| امروز پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

به قلم رضا عیسی‌نیا؛


کتاب «اخلاق سیاست‌ورزی» به بازار نشر رسید

اخلاق در نظام سیاسی اسلامی با تأکید بر جمهوری اسلامی ایران چه جایگاه و نقشی را ایفا می کند؟ این سوال اصلی کتاب اخلاق سیاست‌ورزی است که توسط «رضا عیسی‌نیا» به نگارش درآمده و به تازگی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مباحث کتاب «اخلاق سیاست‌ورزی»  با روش توصیفی و تحلیل در دو بخش ساماندهی شده است؛ از این رو بخش اول با عنوان تبیین مفاهیم و مبانی نظری اخلاق و سیاست ورزی در اسلام به مباحث زیر اختصاص پیدا کرده است و فصل اول که تبیین مفاهیم است به این نکات می پردازد: ۱٫ اخلاق( تعریف اخلاق و جایگاه آن در زندگی انسان)؛۲٫ سیاست و سیاست ورزی.

 فصل دوم شامل چیستی اخلاق و قلمرو آن در اسلام می شود و فصل سوم به بحث از امکان یا امتناع اخلاق در سیاست ورزی از نظر اسلام اختصاص می یابد و نهایتاً فصل چهارم به نسبت اخلاق و سیاست ورزی در اسلام خواهد پرداخت.

 نویسنده سعی کرده در بخش دوم جایگاه و نقش اخلاق و سیاست ورزی در جمهوری اسلامی ایران را با ارائه سه فصل به سرانجام برساند؛ بنابراین در فصل اول به سنجش اخلاق و سیاست ورزی در جمهوری اسلامی ایران با شاخصه های اخلاق اسلامی پرداخته و فصل دوم را به مطالعه موردی لوازم سیاست ورزی با اخلاق اسلامی(جایگاه اخلاق در اندیشه و رفتار سیاست ورزان جمهوری اسلامی ایران و انطباق ملاک ها و معیارهای اساسی اصول و ارزش های اخلاقی در سیاست ورزی با مفاهیمی مانند تقیه، مصلحت و تغافل و…) اختصاص داده و نهایتاً فصل سوم را با عنوان بایسته های اخلاقی در سیاست ورزی (آسیب شناسی، راهکارها و توصیه های اسلامی یا بایسته های اخلاقی در سیاست ورزی) به پایان برده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 46836
تاريخ ثبت خبر : 28 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:00
برچسب‌ها:,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)