| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

معرفی پایان‌نامه؛


چگونگی توزیع درآمد بین عوامل تولید و تأثیر آن بر روند توسعه اقتصادی

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «چگونگی توزیع درآمد بین عوامل تولید و تأثیر آن بر روند توسعه اقتصادی (بررسی مقایسه ای بین دو نظام اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری)» توسط نجمه جنابی نگاشته شده و ایرج توتونچیان، استاد راهنما و زهرا افشاری استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه الزهرا (س) بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «چگونگی توزیع درآمد بین عوامل تولید و تأثیر آن بر روند توسعه اقتصادی (بررسی مقایسه ای بین دو نظام اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه داری)» توسط نجمه جنابی نگاشته شده است.

ایرج توتونچیان، استاد راهنما و زهرا افشاری استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشگاه الزهرا (س) بودند.

چکیده:

مسئله توزیع درآمد بین عوامل تولید یکی از مسائل مطرح از زمان شکل‌گیری علم اقتصاد بوده است و اگر اقتصاددانانصاحب نظر سرفصلی را به این موضوع اختصاص داده اند.
با گسترده شدن علم اقتصاد و شکل گیری مباحث توسعه، مسئله توزیع درآمد از جنبه «چگونگی رابطه بین توسعه و توزیع درآمد و مسئله تقدم و تاخر این دو» نیز مورد توجه قرار گرفت.
در این رساله با توجه به نظریات جدید علم توسعه مبتنی بر لزوم وجود توزیع درآمد مطلوب به عنوان فاکتوری مهم برای توسه کشورها، سعی شده که راه حلی مناسب برای توزیع درآمد بین عوامل تولید ارائه گردد به نحوی که با به کارگیری این شیوه روند توسعه نیز تسریع گردد.

بدین منظور شیوه های توزیعی درآمد در نظام های سرمایه داری و اسلامی معرفی گشته و سپس این شیوه ها برای انتخاب بهترین راهبرد مورد مقایسه قرار گرفته اند.
مقایسه با بهره گیری از نرم افزار مطلوب است به ترتیبی که دو جامعه فرضی با اطلاعات مشابه اما یکی با ساختار اقتصاد اسلامی و دیگری با ساختار اقتصاد سرمایه داری در مدل مورد مطالعه قرار گرفته اند به نحوی که مدل انتخاب بهینه را بین این دو سیستم فراهم می سازد.
نتایج مبین این مطلب است که شیوه توزیعی اقتصاد اسلامی که مبتنی بر پرداخت مزد ثابت به کارگر و بهره به صاحب سرمایه است، برتری داردو استفاده از شیوه توزیعی اقتصاد اسلامی نه تنها باعث ایجاد روند عادلانه تر توزیع درآمد در جامعه می شود، بلکه باعث افزایش تولید، سرمایه گذاری و کاهش تورم شده و لذا الگویی کامل برای توزیع درآمد بین عوامل تولید محسوب می شود.
انتهای پیام/

کد خبر : 51037
تاريخ ثبت خبر : 21 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 11:43
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)