| امروز پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محمدجواد نوروزی در گفتگو با طلیعه:


کاندیدای اصلح در جهت پیشبرد گفتمان انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: انقلاب اسلامی گفتمانی در مقابل گفتمان غرب است و فردی برای پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی اصلح است که در جهت پیشبرد این گفتمان گام بردارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسامین دکتر محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) درباره مبانی اسلامی رفتار سیاسی گفت: ما معتقدیم رفتارهایی که از یک انسان و یا سازمان و دولت ها نشات می گیرد مبتنی بر یک سری مبانی فکری است و به عبارت دیگر باورهای یک انسان در رفتار فردی و سازمانی او تاثیر اساسی دارد. طبیعتا دولت ها در یک نگاه کلان از منظر قرآن کریم یا از باورهایی تبعیت می کنند که مبتنی بر توحید و خداباوری و نظام الهی است و یا از بنیان های فکری است که در اصطلاح قرآنی، غیرالهی و طاغوتی نامیده می شود.

وی اضافه کرد: اگر این نکته را در ادبیات امروزی بیان کنیم رفتار سیاسی دولت ها یا مبتنی بر اندیشه دینی و اسلامی است و یا مبتنی بر اندیشه های سکولار و غیر دینی است. این مبانی قابل تفکیک هستند که شامل مبانی هستی شناسانه و خدامحورانه وهسته اصلی نظام ارزشی و انسان شناسی است. هر عقیده ای راجع به تعریف مان از انسان و نظام هستی داده باشیم در کنش و رفتار ما تاثیرگذار است. اگر آبشخور اینها وحیانی و توحیدی باشد سیاست به سیاست توحیدی تبدیل می شود و اگر آبشخور آنها غیروحیانی و الحادی و هواهای نفسانی باشد، کنش و رفتار فرد و دولت کنش غیرالهی و الحادی می شود.

نوروزی با اشاره به سیاست خارجی دولت اسلامی و مولفه ها و ویژگی های آن گفت: در عرصه سیاست خارجی از دو زاویه می توان این موضوع را مطرح کرد؛ اول به لحاظ بحث تئوریک و آکادمیک و علمی و دوم موضوع علمی را با رویکرد عینی مطرح کردن مثل رفتاری که سیاست خارجی ایران در تحولات بعد از انقلاب داشته است. ما شاهدیم بعضی از دولت ها در عرصه سیاست خارجی عمل به مبانی و اصول و ارزش ها و مبانی و آرمان ها را وظیفه خود می دانند اما بعضی از دولت ها چنین عقیده ای را ندارند.

اصول سیاست خارجی دولت ها متاثر از مبانی فکری و اصول حاکم و اهداف و آرمان هایی که دولت برای خود ترسیم می کند، است

نوروزی در ادامه گفت: به لحاظ تئوریک و نظری ما معتقد هستیم سیاست خارجی به عنوان عمل و رفتار و سیاست گذاری تابعی از رفتارهای یک دولت است و از نظام ارزشی اسلام تبعیت می کند. این سیاست ها اولا بایستی بر پایه مبانی فکری اندیشه اسلامی باشد و ثانیا اسلام در عرصه سیاست خارجی یک سری اصول و رفتارهای کلی را درنظر گرفته که باید آنها را در چارچوب خطوط کلی و خط قرمز ها قرار دهیم مانند استقلال خواهی که به تعبیر قرآن به اصل نفی سبیل تعبیر می شود. بسیاری از اصول دیگر در این زمینه وجود دارند مانند نحوه ارتباط با دولت های مستکبر که باید نظام اسلامی عزت و مصلحت جامعه اسلامی را در تعامل با دولتها و نظام های سیاسی خارجی در نظر بگیرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: اصول سیاست خارجی دولت ها متاثر از مبانی فکری و اصول حاکم و اهداف و آرمان هایی که دولت برای خود ترسیم می کند، است. در جامعه ما منازعه بین آرمان گرایی و واقع گرایی در سیاست خارجی مطرح بوده است و رهبری بر این نکته که ما آرمان گرای واقع گرا هستیم، تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه مهم ترین وظیفه هر دولت در جامعه اسلامی، حاکمیت ارزش های اسلامی و دینی و تحقق عینی اهداف اسلامی است، گفت: قرآن از ما می خواهد دین را اجرا کنیم اما در مقام عمل در جامعه ما برخی از دولت ها معتقدند پرداختن به مسائل فرهنگی و دینی وظیفه دولت نیست و حوزه های علمیه باید به آن بپردازند و دولت صرفا وظیفه تامین معیشت و امنیت جامعه را دارد درحالیکه این نگاه غیر دینی و نگاه سکولار است.

