| امروز جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه‌ها» منتشر شد

نظریه اسلام رحمانی در سطح جهان اسلام پیگیری می شود و نظریه ای محدود به ایران نیست؛ بلکه فراتر از جغرافیای اسلام، در مقیاس جهانی و در گستره همه ادیان با تفاوتهایی در متد و محتوا تزریق و تبلیغ می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از دفتر نشر معارف، کتاب «اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه ها» به قلم حسن علی پور وحید توسط نشر معارف منتشر شده است.

54

«اسلام رحمانی» اصطلاحی نوظهور است که از یک دهه پیش وارد ادبیات نواندیشی دینی و سیاسی ایران شده است؛ اما بنیادهای نظری و عملیِ این گفتمان ریشه و پیشینه ای طولانی تر دارد. نظریه اسلام رحمانی در سطح جهان اسلام پیگیری می شود و نظریه ای محدود به ایران نیست؛ بلکه فراتر از جغرافیای اسلام، در مقیاس جهانی و در گستره همه ادیان با تفاوتهایی در متد و محتوا تزریق و تبلیغ می شود. برخلاف برخی سطحی انگاریها، اسلام رحمانی نظریه ای عمیق و گسترده و با تکانه های مهارناشدنی در عرصه های معرفتی، سیاسی و اجتماعی است.

این گفتمان، آفاق وسیعی از اهداف و آرمانها را پوشش می دهد و گستره ای از نوگرایی را دنبال می کند. این نظریه با بسیاری از تحولات فکری و سیاسی امروز اسلام و جهان معاصر پیوند برقرار می کند و در شمار جدیدترین تولیدات جریان روشنفکری دینی خوانده می شود. ریشه یابی دقیق انگیزه، ابعاد و اهداف این رهاورد نواندیشی دینی، می تواند فهم عمیق تر آن را در پی آورد.
پژوهش کنونی، در پنج بخش تهیه و تنظیم شده است.

بخش اول، کلیات است که تعریف و پیشینه اسلام رحمانی را پوشش می دهد.

بخش دوم، جریان شناسی اسلام رحمانی را سامان می بخشد و بر آن است که پایه های اجتماعی اسلام رحمانی و تیپ فکری نظریه پردازان و دغدغه داران آن را بررسد.

بخش سوم، اصول و مؤلفه های ماهیت ساز اصول رحمانی را می کاود و می کوشد ویژگی های جوهریِ این گفتمان را جمع آورد.

بخش چهارم، مهمترین استدلالها و استنادهای این قرائت را پیش می نهد.

بخش پنجم نیز نسبت سنجی است میان اسلام رحمانی و اسلام وحیانی که با عرضه اسلام رحمانی به قرآن، سیره انبیاء و اولیاء، سنن الهی، و آرای اندیشمندان مسلمان، تراز همسویی آنها را محک می زند.

یکی از ویژگی‌های این اثر، بررسی تفضیلی دیدگاه‌های مبدعان و نظریه پردازان این رویکرد در داخل و خارج از کشور (خصوصاً محسن کدیور، مصطفی ملکیان، سید حسین نصر، سید حسین مدرسی طباطبایی، عبدالکریم سروش، سید سلمان صفوی و فتح الله گولن و برخی شخصیت ها و فعالان سیاسی معاصر) است.

دفتر نشر معارف از این نویسنده و پژوهشگر، دو کتاب «مکتب در فرآیند نواندیشی» (نقدی بر دیدگاههای محسن کدیور و سید حسین مدرسی طباطبایی در حوزه شیعه شناسی) و «ارتقای مرجعیت شیعه» (نقدی بر ابتذال مرجعیت شیعه نوشته محسن کدیور) منتشر کرده است.

کتاب اسلام رحمانی؛ تحلیلی بر مبانی و مولفه ها به قلم حسن علی پور وحید، توسط نشر معارف، در ۴۸۰صفحه در قطع رقعی و به قیمت ۱۷۰۰۰تومان منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 35063
تاريخ ثبت خبر : 6 آذر 1395
ساعت بارگزاری خبر : 10:29
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)