| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «اعتیاد به اینترنت» منتشر شد

کتاب «اعتیاد به اینترنت (نگاهی به ارتباط با امنیت روانی و کیفیت زندگی)» به قلم احمدرضا متین فر، مرضیه پورصالحی نویده، آذر نادی و سارا یدالهی و با همکاری انتشارات پیام بهاران و انتشارات زیارت منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «اعتیاد به اینترنت (نگاهی به ارتباط با امنیت روانی و کیفیت زندگی)» به قلم احمدرضا متین فر، مرضیه پورصالحی نویده، آذر نادی و سارا یداللهی و با همکاری انتشارات پیام بهاران و انتشارات زیارت منتشر شد.

فهرست مطالب این کتاب عبارتند از:

مقدمه:
فصل اول: مفهوم و مبانی نظری

اینترنت: جنبه های مثبت و آسیب ها
ابعاد و کارکردهای اینترنت
الف) جنبه های مثبت اینترنت
ب) آسیب های اینترنت
استفاده زیاد از اینترنت در برابر استفاده نرمال
راهنماهای تشخیصی
طبقه بندی
اختلال بازی اینترنتی
توصیف بالینی جهت راهنمایی تشخیصی و بررسی پیامدها
نمود بالینی
پیامدهای مرتبط با سلامت فیزیکی
پیامدهای مرتبط با سلامت روانی
طیف تکنولوژی مدرن
علایم هشداردهنده اعتیاد مجازی
مسیرهای عصبی در اعتیاد به اینترنت
انتقال دهنده عصبی دوپامین
نقش ژنها در اعتیاد به اینترنت
فصل دوم: ارتباط اعتیاد به اینترنت و کیفیت زندگی
کیفیت زندگی
سازه های تعیین کننده رضایت و کیفیت زندگی
دیدگاه های عینی و ذهنی (دینر، ۱۹۸۴)
کیفیت زندگی و رضایت مندی از زندگی به عنوان بخشی از شادکامی
عناصر پنجگانه نظریه کیفیت زندگی
١. شرایط عینی زندگی
۲- نگرش
۳- خشنودی
۴- ارزیابی برحسب اهمیت
۵- رضایت مندی کلی
حیطه های ۱۶ گانه مرتبط با کیفیت زندگی کلی فرد
کیفیت زندگی، معنویت و مذهب
کیفیت زندگی و اینترنت
فرضیه «کیفیت زندگی واقعی» در رابطه با اعتیاد به اینترنت
کیفیت ذهنی زندگی
کیفیت عینی زندگی
فرضیه در دسترس بودن
پژوهش ها در ارتباط با شیوع اعتیاد به اینترنت در ارتباط با کیفیت زندگی
پژوهش ارتباط کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت در ایران
فصل سوم: ارتباط اعتیاد به اینترنت و امنیت روانی
مفهوم شناسی امنیت روانی
مدل مازلو از سلسله مراتب نیازها
تفاوت دلبستگی، پیوستگی و پیوند عاطفی و وابستگی
طبقه بندی دلبستگی
دلبستگی ایمن
دلبسته آشفته (اضطرابی)
دلبستگی اجتنابی
ابعاد دلبستگی
پدیدایی و تحول دلبستگی
دلبستگی در بزرگسالی
انواع سبک دلبستگی در بزرگسالان
سبک دلبستگی ایمن
سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی
سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی/دوسوگرا
ارتباط سبک های دلبستگی با اختلالات و مشکلات روان شناختی
باهم نگری: امنیت روانی و استفاده از اینترنت
پژوهشی در ارتباط با اعتیاد به اینترنت و امنیت روانی در ایران
فصل چهارم: پیشگیری از ابتلا به اعتیاد به تکنولوژی و اینترنت
الف) گروه های هدف
ب) مداخلات متمرکز بر بهبود مهارت های ویژه
افرادی که در معرض خطر اعتیاد به اینترنت قرار دارند.
افراد مهم
خودیاری کاهش زمان استفاده از اینترنت
۱- آگاهی نسبت به مشکل
۲- برنامه ریزی
٣- تلاش برای کاهش زمان آنلاین
۴- محدود کردن استفاده از سایت های شبکه های اجتماعی
۵. ارزیابی دلایل زیربنایی
۶. قطع اینترنت
۷. بلاک کردن وب سایت هایی که زیاد استفاده میکنید
۸. افزایش مهارت های مقابله ای
۹٫ استفاده از سیستم حمایتی
اگر روش های خودیاری کافی نباشد چه کنیم؟
منابع

مقدمه کتاب «اعتیاد به اینترنت» در ادامه از نظر شما می گذرد:

امروزه ابزارهای الکترونیکی و اینترنت، شیوه زندگی افراد را دگرگون کرده اند. بسیاری از کارها با وجود ابزارهای الکترونیک جدید و اینترنت تسهیل شده اند.
سرگرمی ها و تفریحات در دنیای مجازی، صورتی متفاوت پیدا کرده اند و اینترنت با وجود به همراه آوردن دنیایی از امکانات جدید، آسیب هایی را نیز به طور بالقوه با خود به همراه آورده است.