دولت اسلامی وظیفه دارد ارزش های اسلامی را در جامعه محقق کند

وی بیان کرد: دولت اسلامی وظیفه دارد ارزش های اسلامی را در جامعه محقق کند و بسترهایی را ایجاد کند تا افراد جامعه بتوانند به سمت وظایف اسلامی و دینی خود بروند. بنابراین ما در جامعه خود مواجهه با دو رویکرد سکولار و دینی در قبال مبانی و اصول مان هستیم درحالیکه تامل در اندیشه های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که برگرفته از مبانی اندیشه اسلامی است گویای این نکته است که وظیفه دولت اسلامی پرداختن به ارزش ها و اجرای احکام اسلامی است و اساسا فلسفه وجوبی انقلاب اسلامی اقدامی بود در جهت تحقق دین در جامعه وگرنه رژیم طاغوت هم چنین ادعایی هایی را داشت اما به آنها عمل نمی کرد.

چارچوب های اخلاقی کاندیداها باید با تعالیم و ارزش ها و آموزه های دین و همچنین با منویات و دیدگاه های امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان ترجمان اسلام راستین در تاریخ معاصر انطباق داشته باشد

مهمترین ویژگی های کاندیدا اصلح بودن است

نوروزی در پاسخ به این سوال که مردم در باب انتخابات اسلامی باید چه افرادی را با چه ویژگی هایی انتخاب کنند، گفت: مهمترین ویژگی های کاندیداهایی که مردم باید به آنها رای بدهند، اصلح بودن است. اصلح بودن به این معنی است که به تعبیر امام خمینی (ره) پایبندی به ارزش های دینی باشد و از شایستگی های اخلاقی و عدالت ورزی برخوردار باشد و عملکرد او با گفتارش انطباق گردد و توانمندی اجرای احکام را دارا بوده و در مقابل مطامع قدرت های زورگو با روحیه انقلابی ایستادگی کند.

وی اضافه کرد: کاندیدای ریاست جمهوری باید با توجه به گفتمان رایج در جامعه امروز برای گفتمان مقاومت و نفی سازش تلاش کند که این موضوع هم در منطقه خاورمیانه کامیاب نبوده و هم در تجربه مذاکره برجام شاهد ناکامی این الگوی رفتاری بودیم.

نوروزی با اشاره به چارچوب های نظری و اخلاقی کاندیداهای ریاست جمهوری افزود: چارچوب های اخلاقی کاندیداها باید با تعالیم و ارزش ها و آموزه های دین و همچنین با منویات و دیدگاه های امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان ترجمان اسلام راستین در تاریخ معاصر انطباق داشته باشد. ما باید به سمت کاندیدایی برویم که به تعبیر امام خمینی (ره) از قشر محروم برخواسته باشد و روحیه اشرافی گری نداشته باشد و در مقابل قدرت های خارجی استقامت داشته باشد و جذب سیاست های دولت های خارجی نشود و بر هویت مستقل جامعه اسلامی تاکید کند.

کاندیدای ریاست جمهوری باید برای تحقق و احیای تمدن اسلامی تلاش کند

وی ادامه داد: کاندیدای ریاست جمهوری باید برای تحقق و احیای تمدن اسلامی تلاش کند زیرا معتقدیم انقلاب اسلامی گفتمانی در مقابل گفتمان غرب است و فردی برای پذیرش مسئولیت در نظام اسلامی اصلح است که در جهت پیشبرد این گفتمان گام بردارد و اگر ما به سمت شخص دیگری با خصوصیات اخلاقی دیگر برویم، این حرکت دچار وقفه می شود. بنابراین الگوهای رفتاری و اخلاقی که باید تلاش کنیم که در کسانی که نامزد مسئولیت سیاسی در جامعه هستند، ارزش هایی است که در گفتمان امام خمینی (ره) و رهبری باشد و بر پایه التزام به نظریه ولایت فقیه هم در گفتار و هم در عمل باشد.

نوروزی در پایان سخنانش گفت: خروجی رفتار نامزد باید گسترش ارزش های اسلامی باشد. طبیعتا اگر کارگزاران دولت دارای رفتار دینی نباشند به طور طبیعی رفتار و عمل آنها در بدنه جامعه سرازیر می شود و افراد جامعه هم عملکردهایی را از خودشان نشان می دهند که با اسلام و ارزش های دینی فاصله دارد.

انتهای پیام/

کد خبر : 45677
تاريخ ثبت خبر : 13 اردیبهشت 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:00
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)