| امروز شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

موسی نجفی:


سایه مشروطه هنوز بر سر ما سنگینی می‌کند/ضدیت ابن‌خلدون با فلسفه

نجفی گفت: من در چند سال قبل تصور می کردم ما با انقلاب اسلامی از مشروطه فاصله گرفتیم زیرا انقلاب اسلامی از انقلاب مشروطه کامل تر است و نظام سیاسی ما هم از نظام سیاسی مشروطه وسیع تر است. پس چرا ما هنوز در عصر مشروطه هستیم؟ و چرا سایه مشروطه بر سر ما سنگینی می کند؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، موسی نجفی رئیس خانه بیداری اسلامی در نشست «چرایی فهم عمیق تاریخی دکتر داوری» به مناسبت چهارمین سال حضور دکتر داوری در خانه مشروطیت گفت: حضور دکتر داوری اردکانی در این نشست به معنای حضور فلسفه در خانه تاریخی است. فلسفه عمق می دهد و تاریخ، باعث وسعت ذهن می شود و امیدواریم موضوع تاملات ایرانیان در عصر مشروطه هر دوی این مقوله ها را در پی داشته باشد.

نجفی با بیان اینکه دکتر داوری فهم تاریخی عمیقی دارد و دلایل زیادی برای حرف خود دارم، گفت: سالهاست که بعد از عید نوروز خدمت ایشان می رسیم و عیدی فلسفی می گیریم. یکی از این سالها پرسیدم اگر شما ۳۰ سال جوانتر بودید چه کاری در تحقیقات تان می کردید؟ ایشان گفتند: «چرا نمی گویید اگر ۲۰ ساله بودم چه کار می کردم؟» من گفتم ۲۰ سالگی شما به کار من نمی آید. من ۵۰ ساله و شما ۸۰ ساله هستید و ۳۰ سال فاصله سنی داریم. در واقع من به دنبال اهداف خود هستم.

نجفی ادامه داد: ایشان گفتند: «من مسیری که شما در تاریخ طی می کنید و به دنبال اندیشه هستید را می پسندم و شاید اگر سنم کمتر بود و کار تحقیقی را می خواستم انجام دهم از همین مسیر می رفتم تا جواب بگیرم.» من دلایل زیادی دارم که آقای داوری فهم تاریخی بسیار خوبی دارند و به زعم ایشان دلیلش از فلسفه ناشی می شود.

وی افزود: نمی دانم چرا ابن خلدون برای آنکه به فهم تاریخی برسد آن قدر بر ضد فلسفه است؟ او به دنبال فهم تاریخ است اما معتقد است از راه فلسفه امکان آن وجود ندارد.

آیا ما امروز می توانیم به اندیشه آزادی خارج از لیبرالیسم و در دایره شریعت برسیم؛ چیزی که در مشروطه به آن رسیدند آیا تاملات فکری ایرانیان در عصر مشروطه مربوط به گذشته است و یا هنوز ما در عصر مشروطه قرار داریم

نجفی اضافه کرد: من در کتاب «مقیم و مسافر» و در نوشته های مشروطه نکته ای را درباره آزادی نوشتم. دکتر داوری گفتند: «بعد از مطالعه این نوشته شما متعجب شدم چون از آزادی نکته ای را بیان کردید که آزادی در مشروطه غیر از لیبرالیسم است.» من متوجه این نکته نشده بودم هرچند که این موضوع را نوشته بودم. این فهم فکری و تاریخی دکتر داوری است که توجه ما را به عمق نوشته ای که خومان می نویسیم، جلب می کند؛ یعنی اندیشه آزادی خارج از لیبرالیسم. چیزی که شاید امروز به آن احتیاج زیادی داریم زیرا این خط آزادی خواهان مقدس در تاریخ گم شده است و شاید دوباره امروز احیای آن را ببینیم.

نجفی اضافه کرد: آیا ما امروز می توانیم به اندیشه آزادی خارج از لیبرالیسم و در دایره شریعت برسیم؛ چیزی که در مشروطه به آن رسیدند؟ آیا تاملات فکری ایرانیان در عصر مشروطه مربوط به گذشته است و یا هنوز ما در عصر مشروطه قرار داریم؟ من در دهه قبل تصور می کردم ما با انقلاب اسلامی از مشروطه فاصله گرفتیم زیرا انقلاب اسلامی از انقلاب مشروطه کامل تر است و نظام سیاسی ما هم از نظام سیاسی مشروطه وسیع تر است. پس چرا ما هنوز در عصر مشروطه هستیم؟ و چرا سایه مشروطه بر سر ما سنگینی می کند؟   

انتهای پیام/

کد خبر : 51213
تاريخ ثبت خبر : 23 مرداد 1396
ساعت بارگزاری خبر : 15:29
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)