| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

امام جمعه پردیسان عنوان کرد؛


کارایی سبک زندگی فاطمی مشمول مرور زمان نمی‌شود

مدیر بنیادفقهی مدیریت اسلامی با بیان اینکه کارایی سبک زندگی فاطمی مشمول مرور زمان نمی شود، گفت: سبک زندگی فاطمی نه تنها فراموش نشده بلکه نسل به نسل منتقل شده است، چنانکه در جریان انقلاب و دفاع مقدس و... بانوان از آن الهام گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید صمصام الدین قوامی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در مورد مولفه های کارساز سبک زندگی فاطمی برای بانوان، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) کلمه طیبه است چنان که خداوند در قرآن فرمود: «کَلِمَهً طَیِّبَهً کَشَجَرَهٍ طَیِّبَهٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ؛ آیا ندیدى خدا چگونه مثل زده سخنى پاک که مانند درختى پاک است که ریشه‏ اش استوار و شاخه‏ اش در آسمان است».

وی ادامه داد: وقتی چنین باشد شاهد یک سری اصول و ضوابطی هستیم که مشمول مرور زمان نمی شود و هر کدام از معصومان علیهم السلام از پیامبر(ص)، حضرت امیر(ع) و حضرت زهرا(س) تا آخرین معصوم از سبک زندگی و رویه مشخصی پیروی می کنند، چراکه یک هدف دارند. در مورد حضرت زهرا(س) و آنچه که امروز زنان جامعه ما باید از حضرت(س) الگوبرداری کنند نوع سیره و سبک زندگی است که ایشان در شرایط مختلف با توجه به زمان زندگی شان داشتند؛ به قول شهید مطهری نیازهای ثابت، قوانین ثابت می آورد و نیازهای متغیر قوانین متغیر. امام(ره) نیز می گفت: زمان و مکان در اجتهاد موثر است.

امام جمعه پردیسان قم تصریح کرد: این موارد را عنوان کردم که بگویم امروز باید ببینیم در زندگی حضرت زهرا(س) چه اموری اصل است؛ ثوابت رفتاری و سیره و عملکرد و نقش ایشان به عنوان دختر پیامبر(ص)، همسر حضرت امیر(ع)، مادر امامان علیهم السلام و … همگی نشان دهنده اعتقادات و جهان بینی شان است. این مواردی است که در قرآن نیز به آنها اشاره می شود، اما اکنون زندگی متفاوت شده است، آپارتمان نشینی و زندگی شهری رواج یافته و پیشرفت ها و پیچیدگی های مختلفی را شاهدیم و لذا چه بسا جامعه نتواند بدون حضور بانوان به خوبی بچرخد.

وی با بیان اینکه نباید قضاوت زودهنگام داشته باشیم، ابراز کرد: ممکن است برخی موازین سنتی را نسبت به بانوان در ذهن داشته باشیم و بعد در جامعه بیاییم و ببینیم که آن موازین سنتی وجود ندارد، خیلی از افراد در چنین مواجهه ای احساس می کنند به بن بست رسیده اند، در حالی که چنین نیست و اتفاقا باید به عکس کار کنیم و بینش خود را نسبت به آنچه که در جریان است، تنظیم کنیم، چراکه هر اتفاقی که می افتد لزوما مخالف اسلام نیست.

رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تاکید کرد: باید در نگرش ها تغییر ایجاد کنیم؛ حال با مقدماتی که بیان شد می پردازم به پاسخ این مساله که چرا بعضا در برخی زندگی ها سبک و سیره فاطمی دیده نمی شود. البته برای رسیدن به پاسخ باید مجموعه بانوان در یک جامعه و رویکردهای آنان به زندگی را بررسی کنیم نه اینکه پوسته و یا یک قشر خاص را مد نظر قرار دهیم چراکه همین نگاه قشری، ضربه زننده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید کل را در نظر بگیریم و بعد قضاوت کنیم، ابراز کرد: سبک زندگی فاطمی مدافع ولایت است، زنان جامعه ما نیز در طول چهل سال عمر بابرکت انقلاب در صحنه های مختلف از ولایت دفاع کردند و در جمعه و جماعت و در صحنه هایی نظیر ۲۲ بهمن حضور دارند. فرزندان شان را به جبهه فرستادند، در تشییع شهدا شرکت کردند، هر زمان نیاز بود در صحنه حضور داشتند. در هشت سال جنگ جبهه ها را پشتیبانی کردند. یک لحظه دست از ولایت فقیه بر نمی دارند؛ البته همه این گونه نیستند ولی اکثریت و مقداری که برای بقای نظام و دفاع از ولایت لازم است، اینچنین هستند و نظام را توسعه می دهند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در بررسی ها میانگین جریان ایمانی در جامعه زنان به زنان تعلق دارد، تصریح کرد: سبک زندگی فاطمی همین است، اینکه مادر فرزندان خود را دیندار بار آورد و با دین آشنا کند. حضرت زهرا(س) نیز چنین بودند، از حضرت امیر(ع) به عنوان همسر و امام اطاعت می کردند.

