| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:


چاپ پنجم «فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی» منتشر شد

کتاب «فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی» عربی به فارسی همراه با معادل انگلیسی از سوی انتشارات سروش منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طلیعه ؛ به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش این اثر دربرگیرنده معانی لغوی و اصطلاحی بیش از چهار هزار واژه و اصطلاحات فقهی عربی به همراه معادل انگلیسی آن هاست. مولف سعی کرده است ضمن رعایت اختصار در ارائه توضیحات، فاصله خود را با دایره المعارفی گسترده و جامع حفظ کند؛ اما مجموعه‌ای فراتر از ترجمه لغت به لغت الفاظ و اصطلاحات فراهم آورد.

مولف برای ارائه اثری مطلوب و ارزشمند با مراجعه به کتاب‌های گوناگون فقهی و معجم‌ها و فرهنگ‌ها، به دلیل ویژگی‌های برتر کتاب «معجم لغه الفقهاء» اثر دکتر محمد رواس قلعه جی و دکتر حامد صادق قنیبی را محور کار خود قرار داد و جهت تکمیل مطالب این اثر از دیگر فرهنگ‌ها استفاده کرده است و تقسیم بندی مفیدی در ذیل برخی اصطلاحات مانند خیار، بیع، شرط و … انجام داده است. چنانچه برای فهم بهتر برخی اصطلاحات مانند بیع، تعریف سی و دو بیع را ذکر کرده است که برای خوانندگان و پژوهشگران قابل استفاده است.

روش کار مولف در این اثر بر اساس بیان لغوی و اصطلاحی و استناد به آیات قرآن، احادیث و ضرب المثل‌ها و بیان دقیق معنا و کاربرد واژه‌ها است. تبیین ترکیبات و تقسیمات یک واژه و در مواردی بیان احکام فقهی مربوط به آن و اختلاف نظر مذاهب اسلامی درباره آن و نیز ذکر معادل انگلیسی واژه‌ها بر ارزش و ویژگی این اثر افزوده است و مولف با رعایت امانتداری سعی کرده است مجموعه ای ارزشمند را در اختیار دانش پژوهان رشته فقه قرار دهد.

علاوه بر اصطلاحات فقهی، معانی واژه‌های دیگر مانند اسامی اماکن، اشیاء و حیوانات نیز در این اثر گردآوری شده تا پژوهشگران از مراجعه به فرهنگ‌های عمومی بی نیاز شوند.

مولف معتقد است با تخصصی شدن و گستردگی دامنه علوم، فرهنگ‌های عمومی نیاز محققان را فراهم نمی‌کند و تدوین فرهنگ اصطلاحات مربوط به هر علم برای دستیابی سریعتر به معنای کاربردی واژه‌ها در علم ضروری است و این اثر نیز بر اساس نیاز علوم تخصصی فقه، حقوق، و سایر رشته‌ها نظیر الهیات و معارف اسلامی تدوین شده است.

چاپ پنجم «فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی» اثر دکتر سید محمد حسینی در ۶۸۰ صفحه جلد سخت، به قیمت ۳۲ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

 

منبع : ایبنا .

 

انتهای پیام /

کد خبر : 10390
تاريخ ثبت خبر : 31 شهریور 1394
ساعت بارگزاری خبر : 10:17
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)