یکی از این آسیب های بالقوه ، احتمال اعتیاد پیدا کردن به اینترنت است. اعتیاد به اینترنت یکی از پدیده های جدیدی است که در سال های اخیر به عنوان یکی از مهم ترین چالش های پیش روی روان شناسان و متخصصان بالینی مطرح شده است. گستره استفاده از اینترنت در سراسر جهان رو به افزایش بوده و امروزه اینترنت به عنوان قسمتی از فعالیت های زندگی روزمره ما شناخته می شود.

انجام بازی های رایانه ای آنلاین، ارتباط برقرار کردن از طریق فضای مجازی، انجام فعالیت های پژوهشی، فعالیت های سرگرمی و تفریحی و نیز جستجوی اطلاعات، از رایج ترین فعالیت های آنلاین هستند. اگرچه هیچ ملاک قطعی و مشخصی معرفی نشده است که بدانیم چه اندازه استفاده از اینترنت نرمال است و از چه حدی بیشتر، ناهنجار محسوب می شود، اما به طور کلی وقتی فرد نتواند میزان و نوع استفاده خود از فضای مجازی را تنظیم کند، به طوری که زمان زیادی را صرف آن کند و مخل فعالیت های نرمال زندگی اش شود، ما با خطر اعتیاد به اینترنت مواجهیم.
مشکلاتی که در رابطه با اعتیاد به اینترنت ایجاد می شود، بسیار زیاد است؛ از جمله از دست دادن زمان برای پرداختن به سایر فعالیت های روزانه مانند تعاملات اجتماعی، فعالیت های تحصیلی و شغلی که آسیب هایی را به زندگی طبیعی و عادی فرد وارد می کند.
اگرچه اینترنت توانسته است فضایی فراهم آورد که در بسیاری موارد افراد خانواده که دور از یکدیگر زندگی میکنند به راحتی با هم در تعامل باشند، گاهی اوقات نیز زمینه ساز پدیده هایی مانند شکاف نسل ها و با فاصله گرفتن اعضای خانواده از هم شده است.
در حالی که خانواده به عنوان مهم ترین کانون رشد و تربیت فرد در جامعه مطرح است، هر عاملی که به هر شکل برانسجام خانواده و شکل گیری روابط بین اعضای خانواده مؤثر باشد، قطعا مسئله ای درخور توجه است.
بنابراین توجه به پدیده نسبتا نوظهور اعتیاد به اینترنت روزبه روز ضروری تر و جدی تر می شود. برای پرداختن به اینکه چرا عده ای از افراد بیش از اندازه به اینترنت و فضای مجازی وابسته شده و دچار پیامدهای منفی آن می شوند، باید به متغیرهای متعددی توجه کرد. ما باید از خودمان بپرسیم که چه چیزهایی افراد را بیشتر به سمت وابستگی ناهنجار به فضای مجازی سوق می دهد؟
واقعیت این ست که متغیرهای متعددی می توانند بر این موضوع اثر بگذارند. در این کتاب به دو متغیری که می توانند بر اعتیاد یا وابستگی به اینترنت اثر بگذارند، توجه شده است: کیفیت زندگی و امنیت روانی برای بررسی ارتباط این متغیرها با اعتیاد به اینترنت دو طرح پژوهشی نیز صورت گرفته است که نتایج آن در تکمیل مباحث کتاب به کار آمده اند.

یکی از مولفه های روان شناختی تبیین کننده گرایش افراد به اینترنت، مفهوم کیفیت زندگی است. سازمان سلامت جهانی، کیفیت زندگی را به عنوان ادراکات فردی از موقعیت شخصی در زندگی، زمینه های فرهنگی و سیستم ارزشی در ارتباط با اهداف و انتظارات فرد و استانداردها تعریف کرده است.

به تعبیر بالدوین، سازه کیفیت زندگی تا اندازه ای مبهم است.

از منظری دیگر می توان زندگی را در دو سطح خرد(فردی – ذهنی) و کلان(اجتماعی – عینی) تعریف کرد.

