| امروز چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


کاربرد قواعد فقهی در مدیریت با تأکید بر آرا و مبانی امام خمینی(ره)

رساله دکتری «کاربرد قواعد فقهی در مدیریت و سازمان با تاکید بر آراء و مبانی امام خمینی(ره)» توسط ابوطالب خدمتی نگاشته و سیدمحمد موسوی بجنوردی، استاد راهنما و عباسعلی روحانی،استاد مشاور این رساله در پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، رساله دکتری «کاربرد قواعد فقهی در مدیریت و سازمان با تاکید بر آراء و مبانی امام خمینی(ره)» توسط ابوطالب خدمتی نگاشته شده است.

سیدمحمد موسوی بجنوردی استاد راهنما و عباسعلی روحانی استاد مشاور این رساله در پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بودند.

چکیده:

برخی از قواعد فقهی تعامل بیشتری با حوزه سازمان و مدیریت داشته و کاربردهایی آنها در مدیریت، ملموس تر است؛ مثلا با توجه امانت بودن مدیریت، در صورت افراط و تفریط می توان قاعده علی الید را جاری کرد.
همچنین در صورتی که مدیران و کارمندان سازمان، بخشی از اموال و دارایی های سازمان را تلف نمایند، قاعده اتلاف در مورد آنها جاری شده و می توان حکم به ضمان آنها داد.
در بسیاری از موارد مدیران در مقام انتخاب قرار می گیرند که باید بهترین گزینه را انتخاب نمایند لیکن جایی که مزیت و مرجحی برای یک گزینه وجود ندارد و دو یا چند گزینه با هم مساویند، می توان از قاعده قرعه استفاده کرد.
عمل به قرارداد های سازمانی طبق ادله مختلف، واجب است لیکن گاهی این کار مستلزم عسر و حرج است که با تمسک به قاعده نفی و عسر و حرج می توان گفت که عمل به آنها واجب نیست.
اگر مدیر سازمان، کار ناصواب و خلافی را مرتکب می شود بر اساس قاعده حرمت اعانه بر اثم می توان گفت کارکنان حق ندارند او را در این راه یاری دهند و اگر این کار را انجام دهند، مرتکب حرام شده اند.

انتهای پیام/

کد خبر : 61051
تاريخ ثبت خبر : 8 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:33
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)