ثبت خبر : 22 اسفند 1395
ساعت بارگزاری خبر : 11:05
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)