| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی کتاب؛


کتاب «آموزش عقاید» منتشر شد

کتاب «آموزش عقايد» به قلم آیت الله مصباح یزدی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «آموزش عقاید» به قلم علامه آیت الله مصباح یزدی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

این کتاب شامل مجموعه‌اى‌ از درس‌هاى‌ کلامى‌ حضرت استاد است که در تابستان ۱۳۶۵ به قلم وی نگاشته شده است.

بخش‌های مختلف کتاب حاضر با ترتیبی منطقى‌ تنظیم شده و علاوه بر این هر بحث تقریباً به طور مستقل و بی‌نیاز از ارجاع به مباحث بعدى‌ مطرح گردیده است. هم‌چنین عبارات این کتاب، ساده و روشن‌اند و در متن از کاربرد اصطلاحات پیچیده و تعابیر دشوار پرهیز شده است و اثبات مطالب با استفاده از دلیل‌هاى‌ متقن، به دور ازتوضیحات زاید و ملال‌آور صورت گرفته است. این ویژگى‌ها موجب شده که این اثر، کتابی شایسته و مناسب تدریس گردد.

از دیگر ویژگى‌‌هاى‌ این کتاب ارزنده آن است که: نکات مهم بعضى‌ دروس، در درس‌هاى‌ بعدى‌ تکرار شده و مورد تأکید قرار گرفته است. هم‌چنین حضرت استاد در هر بحث شبهات مطرح شده درباره آن را بررسى‌ و نقد کرده‌اند. در پایان هر درس نیز پرسش‌هایى‌ درباره مطالب مهم آن ارائه گردیده است.

این کتاب سه جلدى‌، در سه بخشِ خداشناسى‌، راهنماشناسى‌ و فرجام‌شناسى‌ تنظیم شده است.

نگارنده در مقدمه بخش خداشناسى‌، به تعریف دین، تفکیک اصول دین از فروع آن، لزوم تحقیق درباره اصول دین، جهان‌بینى‌ به مثابه مقدمه‌اى‌ براى‌ ایدئولوژى‌، و راه حل مسائل بنیادین جهان‌بینى‌ مى‌پردازد. آن‌گاه بحث اصلى‌ آغاز مى‌شود و موضوعات خداشناسى‌، راه ساده شناخت خدا، اثبات وجود خدا، صفات ذاتیه و فعلیه خداوند، و سپس علل انحراف شبهات ناظر به آن بررسى‌ مى‌شود.

حضرت استاد در ادامه به نقد جهان‌بینى‌ مادى‌ و اثبات توحید و یگانگى‌ خداوند، بحث جبر و اختیار، قضا و قدر و عدل الهى‌ مى‌پردازند.

در بخش راهنماشناسى‌، مباحثى‌ چون: نیاز بشر به وحى‌ و نبوت، حل چند شبهه در این‌باره، عصمتِ انبیا، دلایل عصمت انبیا، شبهات عصمت، بحث معجزه و حل شبهات ناظر به آن، ویژگى‌هاى‌ پیامبران، کثرت و تعداد پیامبران و رابطه مردم با آنان، پیامبر اسلام(ص) و اثبات رسالت آن حضرت، اعجاز قرآن، مصونیت قرآن از تحریف، جهانى‌ و جاودانه بودن اسلام، خاتمیت، امامت، نیاز به وجود امام، نصب امام، عصمت و علم امام، و امامت حضرت مهدى‌(علیه السلام) و حکومت جهانى‌ آن حضرت و راز غیبت مطرح شده است.

در بخش سوم؛ یعنی معادشناسى‌ (فرجام‌شناسى‌) مباحث ذیل را بررسی مى‌کند:

وابستگى‌ مسأله معاد به مسأله روح، تجرد روح، اثبات معاد، معاد در قرآن، پاسخ قرآن به شبهات منکران معاد، وعده الهى‌ درباره قیامت، مشخصات عالم آخرت، از مرگ تا قیامت، تصویر رستاخیز در قرآن، مقایسه دنیا با آخرت، رابطه دنیا با آخرت، قراردادى‌ یا حقیقى‌ بودن رابطه دنیا و آخرت، نقش ایمان و کفر در سعادت و شقاوت، رابطه متقابل ایمان و عمل، حبط و تکفیر اعمال، امتیازات مؤمنان، شفاعت و حل شبهات آن.

کتاب «آموزش عقاید» در ۵۵۶ صفحه و به قیمت ۲۹هزار تومان روانه بازار فروش شد.

انتهای پیام/

کد خبر : 63407
تاريخ ثبت خبر : 8 اسفند 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:23
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)