| امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ |
سرخط خبرها:

دبیر علمی نشست گفتمان علوم انسانی پس از انقلاب


چهار دهه دیر به پرسش اساسی خود رسیدیم

دکتر مالک شجاعی، دبیر علمی نشست «گفتمان علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب» این جلسه را فرصتی برای گفت‌وگو درباره رابطۀ متقابل علوم انسانی و انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی طلیعه به نقل از فارس، نشست تخصصی «گفتمان علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب» با حضور چهره‌هایی چون دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر غلامرضا اعوانی، حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا و دکتر محسن جوادی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. مدیران علمی این نشست، دکتر حسین کلباسی اشتری و دکتر مالک شجاعی هستند.

مالک شجاعی دبیر علمی نشست این نشست را فرصتی برای پرداختن به موضوعی بسیار مهم پس از چهار دهه دانست. دکتر شجاعی درباره ویژگی خاص این نشست و اهمیت آن به خبرنگار فارس گفت: «هدف این جلسه بازخوانی تلاش‌های انجام شده پس از انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی است.»

وی همچنین افزود: «در این نشست آقای دکتر حداد عادل، تاریخی از رویدادهای مهم علوم انسانی پس از انقلاب را ارائه خواهند داد. تجربۀ علمی دکتر حداد، با وجود تماس مستقیمی که با چهره‌های اصلی علوم انسانی پیش و پس از انقلاب داشته‌اند، اغلب نادیده گرفته شده است. دکتر اعوانی، چهره برجسته فلسفه تطبیقی نیز بحثی در علوم انسانی بین‌الملل ارائه خواهند داد. جناب استاد پارسانیا، شخصیتی است که تجربه زیست در حوزه و دانشگاه را دارد و از مباحث روز علوم اجتماعی نیز مطلع‌ است. به همین دلیل بهترین فرد برای بررسی بازتاب علوم انسانی در حوزه‌های علمیه به حساب می‌آید. آقای دکتر محسن جوادی نیز تجربه‌ای کم‌نظیر در حوزه حکمت عملی و فلسفۀ اخلاق دارند و از این نظر در این نشست حاضر خواهند شد. دکتر کلباسی اشتری نیز استاد فلسفه و حکمت‌اند که طرح علمی این نشست توسط ایشان صورت گرفته است.»

دکتر شجاعی درباره اهمیتِ نقد وضعیت علوم انسانی در سیاست ایران امروز ایران و غیاب علم در حوزه‌های واقعی انسانی ما گفت: «در این نشست رابطه متقابل فلسفه و علوم انسانی با انقلاب اسلامی به صورت زمینه‌ای وجود دارد. برخی اساتید در این زمینه تبعا بحث‌هایی خواهند داشت. دکتر حداد در نامه‌ای که اخیرا به فصل‌نامه بابل ارسال کردند، در این موضوع طرح بحث کرده‌اند.»

وی همچنین افزود: «در تاریخ فلسفه، فیلسوفانی چون کانت و هگل و دریدا از جامعه و زمانۀ خود پرسش کرده‌اند، فیلسوف زمانه ما نیز باید پرسش کند؛ انقلاب اسلامی چیست؟ چنانکه دکتر داوری اردکانی چنین کرده‌اند. متاسافانه کم‌تر می‌بینیم اساتید به این بحث مهم ورود کنند، به نظر می‌رسد پس از چهار دهه این اتفاق قدری دیر رخ داده‌است. و این خلاء جدی است.»

نشست «گفتمان علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب» پنج شنبه ۱۱ بهمن ۹۷ در سالن اندیشۀ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

کد خبر : 79084
تاريخ ثبت خبر : 9 بهمن 1397
ساعت بارگزاری خبر : 15:30
برچسب‌ها:, , , , , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)