سطح خرد شامل شاخص هایی نظیر ادراکات کیفیت زندگی، تجارب و ارزش های فرد و معرف های مرتبط مانند رفاه، خوشبختی و رضایت از زندگی است و سطح کلان شامل درآمد، اشتغال، مسکن، آموزش و پرورش و سایر شرایط زندگی و محیط است.
در رویکردی عملی، کیفیت زندگی مفهومی کلی تعریف می شود که تمام ابعاد زیستی شامل رضایت مادی، نیازهای حیاتی به علاوه جنبه‌های انتقالی زندگی نظیر توسعه فردی، خودشناسی و بهداشت اکوسیستم را پوشش می دهد (بالدوین ,۱۹۹۴). برخی دیدگاه ها نیز شامل معنویت را در بهبود کیفیت زندگی دخیل دانسته اند. امروزه توجه به ظرفیت های معروف شده است که درکیفیت زندگی نقش بسیار دارند. یکی از این مؤلفه ها، معنویت است که در واقع نوعی اگاهی درولی و احساس ارتباط بین خود و جهان اطراف است.
پژوهش‌های بسیاری بر رابحله بین کیفیت زندگی و معنویت صحه گذاشته اند (مؤمنی و شهبازی راد ۱۳۹۱). اما ارتباط کیفیت زندگی و اینترنت چیست؟ مطالعات مختلف نشان داده اند که اینترنت در واقع با هدف بهبود کیفیت زندگی و تسهیل زندگی بشر پدید آمد و در واقع در بسیاری موارد نیز شاهد بهبود شرایط کاری و خدمات رسانی آسان تر از طریق اینترنت هستیم که بهبود کیفیت زندگی را به دنبال دارد.

از سویی، برخی پیامدهای منفی مانند اعتیاد به فضای مجازی و تحت الشعاع قرار گرفتن زندگی بهنجار و عادی فرد می تواند این اثرات را خنثی کرده و کاهش کلی در کیفیت زندگی پدید آورد.
از سویی دیگر، ما دقیقا نمی‌دانیم که آیا کیفیت زندگی، خود می‌تواند پیش بینی کننده میزان احتمال فرد برای ابتلا به اعتیاد به اینترنت باشد.
در این کتاب تلاش شده است که این ارتباط مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و اهمیت پرداختن به متغیرهای زیربنایی در شکل گیری این پدیده مورد توجه قرار گیرد.
متغیر مهم دیگری که بر بسیاری از ابعاد زندگی و رفتارهای ما اثرگذار است، امنیت روانی است. اینترنت در هر موقعی از شب یا روز به سهولت در دسترس است و با استفاده از آن می توان به راحتی از محیط امن خانه با دیگران ارتباط برقرار نمود و در عین حال احساس ناایمنی از محیط را درک نکرد و امنیت روانی یکی از نیازهای اساسی انسانها است.
این نیاز در مراحل مختلف سنی به شکل های متفاوتی بروز می کند و به روش های مختلفی برآورده می شود. سلامت روان آدمی تا حد زیادی به تشکیل و تحول امنیت روانی بستگی دارد و متعاقبا احساس و بروز امنیت روانی، بهتر و بیشتر پدید می آید و متقابلا، اختلال در تحول یافتگی شخصیت، می تواند به عدم احساس امنیت روانی منجر شود.
اگر فرد بتواند با محیط و موقعیت های مختلف آن سازش روان شناختی برقرار سازد می تواند احساس کفایت و امنیت روانی به دست می آورد.
در نظریه سلسه مراتب نیازهای مازلو (۱۹۴۳)، نیاز ایمنی- امنیت (ایمن بودن از آسیب ، بیماری و حادثه) یکی از پایه ای ترین نیازهاست که در صورت عدم ارضای کافی مشکلاتی برای بقای فرد ایجاد نموده و پیشروی به سمت نیازهای رده بالاتر مانند نیاز به تعلق پذیری را با مشکل روبرو می کند.
وجود مشکلات بین فردی ناشی از احساس عدم امنیت در زندگی واقعی، فرد را به سمت برآورده نمودن نیاز به روابط بین فردی در دنیای مجازی نموده و به دنبال برآورده شدن این نیاز در دنیای مجازی براساس اصول شرطی سازی عامل و افزایش رفتار، احتمال ابتلا به اعتیاد به اینترنت را بیشتر می کند در این کتاب تلاش شده است که این ارتباط نیز مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.
بنابراین در فصل یک کتاب، شما با مفهوم و مبانی نظری کلی در ارتباط با اعتیاد به اینترنت اشنا می شوید.
در فصل دوم ارتباط اعتیاد به اینترنت و کیفیت زندگی مورد بحث قرار گرفته است و در فصل سوم ارتباط اعتیاد با اینترنت و امنیت روانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و در فصل چهارم به نکاتی در مورد پیشگیری از اعتیاد به تکنولوژی و اینترنت پرداخته شده است.
امید است که این مجموعه بتواند مباحثی کاربردی و دانشی نوین برای روان شناسان و متخصصان و نیز عموم کاربران اینترنت فراهم آورد و امیدواریم با پیشنهادات و نظرات ارزنده خوانندگان محترم این کتاب، در تکمیل و بهبودی مباحث آن بکوشیم.
چاپ اول کتاب «اعتیاد به اینترنت (نگاهی به ارتباط با امنیت روانی و کیفیت زندگی)» با تیراژ ۱۰۰۰نسخه در سال ۹۶ روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 65588
تاريخ ثبت خبر : 22 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:05
برچسب‌ها:, , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)