| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

فایل pdf مقاله؛


کاربردهای امنیتی انسان‏‌شناسی حکمت متعالیه

علوم و مطالعات امنیتی در سال‏های اخیر در کشور ما از رونق خوبی برخوردار شده، اما تلاش درخور توجهی برای طرح مباحث امنیتی با تکیه بر مبانی فلسفه اسلامی به ویژه حکمت متعالیه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مقاله کاربردهای امنیتی انسان ‏شناسی حکمت متعالیه را به نگارش درآورده که در چکیده آن آمده است: علوم انسانی اسلامی ‏و بومی ‏در گرو بهره ‏برداری از فلسفه اسلامی ‏به جای فلسفه‏ های غربی است. حکمت متعالیه، از ظرفیت خوبی برای ورود به عرصه علوم انسانی برخوردار می ‏باشد. علوم و مطالعات امنیتی، در سال‏های اخیر، در کشور ما از رونق خوبی برخوردار شده، اما تلاش درخور توجهی برای طرح مباحث امنیتی، با تکیه بر مبانی فلسفه اسلامی، به ویژه حکمت متعالیه، صورت نگرفته است.

هدف مکتوب حاضر، ارائه کاربردها و وجوه امنیتی انسان‏ شناسی چهار تن از حکمای حکمت متعالیه؛ یعنی صدرالمتألهین، علامه طباطبایی، امام خمینی و استاد مطهری است.

مدعای مقاله این است که بر اساس مبانی حکمت متعالیه و به ویژه، مبانی انسان‏ شناختی که در این مقاله محور بحث و بررسی ماست، به جای علم امنیت، باید از «علوم امنیتی» سخن بگوییم. بر این اساس، از سه الگوی متعالی، متعارف و متدانی در حوزه مباحث امنیتی یاد شده است.

فایل کامل مقاله در اینجا قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر : 54733
تاريخ ثبت خبر : 26 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 09:30
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)