| امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

مدیرعامل مؤسسه ملل پاسخ می‌دهد؛


چگونه می‌توانیم به بانکداری اسلامی برسیم

جوادی اظهار کرد: باید باور به بانکداری اسلامی، هم در مردم و هم در نظام بانکی ایجاد شود و اگر همتی به خرج دهیم و علما و بزرگان ما اطلاع‌رسانی کرده و فرهنگ‌‌سازی کنند و مسائل شرعی را آنچنان‌که هست بیان کنند، به زودی می‌توانیم به یک بانکداری اسلامی مناسب برسیم.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، هفته دوم شهریورماه با عنوان هفته بانکداری اسلامی نامگذاری شده تا توجهات بیشتری را از جانب مردم و مسئولان به این مسئله مهم جلب کند. در همین ایام است که همایش‌ها و نشست‌های متعددی با موضوع بانکداری اسلامی برگزار می‌شود و ابعاد مختلف و وضعیت کنونی بانکداری اسلامی در کشور مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار می‌گیرد که یکی از این موارد، همایش «بانکداری اسلامی» است که بیست و هشتمین دوره آن در حال برگزاری است.
در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی تلاش‌های گسترده‌ای برای تحقق کامل بانکداری اسلامی صورت گرفته که جای تقدیر دارد اما همچنان انتقاداتی به عملکرد نظام بانکی وجود دارد که مسائل شرعی به طور کامل در آن رعایت نمی‌شود و تطابق کاملی با احکام شریعت در عملکرد این سیستم وجود ندارد و به همین دلیل است که دولت و مجلس در چند سال اخیر تلاش‌های زیادی برای اصلاح نظام بانکی انجام داده و اکنون باید منتظر تصویب و طرح و لوایح اصلاح نظام بانکی باشیم و ببینیم آیا موانع تحقق بانکداری اسلامی در کشور برداشته خواهد شد یا خیر.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدامین جوادی، مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری ملل(عسکریه سابق) در گفت‌وگویی درباره انتقادات برخی فقها مبنی بر ربوی بودن نظام بانکی کشور اظهار کرد: باید به این مسئله عنایت داشت که قانونی که برای نظام بانکی بدون ربا نگاشته شده، قانونی بسیار مترقی و ارزشمند است و زحمات زیادی برای آن کشیده شده اما اگر در برخی موارد در عرصه اجرایی به خوبی عمل نمی‌شود قطعا مورد انتقاد است.
وی ادامه داد: باور ما بر این است که باید مسائل شرعی در نظام بانکی رعایت شود و دغدغه مراجع محترم تقلید و فقهای محترم، دغدغه بسیار درستی است؛ به این دلیل که هنوز هم در نظام بانکی و هم در کسانی‌که در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و یا از بانک‌ها تسهیلات دریافت می‌‌کنند این باور محقق نشده است که قانون رعایت شود.
 

جوادی یادآور شد: بنابراین مشکل دوطرفه است و اگر هر دو طرف، این موضوع را رعایت کنند، مشکلات هم برطرف خواهد شد؛ چراکه همانطور که مستحضرید، برخی از گناهان در اسلام وجود دارند که گناه هر دو طرف در آن مساوی است و یکی از این گناهان رباست.
مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری ملل تأکید کرد: آن کس که ربا می‌دهد و آن کس که ربا می‌گیرد، هر دو یک گناه را انجام می‌دهند بنابراین این باور باید هم در مردم و هم در نظام بانکی ایجاد شود و بنده معتقدم اگر همتی به خرج دهیم و علما و بزرگان ما اطلاع‌رسانی کرده و فرهنگ‌سازی کنند و مسائل شرعی را آنچنان‌که هست بیان کنند و در مردم و نظام بانکی ما هم این باور ایجاد شود که باید این مسائل را رعایت کنند، کار سختی نیست و به زودی می‌توانیم به یک بانکداری اسلامی مناسب برسیم.
وی با اشاره به برنامه دولت و مجلس برای اصلاح نظام بانکی عنوان کرد: به نظرم نظام بانکی به شدت آمادگی دارد که قوانینی که از مجلس شورای اسلامی بیرون می‌آید را به اجراء بگذارد و عملیاتی کنند و بانک‌ها هم مشغول آماده‌سازی کارکنان برای اصلاح نظام بانکی و قوانین جدید هستند و به نظرم الان همت جمعی خوبی اتفاق افتاده که به سمتی حرکتی کنیم که بانک‌های ما شائبه ربا نداشته باشند.
مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری ملل درباره دیدگاه نظام بانکی درباره نرخ‌های سود جدید نیز تأکید کرد: به نظرم نظام بانکی در عرصه عمل به نرخ‌های جدید سود بانکی پایبند خواهد بود.
انتهای پیام/

کد خبر : 52225
تاريخ ثبت خبر : 8 شهریور 1396
ساعت بارگزاری خبر : 12:43
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)