قوامی اظهار کرد: زنان ایرانی در شرایط سخت اقتصادی و تحریم همواره قناعت کردند، آن زمان نیز وقتی مسلمین در شعب ابی طالب بودند همین رویکرد را داشتند. زنان با سخت ترین شرایط توانستند کنار بیایند و صبوری کنند؛ بنابراین زنان ایرانی همواره سبک و سیره را فاطمی را در زندگی خود داشته اند و البته هستند اقلیتی که چنین نباشند اما در کل چنین نیست.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در جامعه حضور داشتند، با نامحرم به ضرورت سخن می گفتند و با سلمان و ابوذر صحبت و در صورت لزوم در میان مردم سخنرانی می کردند؛ بانوان ما نیز امروز با حفظ حدود دین در جامعه حضور دارند و فعال اجتماعی هستند. نقل است وقتی پیامبر(ص) به جنگ می رفتند و زخمی می شدند، حضرت زهرا(س) حصیر را می سوزاندند و خاکستر آن را روی پای پدر می ریختند تا بهتر شود. این سبک زندگی فاطمی فراموش نشده است. سیره فاطمی نسل به نسل منتقل شد. حضرت زینب(س) از مادر آموخت و به کربلا و دمشق رفت و در مجلس دیکتاتورهای آن زمان حاضر شد و سخن گفت. ما نیز در جریان انقلاب زنان بسیاری را داشتیم که در عرصه حضور یافتند، جنگیدند و در مقابل یزید زمان ایستادند که عمل همه آنان به تأسی از حضرت زهرا(س) بود.

امام جمعه پردیسان قم تاکید کرد: اگر سبک زندگی فاطمی در جامعه ما در جریان نبود، پیروز نمی شدیم و یا اگر این سبک را از دست داده بودیم این انقلاب تداوم پیدا نمی کرد. واقعیت آن است که همیشه در تاریخ، متن ایمانی یک متن سیال و زلال و دائمی است. نه خیلی جلوه آنچنانی یعنی تبرج دارد و نه تحجر دارد. در طول تاریخ را هم نگاه کنیم همیشه همین طور بوده است. بانوان فعال بودند. حوّا در کنار حضرت آدم(ع)، آسیه(س) که همسر فرعون بود اما یک پیامبر را نجات می دهد. مریم(س)، خدیجه(س) و …، لذا هیچ پیامبری نیست که در کنارش بانویی نباشد.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی تصریح کرد: ما قوی ترین نسل انقلابی را داریم. هرچند که ممکن است مشکلاتی هم باشد، به هر حال بدن سالم نیز گاهی عفونت می کند، ولی به معنای این نیست که از بین برود یا خوب نشود، در مورد جامعه نیز همین است. مهم بدنه اصلی است که همواره به موقع حرکت و از نظام دفاع کرده است.

وی با بیان اینکه بعضا در برخی زندگی ها به دلیل خصوصیات زنانه گاهی تبرجاتی هم دیده می شود، خاطرنشان کرد: با این وجود می بینیم که اکثر بانوان جامعه با شرایط کنار می آیند و با حقوق اندک همسران خود زندگی می کنند، اسراف و تبذیر ندارند و قناعت می کنند، حضرت زهرا(س) نیز چنین بودند هرچند که هرگز به پای ایشان نمی رسیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 62638
تاريخ ثبت خبر : 29 بهمن 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:31
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)